Iphone 4 vann/batteri

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Iphone 4 vann/batteri

Innleggav morty70 » ons 23.04.2014 17:55

Sikkert mange andre innlegg om vannskader, men må bare spørre om tips i forhold til mitt tilfelle. Har mistet iphone 4 i sjø (ikke saltvann). Blitzlyset blafret en stund så var den død. Fønet den og lagt den på varmekabel et døgn. Vil fortsatt ikke starte, men når jeg kobler til lader vises koble til itunes. Med en gang jeg tar ut lader er den død igjen, og er også død når jeg kobler til Mac. Kan det bare være at batteri er ødelagt? Vurdere å kjøpe pentalobe trekker og teste med batteri fra annen iphone 4. Hvis det funker kjøper jeg batteri http://www.mytrendyphone.no/shop/apple- ... 3359p.html Noen som har testet dette? Er det verdt forsøket?
medlem i 172 måneder
 

Re: Iphone 4 vann/batteri

Innleggav iphonesupport.no » tor 15.05.2014 0:02

Hei morty70
Vi har gitt noen råd her på forumet når telefonen går i vannet, og ved vannskade så bør telefonen splittes og alle kretskort og telefonkomponenter inspiseres, renses og tørkes skikkelig. Batteriet bør også sjekkes og kontrollmåles før telefonen monteres sammen igjen og testes.

Nå skriver du at den har vært ferskvann og ikke saltvann eller vann tilsatt kjemikalier så kan det fortsatt være en mulighet å få den til å fungere, for har den vært utsatt for vann med salt eller annen korroderende kjemikalier så er sjansene mindre fordi saltet eller kjemikaliene som ligger igjen i telefonen korroderer og "spise opp" komponentene på kretskortet rett og slett.

Skulle man være så uheldig å miste telefonen i saltvann er vår anbefaling etter at man har fått telefonen opp av vannet, å koble av batteriet (eller slå av telefonen hvis det ikke går ta ut batteriet), deretter skyller telefonen godt i rennende ferskvann. På den måten får man forhåpentligvis bort mesteparten av saltvannet og reduserer faren for videre korrosjon.

Deretter bør telefonen splittes og renses så snart som mulig, slik at alle saltrester blir skikkelig fjernet. Så vil det vise seg om det har oppstått noen uopprettelige skader i det kretskortene, displayet og batteriet ble kortsluttet når de traff vannet. Det anbefales ofte her på forumet å legge telefonen i ris og deretter forsøke å slå den på. Denne metoden fraråder vi å bruke, siden når vannet fordamper fra kretskortene vil det bli liggende igjen saltrester som fortsetter å korrodere og skade komponenter og loddepunkter, og hvis det ikke fjernes skikkelig så vil det kunne medføre ytterligere skade på telefonen.

Linken nedenfor viser hvordan hovedkortet på en iPhone så ut etter en slik ris-metode og hvordan den så ut etter at den ble skikkelig renset og tørket av oss: http://iphonesupport.no/3GS_16_GB_hoved ... tskade.jpg

For ditt tilfelle så bør telefonen renses og tørkes skikkelig, og batteriet testmåles og eventuelt byttes. Vi har erfaring fra slike oppdrag, ønsker du mer info så send oss en PM.

Det er fult mulig å få vannskadet telefoner til å virke igjen, alt håp er ikke ute... Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron