Linux i japanske biler?

Toyota, Nissan, Honda og Toshiba har gått sammen om å standardisere programvare for kommunikasjon mellom forskjellige komponenter i biler. Moderne biler inneholder så mye elektronikk at dette har blitt en av de største utfordringene. Bilbransjen må hvert år levere nye modeller, noe som er en meget kort utviklingssyklus for kritisk programvare.

New.com skriver at gruppen håper å levere biler med et standardisert system allerede i 2009. Tradisjonelt har man brukt enkle systemer som krever lite regnekraft. Men ettersom presset på kommunikasjonskanalene øker, det er ikke lenger ønskelig å ha en separat kabel fra dashbordet til hver sensor, blir det mer og mer aktuelt å bruke avanserte protokoller som kan prioritere trafikk og som det er enkelt for utviklere å bruke. Trådløs kommunikasjon er også aktuelt, f.eks. til sensorer som måler trykk inne i hvert dekk.

Artikkelen sier ikke noe om hvilke operativsystemer de ser på, men hvis de skal ha biler med slikt utstyr på markedet innen to år må de i realiteten ha mesteparten klart i midten av 2008. Dette gjør at de svært sannsynlig må basere seg på en eksisterende løsning. Enten standardisere et av systemen som har blitt utviklet internt, eller ved å bruke et eksisterende operativsystem med sanntids kvaliteter, som Real-time Linux, en kraftig tilpasset BSD-kjerne eller Windows CE.

I denne sammenheng kan det hende at Linux er uaktuelt på grunn av lisensen som i praksis tvinger selskapene til å også gi koden til f.eks. tyske og amerikanske produsenter. På en annen side er det ikke verdt å velge en løsning som krever mer utvikling enn det konkurrentene kan bruke, og de som skal lage komponentene må uansett få vite en del.

Uavhengig av dette har IBM allerede en avtale med en stor leverandør av "smarte" bildeler, Magna International.

Tags:

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

terjejh

Ja, dette er viktig, sml. det som skjer med Linux Mobil ellers. Det har irritert meg at bl.a flere (de fleste) europeiske bilmerker synes å ha satset ensidig på Microsoft Windows CE(?) hittil.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Siste kommentarer