Jeg tror at man ikke trenger å være enig i alle hans standpunkter. Jeg selv er ikke enig i alt han sier, selv om jeg langt på veg følger han. Det fine med Stallmann er at han representerer en sterk motpol til den proprietære programvare industrien. Og dette tror jeg er bra. Til det tror jeg også det er nødvendig å ha en slik "ytterligående" frontfigur, som ikke firer på sine standpunkter.
Mange skjønner ikke hvorfor fri programvare er så viktig. Mange (de fleste jeg kjenner i allefall) vanlige mennesker har ikke innsikt nok til å forstå hva dette dreier seg om. Og det dreier seg om mer enn bare programvare. Det er en grunn til at slik teknologi betegnes som informasjons teknologi. Og hva er vel viktigere en det frie ord, og hvordan informasjon behandles i et samfunn? Ikke mange ting mener nå jeg. At Stallmann utgjør et viktig bidrag i kampen omkring hvordan samfunnet forvalter disse spørsmålene, mener jeg er udiskutabelt. Mene hva man vil om mannen.
Det viktigste poenget Stallmann ville formiddle under denne forelesningen mener jeg må være dette med spredningen av filosofien bak GNU og bak fri programvare. At han stresser dette med at systemet skal kalles GNU/Linux og ikke bare Linux, har å gjøre utelukkende med filosofi. Ikke at han er lei seg eller såret for at folk "glemmer" GNU biten. Jeg oppfatter han ikke som bitter i det hele tatt. Men kanskje heller oppgitt over å ikke helt klare å få frem budskapet godt nok. Jeg tror det er derfor han gang på gang velger å si ja til slike forelesninger, selv om han har gjentatt seg selv til det kjedsommelige for de som har hørt ham før. Men det er viktige ting han snakker om, og de trengs å repeteres. Uten tvil.
Vi er flinke her på LINUX1.NO til å hjelpe folk med tekniske saker. Når det ankommer nybegynnere tror jeg det er viktig å tidlig fokusere på filosofien bak GNU/Linux, like mye som det andre. Mange er gode på dette, men jeg tror alikevel vi har litt igjen.
Anbefaler ALLE å laste ned dette foredraget. Du må dog kunne engelsk rimelig godt. Kan du ikke nok så be noen som kan om hjelp. Kanskje mor, far eller læreren din også får opp øynene for fri programvare