Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tor 21.08.2014 17:02

Er det noen som vet om det går an å sikkerhetskopiere gamle Standard 8 og Hi-8 kassetter på en ekstern harddisk, uten og gå veien om iMovie? Har videokamera som kan brukes til avspilling.
Mvh. Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav kimern68 » tor 21.08.2014 18:19

Nå er jeg ingen ekspert på området, men her det vel snakk om analoge videokassetter, og da blir prinsippet det samme som jeg har erfaring med fra lydverden, å lagre digitale kopier av vanlige lydkassetter. Noe som betyr at du må spille av det analoge mediet via en passende spiller, i ditt tilfelle så er det da videokameraet, også må du ha noe som konverterer det analoge signalet til digitalt, dette kan være innebygget i videokameraet, eller det kan være en ekstern enhet mellom kamera og datamaskin. På datamaskinen så må du ha et innspilling/redigeringsprogram som kan ta i mot og behandle de digitale videofilene. Og da er det nok iMovie eller et tilsvarende program som må til.

Om jeg skal ta eksempelet mitt som bare var ren lyd, så hadde jeg en kassettspiller som var koblet opp mot et ekstern lydkort hvor jeg brukte Logic Pro som innspillingsprogram og tok opp stereosporet som ble avspilt fra kassettspilleren. Dette må da skje i "realtime" og det finnes da ingen snarveier, så er et opptak 1 time langt, så må man spille inn i en time før man kan lagre de som et digitalt format og ha en kopi av innholdet på det analoge mediet.

Så desverre, jeg tror ikke det finnes noen snarveier utenom iMovie eller et annet videoredigerings program for å gjøre jobben du ønsker å gjøre. Det er nok sikker noen kloke hoder som kan rette på meg om jeg tar feil, men selv om min erfaring er fra lydverden, så er stort sett signalgangen relativt lik, selv om det er lagt til videosignaler i tillegg til et lydspor.
medlem i 141 måneder
 

Re: Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav Valotunk » tor 21.08.2014 19:50

Denne:

https://www.komplett.no/elgato-video-ca ... #!tab:info

har jeg benyttet til å overføre en del gamle videokassetter til digitalt format med stort hell.

Ikke se på de to negative brukerkommentarene hos Komplett. Det gjelder programvaren til Windows som om sant skal sies er rein søppel.

Programmet som følger med til OS X derimot er svært enkelt og intuitivt uten noen som helst stabilitetsproblemer. Det eneste programmet gjør er å konvertere den analoge videostrømmen til digitalt format og lagre det på harddisken din. Dersom du planlegger å redigere må du bruke f.eks. iMovie el. lignende i etterkant.
medlem i 198 måneder
 

Re: Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav arneskil » tor 21.08.2014 20:09

Om kameraet har FireWire utgang så er det best å bruke denne.Programmer til å "capture" video med finnes det mange av på nett.
medlem i 177 måneder
 

Re: Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav Valotunk » tor 21.08.2014 20:40

Absolutt Firewire, men å finne Hi8 kamera eller avspiller med Firewire eller annen digital utgang skal godt gjøres.

Derimot finnes det Digital8 kamera og avspillere som kan spille av analoge Hi8 kassetter.
medlem i 198 måneder
 

Re: Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav Alf Steinar Grønvold » fre 22.08.2014 12:39

Jeg har både Digital-8 video kamera med firewireutgang, samt Elgato Video Capture. Det sistnevnte har jeg aldri brukt. Så tilkobling til mac'en skulle det ikke være noe problem med. Det som skjer, er at det gamle iMovie-programmet 6.0.3 åpner seg automatisk når jeg spiller av en kassett. Så her kunne jeg ha tenkt meg et enklere program for å "grovkopiere" kassettene inn på en ekstern harddisk. Er det noen som har et forslag hvordan jeg skal gjøre dette?
Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: Lage sikkerhetskopier av 8mm (Hi8) videokassetter

Innleggav Valotunk » fre 22.08.2014 13:03

Er det når du har kameraet tilkoblet med Firewire at iMovie automatisk åpner seg?

Har ikke iMovie foran meg for øyeblikket, men vil tro det er en instilling der hvor du velger om programmet skal starte automatisk ved tilkobling / start av video.

Elgato programvaren tror jeg nok bare fungerer med Elgato Video Capture enhenten og ikke med Firewire tilkobling.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]