Canonical planlegger UbuntuPhone.

Canonical planlegger UbuntuPhone.

Innleggav moma » tir 01.01.2013 12:16

Momas blogg for 01.01.2013.
Godt nytt år til alle.

På nettsiden til Ubuntu står det "So close, you can almost touch it, something new is coming".

1356910

Hva er dette nye produktet som lanseres i morgen 2.januar? Jeg tipper det er en ny versjon av Unity-desktop designet for tablet og mobile enheter.

Det kan også være en offisiell lansering av "PC-in-phone" konseptet.
Ref: http://www.youtube.com/watch?v=AyeFcldavTk

Totalt off topic:
Interessant video... om mikrohelikopter og kunstig intelligens.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hva er Canonicals nye produkt?

Innleggav kribjo » tir 01.01.2013 14:55

Godt Nytt År.

Ja, tipper det og at de leker med ordene "...you can almost touch it", tyder jo på noe med touch funksjonalitet. :-)

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Hva er Canonicals nye produkt?

Innleggav moma » ons 02.01.2013 20:54

Ubuntu Phone OS:
Canonicals har akkurat avdekket en ny versjon av Ubuntu-Linux for mobile enheter. Ubuntu Phone OS... vil kunne kjøres på Android-baserte enheter (og fortrinnsvis på Googles Nexus 4/7/10) . OS'et benytter samme Linux-kjerne og samme drivere som Android men Ubuntu kjører uten Dalvik (Java) delen.

Bilde

Minimumskrav for Ubuntu Phone OS er ARM A9 og 1GB RAM, mens PC-in-phone varianten som kan dockes til vanlig dataskjerm og tastatur krever X86 eller ARM-basert multikjerneprosessor med 2GB RAM og 32GB SSD-disk. Denne siste kan kjøre vanlige kontorapplikasjoner. Du bare legger mobilen på krybben (docking stasjonen) og desktoppen vil dukke opp på en vanlig dataskjerm.

QML, Javascript og HTML5 baserte utviklingsrammeverk lanseres litt senere.

Se gjerne Mark Shuttleworths tale om Canonicals strategi og uPhone:
http://www.youtube.com/watch?v=cpWHJDLsqTU

Ubuntu Phone demonstrert... på CES 2013.

Det vil bli morsomt å styre alle apparatene (laptop, tablet, mobil og TV) med samme type kommandogrensesnitt. Apt-get install xbmc ;-) Bedrifter kan også bruke Ubuntus landscape manager... til å vedlikeholde alle disse duppedittene. Kommandoen og styringen er endelig der det hører hjemme, nemlig hos brukeren (eller bedriften) selv!

ISO-image for Ubuntu Phone og Nexus 7 vil bli tilgjengelig om noen uker. Mobilen kommer til salgs via produsenter i slutten av året 2013.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hva er Canonicals nye produkt?

Innleggav oyoy » tor 03.01.2013 1:10

Det er altså annonsert (som i "se så bra det skal bli") og ikke lansert (som i "last ned her i dag")?
-jeg fant ihvertfall ikke stort etter et søk. Verken støttede enheter eller nedlastingslenker... :(

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva er Canonicals nye produkt?

Innleggav moma » fre 04.01.2013 15:20

Brev fra Mark Shuttleworth til utviklere om mobilsatsingen.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 36297.html

Jeg vil sannsynligvis gå over til Ubuntu-telefon fordi den lar meg utvikle apps samtidig for Desktop og Mobil. Gleder meg til QML og Javascript. Og man slipper å kode i en emulator, men det må være mulig å teste appen mot en "mobil-skjerm" i en vanlig PC eller laptop. Kan hende Xnest -geometry kan brukes til dette.

Jeg tror også at Canonicals vil ta mindre for salg av applikasjoner enn Google og Apple. Disse tar 30% av hvert salg.

Spørsmål og svar om Ubuntu phone.

EDIT: Veldig bra demo på CES 2013.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Design-guide for UbuntuPhone

Innleggav moma » tor 14.02.2013 16:40

Design-guide for Ubuntu-telefon:
Her er en guide med retningslinjer... for utvikling av virkelig lekre applikasjoner... med QML/Javascript og QT.

Følg lenken til "Ubuntu App Design Guidelines".

Jeg har selv bestemt å lage små apper for Ubuntu. Godt å komme unna Android og Java ;-)

Det er relativt lett å starte med disse eksemplene... og imager for Galaxy Nexus and Nexus 4 kommer 21.februarrr!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Ubuntu-tablet annonsert.

Innleggav moma » tir 19.02.2013 20:05

Ubuntu-tablet.
Et konsept for Ubuntu-tablet ble lansert i dag. Første iso-image for Nexus-7 kommer denne uka. Kilde: omgubuntu.co.uk
Se denne... imponerende tablet-demoen. Tablet-desktop har en sk. side-stage... på høyre siden av skjermen hvor telefon-applikasjoner oppfører seg som om de var hjemme. Telefon-apps er oftest relativt smale i størrelsen. Jeg liker også måten man endrer innstillinger... og ser på meldinger. Dette er også unikt for Ubuntu og fungerer på samme måte i telefon og tablet. Ubuntu-telefon og berøringsskjerm (eller større skjerm og tastatur) kan også dockes... sammen. Om maskinkrav kan du lese her... Jeg vil også nevne at alle applikasjoner kan enkelt dele data via FB, Flickr, Dropbox, osv. Hele enheten kan kontrolleres med tale... (i HUD-2 som også erstatter eller gir tilgang til menyer på en rask og intelligent måte).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron