Harddiskpartisjonsoppsett

Forumet hvor ingen spørsmål er dumme, eller hvis du har et Linux- og BSD-relatert spørsmål som ikke passer i kategoriene nedenfor.

Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav sveur » fre 30.01.2009 0:50

Jeg har en hd på 80 gb 512 mb ram, og skal installere XP og Fedora. Jeg bruker XP svært sjelden, så den trenger ikke være større enn minimum størrelse, og jeg bytter distro ofte så det er best med en egen / og /home partisjon. Hvor store bør partisjonene være og hvilken rekkefølge bør de være? Jeg skal bruke Fedora og XP med SP3.

Her er mitt utkast. Rekkefølgen er vel grei, men hvor store bør de være?:
/boot - 200 mb ?
swap - 1 gb (2*ram)
/ - 5 gb?
musikk og sånt resten av plassen
/home noen gb
xp 5 gb ?
medlem i 209 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav ak » fre 30.01.2009 0:58

Spørs litt hvor stor disken er? 5gb til / er ihvertfall lite for en desktop maskin

sda1 /boot - 200 mb
sda2 windows xp - 5gb
sda3 extended
sda5 / - 10gb
sda6 /home - 5gb
sda7 /local/sda7 - resten
sda8 swap 2gb

På moderne maskiner er det som regel ikke nødvendig å skille ut boot, så du kan god droppe den og legge xp på sda1 , / på sda2

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav sveur » fre 30.01.2009 1:01

Den er på 80 gb. Jeg skjønner ikke dette med sda1 og sda2. Er det logiske partisjoner? Hvordan gjør jeg dette i gparted?
medlem i 209 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav ak » fre 30.01.2009 1:11

sda5-8 er logiske som ligger oppå sda3, som er extended

sda1 og sda2 er primær patisjoner

Du ser et eksempel på extended (hda4) og logisk (hda5) her: http://gparted.sourceforge.net/screens/ ... _1_big.jpg

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav omaha » fre 30.01.2009 1:37

Ved dualboot foretrekker jeg personlig å plassere OS 1 og OS 2 i hver sin ende av HDD. Jeg pleier å beholde /home innenfor OSpartisjonen og tar heller en backup. Da har jeg 2 frie partisjoner i midten til filer/multimedia.

Årsaken til at jeg setter det opp slik er at jeg synes det er mye enklere å endre partisjonsstørrelser senere.

Jeg installerer XP først, legger inn Servicepacks, drivere og kun de applikasjoner jeg behøver i XP (finnes det i Linux så bruker jeg Linux) etc, trimmer installasjonen og fjerner unødvendigheter. Deretter kjører jeg defrag og chkdsk/f (krever reboot) et par ganger. Når jeg er komfortabel med XP og alt er ok setter jeg et restorept.

Neste blir å krympe XP til passende str med Gparted, og kontrollerer at XP er ok.

Så legger jeg inn de 2 partisjonene i midten og lar det være igjen et tomt uformattert område for linuxinstallasjonen. Det forenkler installasjonen av det siste OS'et.
medlem i 205 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav sveur » fre 30.01.2009 2:31

Ok. Da installerer jeg først XP og gir den hele hd-en og resizer partisjonen så den er minst mulig. Så lager jeg en swap på 2*ram, men hvor stor bør partisjonen til linux være? Selve / liksom.
medlem i 209 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav omaha » fre 30.01.2009 13:35

Å opprette egen swap-partisjon er vel strengt tatt bare nyttig for å kjøre en LiveCD (spesielt på maskiner med lite ram). Utover dette kan swap godt ligge i en extended partisjon sammen med resten av Linuxinstallasjonen når du installerer den.

Hvor mye du trenger til Linux? Det avhenger litt av hva du kjører og hvordan du lagrer. Bruker du Home kun til config-filer osv og lagrer alt annet på de to partisjonene i midten burde 10 gb være ok og 15gb mer enn nok. Det kan også gi deg bedre backup ettersom du kan ha separat backup av system, home og filkatalogene. (Det kan jo gjøres på andre måter også, men jeg synes det er en fordel å ha dette separat.)

Å være litt streng på å bare bruke home til config osv gjør det mye enklere når du skal bytte distro. (Det bør vel være plass til å laste ned en dvd iso på Home)

Personlig synes jeg det er ok at Windowspartisjonen ikke er tilgjengelig fra Linux, og jeg aksesserer aldri selve linuxpartisjonen fra Windows. Jeg lagrer også alt fra Windows på den ene av de to partisjonene i midten.

Jeg kjører Firefox Beta 2, og har ikke fått dette tillegget til å fungere, men det lar deg laste ned forskjellige filtyper til forskjellige kataloger (Exe til en, deb til en annen og rpm til en tredje osv:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... sions/4781

Dette tillegget lar deg ta backup av settings og tillegg i FF, så kan du flytte alt til et annet OS eller en annen maskin:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... be&cat=all
medlem i 205 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav ak » fre 30.01.2009 14:57

Skjønner ikke helt hva du mener med at swap kan dele en extended partisjon, mener du at logiske partisjoner ikke er ekte patisjoner?

Ihvertfall enig i at man ikke trenger en primær partisjon, men det er ok å ikke legge det i filsystemet.

(re 2xRAM: Mer enn 2Gb swap trengs ikke på skrivebordsmaskiner... 1 Gb er antageligvis også nok)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddiskpartisjonsoppsett

Innleggav omaha » fre 30.01.2009 15:41

Hehe..

Neida, bare dårlig formulert. Jeg er enig med deg.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Hjelp! / Hvilken distribusjon? / Usortert



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]