//]]>-->

Foredrag med Richard M. Stallman 17. februar 2005 ved NTNU

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Likte du foredraget med Stallman ?

Ja
9
75%
Ikke videre bra
1
8%
Hvem er Richard M. Stallman?
2
16%

Antall stemmer : 12

Foredrag med Richard M. Stallman 17. februar 2005 ved NTNU

Innlegg tor 15.06.2006 21:34

Trondheim Linux User Group har nå etter lang tids vegring og en imponerende sluttspurt-innsats fra et enkeltmedlem fått publisert Richard M. Stallmans foredrag fra 2005 i Trondheim. Foredraget tar for seg kjente og kjære Stallman-ting som GNU-bevegelsen, GNU-systemet og fri programvare. Vær også obs på enkelte forsøk på omvendelse til The Church of Emacs.

Foredraget kan i sin helhet lastes ned og ses fra http://tlug.no/stallman

medlem i 51 måneder

Innlegg fre 16.06.2006 0:07

Høres flott ut! Var der selv, og synes foredraget i og for seg var interessant nok, men jeg er noe i tvil om han er en konstrukt "frontfigur" for den saken han står for. Bitterheten rundt at ingen sier GNU/Linux, og den uhøflige behandlingen av ikke-engelsktalende (hovedmål) spørsmålsstillere gjør at han for svært mange framstår som en lite sympatisk person.

Personlig deler meg mange av hans synspunkter rundt programvare, men jeg tror nok at man til tider må være mer pragmatisk og ha større sympati for brukeren enn hva han er. Fri programvare er et mål i seg selv, men for mange brukere er det pr. dags dato ikke et alternativ, og man kan derfor ikke klandre de for å velge alternative løsninger.

Erfaren

medlem i 65 måneder

Innlegg fre 16.06.2006 2:49

Jeg tror at man ikke trenger å være enig i alle hans standpunkter. Jeg selv er ikke enig i alt han sier, selv om jeg langt på veg følger han. Det fine med Stallmann er at han representerer en sterk motpol til den proprietære programvare industrien. Og dette tror jeg er bra. Til det tror jeg også det er nødvendig å ha en slik "ytterligående" frontfigur, som ikke firer på sine standpunkter.

Mange skjønner ikke hvorfor fri programvare er så viktig. Mange (de fleste jeg kjenner i allefall) vanlige mennesker har ikke innsikt nok til å forstå hva dette dreier seg om. Og det dreier seg om mer enn bare programvare. Det er en grunn til at slik teknologi betegnes som informasjons teknologi. Og hva er vel viktigere en det frie ord, og hvordan informasjon behandles i et samfunn? Ikke mange ting mener nå jeg. At Stallmann utgjør et viktig bidrag i kampen omkring hvordan samfunnet forvalter disse spørsmålene, mener jeg er udiskutabelt. Mene hva man vil om mannen.

Det viktigste poenget Stallmann ville formiddle under denne forelesningen mener jeg må være dette med spredningen av filosofien bak GNU og bak fri programvare. At han stresser dette med at systemet skal kalles GNU/Linux og ikke bare Linux, har å gjøre utelukkende med filosofi. Ikke at han er lei seg eller såret for at folk "glemmer" GNU biten. Jeg oppfatter han ikke som bitter i det hele tatt. Men kanskje heller oppgitt over å ikke helt klare å få frem budskapet godt nok. Jeg tror det er derfor han gang på gang velger å si ja til slike forelesninger, selv om han har gjentatt seg selv til det kjedsommelige for de som har hørt ham før. Men det er viktige ting han snakker om, og de trengs å repeteres. Uten tvil.

Vi er flinke her på LINUX1.NO til å hjelpe folk med tekniske saker. Når det ankommer nybegynnere tror jeg det er viktig å tidlig fokusere på filosofien bak GNU/Linux, like mye som det andre. Mange er gode på dette, men jeg tror alikevel vi har litt igjen.

Anbefaler ALLE å laste ned dette foredraget. Du må dog kunne engelsk rimelig godt. Kan du ikke nok så be noen som kan om hjelp. Kanskje mor, far eller læreren din også får opp øynene for fri programvare :-)

medlem i 69 måneder

Re: Foredrag med Richard M. Stallman 17. februar 2005 ved NT

Innlegg fre 16.06.2006 9:01

akai Wrote:Trondheim Linux User Group har nå etter lang tids vegring og en imponerende sluttspurt-innsats fra et enkeltmedlem fått publisert Richard M. Stallmans foredrag fra 2005 i Trondheim. Foredraget tar for seg kjente og kjære Stallman-ting som GNU-bevegelsen, GNU-systemet og fri programvare. Vær også obs på enkelte forsøk på omvendelse til The Church of Emacs.

Foredraget kan i sin helhet lastes ned og ses fra http://tlug.no/stallman

Takk så mye for at dere legger ut hele foredraget på nett, så vi stakkars mennesker som ikke får deltatt på disse foredragene får se dem også.

medlem i 60 måneder

Innlegg lør 17.06.2006 0:47

Dette er også verdt å sjekke ut! Pass på å laste ned riktig fil her.
http://www.nuug.no/pub/video/published/

Erfaren

medlem i 72 måneder

Re: Foredrag med Richard M. Stallman 17. februar 2005 ved NTNU

Innlegg ons 14.01.2009 8:21

Takk for deling ressursen ...

-------------------------------------------------------------------------------
http://www.e-zest.net/php-web-application-development.html

medlem i 20 måneder

Returner til Generell diskusjon

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester