Sikker tømming finnes ikke i El Capitan

Diskusjon rundt Apples iMac

Sikker tømming finnes ikke i El Capitan

Innleggav mpmac » søn 04.10.2015 20:19

Jeg har lett i finder-valg og finner ikke noe om sikker tømming lenger. Maskinen tømmer bare på den usikre måten. Dette skjedde etter oppdatering til El Capitan. Hva kan jeg gjøre?
medlem i 120 måneder

Re: Sikker tømming finnes ikke i El Capitan

Innleggav Morse » søn 04.10.2015 23:55

Antar du har en SSD?

«This was removed (at least for systems with an SSD).

"Secure Empty" means that the OS tries to write 0's on the blocks the files used to live on in the hard drive. This makes sense and works fine when you talk about traditional spinning drives, because the OS is aware of the actual physical location of the blocks on the drive.

With SSDs, TRIM, and wear-leveling, the blocks are "logical" blocks, and it's likely the OS doesn't know about the physical location of the blocks on the storage medium.

So, "Secure Empty" would most often not be any more secure and would cause unnecessary wear of your flash storage (since you'd often be writing 0's to different physical blocks — as part of the storage controller's effort to "level the wear" across the whole array of blocks).»

Så, som du ser, Apple har faktisk en god hensikt her...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder

Innleggav mpmac » man 05.10.2015 17:20

Nei, jeg har ikke SSD.
medlem i 120 måneder

Innleggav Nikolay » man 05.10.2015 19:19

Hvilken Mac er det snakk om?

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder

Innleggav Gurre » man 05.10.2015 21:08

Uansett om du har SSD eller "gammeldags" HD kan de ikke garanteres at data blir slettet slik at ingen kan finne dem igjen - det var mulig med 70- og 80-årenes harddisker, men moderne disker flytter rundt på data uten at brukeren har noen kontroll over det.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder

Innleggav lofotor » tor 11.02.2016 11:37

Hei, eg har akkurat same problemet.
Når eg bruker vanlig tømming(av cache) så får eg beskjed om at det ikkje går pga at cache er i bruk.
medlem i 183 måneder

Innleggav Morse » tor 11.02.2016 18:58

For å gjenta hva Apple for lengst har opplyst om:

The “Secure Empty Trash” feature may not securely delete files placed in the Trash
Description: An issue existed in guaranteeing secure deletion of Trash files on some systems, such as those with flash storage. This issue was addressed by removing the “Secure Empty Trash” option.

Spesielt interesserte kan studere denne:

http://osxdaily.com/2015/10/12/secure-e ... -mac-os-x/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder

Returner til iMac

Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]