Dual disk - plassering av SSD/HDD

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Dual disk - plassering av SSD/HDD

Innleggav Tenvik » tor 24.07.2014 9:16

God morgen godt folk.
Jeg har har valgt å putte inn en SSD i min gamle MacBook unibody (late 2008) for å få litt mer "puff i peisen".
Har tatt ut Superdriven (optiske disken) og satt inn SSD`en der i stedet. Jeg bruker denne som oppstart disk.
Spørsmål:
Har det noen praktisk betydning at jeg har latt den orginale HDD være der den alltid har vært? Skulle jeg plassert SSD`en der og flyttet HDD til den gamle Superdrive posisjonen og tilfelle hvorfor?
Har en følelse av at det burde vært gjort, men veit ikke hvorfor :rolls eyes:
På forhånd takk for all hjelp! :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Dual disk - plassering av SSD/HDD

Innleggav Grubasek » tor 24.07.2014 9:59

Jeg har gjort dette for en tid tilbake, og brukte iFixit's Installation Guide da jeg satte inn SSD'en der harddisken opprinnelig stod. Har ike funnet noen god forklaring på hvorfor det bør monteres som dette.

Noen sier at det høyere overføringshastighet i den orginale HD-posisjonen enn det er til/fra Superdrive'en, men det vet jeg ikke helt sikkert.

Kanskje noen med mere teknisk kunnskap enn meg kan bekrefte/avkrefte dette?

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Dual disk - plassering av SSD/HDD

Innleggav jerry.c.bush » tor 24.07.2014 17:15

Det er samme hastighet på begge tilkoblinger, men jeg vil anbefale å sette SSD i stedet for det optiske drevet og la den originale disken stå der den står. Grunnen er at en vanlig harddisk blir varm, noe en ssd ikke blir. Monteringen av disken i utgangspunktet er bedre kjølet enn det optiske drevet.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]