Kernel 2.6.33 ute

Kernel 2.6.33 ute

Innleggav omaha » lør 27.02.2010 11:24

Kernel 2.6.33 har blitt sluppet. Røktingen blant driverne i stage area fortsetter, og Android er pt kastet ut grunnet manglende vedlikehold fra Google. Microsoft ser fortsatt ut til å reagere kun på press, og endringer/vedlikehold synes å bli gjort bare når de står i fare for å bli kastet ut. HyperV står igjen på listen over drivere som skal ut.

Her er noen av endringene i Kernel 2.6.33:

Grafikkdrivere:

  • Ny Noveaudriver for Nvidia gir bedre støtte for KMS (Kernel Mode Settings). Tidligere har kun ATI/Intel GPU støttet KMS som reduserer "hakking" ved oppstart og raskere bytte mellom grafisk og tekstmodus.

  • Endel laptop'er har 2 grafikkort for hhv ytelse og strømsparing, og sømløst bytte mellom disse er fortsatt en nokså røff prossess. Framskrittene er imidlertid nokså store, og en regner med at dette blir tilgjengelig i Kernel 2.6.34 om ca 3 mnd.

Filsystemer/harddisk:

  • Forbedret støtte for TRIM - dvs autorens for å opprettholde ytelsen på (hovedsaklig) SSD i BTRfs og EXT4. Funksjonaliteten er deaktivert som default fordi koden ikke er ansett for å ha gjennomgått nok testing. Det er forholdsvis enkelt å aktivere TRIM.

  • Det har kommet noen forbedringer i koden for migrering av software RAID administrert med mdadm som nå også støtter write-barrierer, og støtten for write-barriærer har blitt utvidet i device mapper.


Virtualisering:

  • KVM har fått en hel rekke forbedringer som berører ytelse, og KVM blokkerer ikke lengre virtualiseringsfunksjonalitet i moderne prossessorer.


  • Forbedret er også "memory ballooning" som lar "identiske prossesser" i flere virtualiserte servere dele de samme minneaddressene - jfr KSM (Kernel Shared Memory).

Wifi:
  • Det er forbedringer i Intel's 1000,5000 og 6000 wifiserier og WIMAX er nå støttet.


  • Strømsparerfunksjonen i IWL 3945 er midlertidig deaktivert.


  • Det er også en rekke forbedringer for Ralink's drivere.

Som vanlig kan en lese mer hos Heise Online og i Kernelnewbies som er midlertidig nede. Kernelen er nok allerede på vei inn i backports / eksperimentelle repos i mange distribusjoner, og jeg venter at den dukker opp som standard kernel i Arch i midten av Mars.
Sist endret av omaha den lør 27.02.2010 12:02, endret 3 ganger.
medlem i 205 måneder
 

Har prøvd alle rc-ene til

Innleggav art3mis » man 01.03.2010 2:33

Har prøvd alle rc-ene til eee-en min, og forbedringene i ralink-driveren opplever jeg som store. modesettings er ikke helt der, ihvertfall for min pc, men håper på en av de neste versjonene.
Sist endret av art3mis den man 01.03.2010 2:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Kernel 2.6.33 ute

Innleggav omaha » man 01.03.2010 20:33

Bytter når kernelen er klar i Arch - det har vært helt smertefritt til nå - men en må følge litt med på siten ved ved oppgradering av kernel/xorg/filsystemer osv.

Holder meg helst til "core" for "basesystemet" og er mer fleksibel mht DE + apps. :-)

Planlegger overgang til 64bits når de slipper 2.6.33.2
medlem i 205 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron