Asus EEE 900 - bytte til linux

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav wollywella » tor 16.10.2008 11:14

Jeg fikk en Asus EEE 900 med XP til bursdagen min, men vil bytte til en eller annen form for linux på den...
Xp er tydeligvis ikke noe tess der, for det eneste som egentlig virker er mediamonkey og works, og det er ikke fullt så kjekt når man vil bruke msn og internett også...

Men tilbake til saken jeg lurer på; Jeg har sett litt på linpus og lurer på om jeg kan bruke den i såfall? Eller er det noe sted jeg kan få lastet ned Xandros?

Og hvordan legger jeg det inn i såfall?
medlem i 185 måneder
 


Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav wollywella » tor 16.10.2008 13:24

Det så meget pent ut :D

Men da lurer jeg på en sak til...

Hvordan installerer jeg det?
Bare sette i en minnestikke og velge kjør fra usb i bios? (eller noe i den duren?)
medlem i 185 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav geirendre » tor 16.10.2008 13:45

Du har vel (ivertfall) 2 alternativer:
1. Finne en USB cd-stasjon og innstallere fra.
2. Innstallere fra en USB-minnepenn.
Har ikke selv noen erfaring med slikt, men sikkert andre her som har det.....

Du kan også sjekke det meget aktive Asus-eee forumet her:
http://forum.eeeuser.com/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav unbob » tor 16.10.2008 16:58

Hei,

du har mange måter å installere Mandriva på.

Jeg har prøvd minnepinne - harddisk, kombinasjonen selv. (hadde bare en 256M minnepinne)
Gikk smertefritt.

(har ingen erfaring med de Windows programmene som nevnes på den siden)

edit:
den metoden virker ikke med "One" så du må bruke "Free" versjonen i tilfelle. (One er LiveCD-en)
Norsk Mandriva speil

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav geirendre » tor 16.10.2008 21:07

Hvorfor virker det bare med Mandriva Free og ikke med Mandriva One?
Ifølge sidene til Mandriva, så er jo eneste forskjellen at Free kun inneholder
open-source program, mens One i tillegg har noe proprietære drivere og programvare.
http://www.mandriva.com/en/download/free

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav 4x4 » tor 16.10.2008 21:28

ubuntu one og finnes :-)
medlem i 233 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav idole » tor 16.10.2008 21:31

Installering:
Helt klart enkleste er å kjøp en ekstern CD/DVD, og gjøre installeringen via den.
Koster fra 500 kr.
Dersom du begynner å synes det er morsomt å teste ut forskjellige distroer, eller vil reistallere Xandros eller XP, så sparer du fort noen timer (spesielt nattetimer) på CD/DVD-ROM kontra USB-stick. Det er min erfaring så lang i alle fall.

Linux:
Prøv fluxflux. Nydelig og kjapt.
Jeg skifta fra Mandriva One (dette var dog 2008 og ikke 2009) til fluxflux, og vil ikke skifte tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav unbob » tor 16.10.2008 21:52

geirendre skrev:Hvorfor virker det bare med Mandriva Free og ikke med Mandriva One?
Bare for å spesifisere så var det den veien jeg tok som ikke vil virke med One. Er mange andre måter å installere på (som jeg ikke har satt meg inn i)

Svar på spørsmålet:
Jeg vet ikke, men jeg antar det har noe med hvordan One kontra Free er "oppbygd"
Kanskje det er en annen installer på LiveCD-en? Kanskje det har med at det er et begrenset antall pakker inkludert på LiveCD-en?
(jeg har ikke prøvd LiveCD-en)

Den installeren som jeg la på minnepinnen tror jeg ihvertfall er den samme som den som er på DVD platen.

Tviler på at det har noe med at det inkluderes proprietær programvare på LiveCD-en...

Hvorfor kan de egentlig ha proprietære drivere osv. på LiveCD-er? Omgår de lovverket på noen måte med hvordan en LiveCD fungerer?
(tror Ubuntu også har drivere/firmware og slikt på LiveCD-en, eller...?)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav 4x4 » tor 16.10.2008 21:59

http://unetbootin.sourceforge.net/

Genial liten ting, du kan legge isofila av linuxen inn på usb pen, har testet med ubuntu og mint, fungerte på begge
medlem i 233 måneder
 

Re: Asus EEE 900 - bytte til linux

Innleggav Sverrekm » fre 17.10.2008 13:36

Jeg la inn noe som het Ubuntu Eee, for en kamerat på en eee. Det var også et verktøy tilgjengelig på nedlastings siden, som gjore konverteringen av en usb minne penn veldig enkel. Kameraten min var veldig fornøyd med resultatet.

http://www.ubuntu-eee.com/
medlem i 205 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere