Blizzard petition

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Blizzard petition

Innleggav zarilion » tor 31.05.2007 17:17

http://www.petitiononline.com/ibpfl/petition.html

Alle som synes dette er en god sak så skrvi under :D
medlem i 199 måneder
 

Innleggav nc » tor 31.05.2007 22:13

Signert :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav junu » tor 31.05.2007 22:16

Signert.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav wzup » tor 31.05.2007 22:27

Signert. Fint hvis jeg kunne sluppet å styre med wine for å bruke WoW :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Fatman » tor 31.05.2007 22:46

Ditto :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav yngvestein » fre 01.06.2007 1:39

Signert :D

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav simen » fre 01.06.2007 3:14

Det å få spillene i åpen kildekode tror jeg ikke er mulig å få til. Men å lage dem til x86 Linux burde ikke være noe problem. De lager dem jo til Mac? Og da i OpenGL. Nå er ikke jeg noen spilleprogrammerer (driver med Java og mer kontorting) så vet ikke hvor mye strev det er å porte et Intel Mac OpenGL spill til Linux?

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav ehh » fre 01.06.2007 8:34

simen skrev:Det å få spillene i åpen kildekode tror jeg ikke er mulig å få til. Men å lage dem til x86 Linux burde ikke være noe problem. De lager dem jo til Mac? Og da i OpenGL. Nå er ikke jeg noen spilleprogrammerer (driver med Java og mer kontorting) så vet ikke hvor mye strev det er å porte et Intel Mac OpenGL spill til Linux?


De blir laget til x86. Husk at Windows kjører på x86.
Å porte spill som allerede bruker OpenGL er nok ikke så veldig mye trøbbel i seg selv, i hvert fall ikke å porte til Linux på x86. Litt avhengig av hvor bra de har fulgt standarder er det bare å fjerne Windows-spesifikk kode og erstatte dette med tilsvarende kode for X, eller å bruke SDL eller lignende.

Og så skal jeg være djevelens advokat litt...

Problemet er bare at de ikke tjener penger på dette, det er rett og slett utrolig få som kjøper spill til Linux. Id har laget Linux-versjon av sine spill (Doom- og Quake-serien) som fin en gest siden de bruker Linux internt, men har avslørt at de ikke tjener penger på dette.

Det er også mye, mye vanskeligere å støtte Linux enn Windows. Lager en et spill til Windows vet en at det funker, punktum, siden det bare finnes et fåtall Windows-versjoner som i tillegg i stor grad er kompatible med hverandre.

I Linux-verden derimot, har en så mange distribusjoner at bare det å pakke spillet er et enormt arbeid. Skal en lage rpm-pakke? Til Suse? Fedora? Mandriva? Alle? Deb til Debian og Ubuntu? «Å, bruker den nyeste Ubuntu-versjonen et annet bibliotek sier du?». Und so weiter...

Dessuten har en en stor haug med inkompatibiliteter mellom Linux-distroer med tanke på filsystem og bibliotek-versjoner.

Å tilby kundestøtte kan en bare glemme. Da vil en få spørsmål fra en nerd som kjører Linux from Scratch og som ikke får kjørt spillet fordi han «får en feilmelding om direct rendering og GLX-greier».

En kan eventuelt velge ut de to-tre mest populære distroene og tilby spillet til dem og heller leve med hissige e-poster og sure oppstøt på alle fora, omtrent som om du skulle ha grovt fornærmet ti religioner ved å ikke gi ut spillet til alles favorittdistro.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav art3mis » fre 01.06.2007 9:59

Å tilby kundestøtte kan en bare glemme. Da vil en få spørsmål fra en nerd som kjører Linux from Scratch og som ikke får kjørt spillet fordi han «får en feilmelding om direct rendering og GLX-greier».


Nå er det vel ikke akkuratt LFSerne som ringer mest til supporten da vil jeg tro. Det er allikevel et godt poeng vil jeg tro at ingen distroer og heller ikke installasjoner er like. Bunnsystemet kan også variere en hel del. I Windows er det vel stort sett den samme binærfilen over alt?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Nieh » fre 01.06.2007 10:27

ehh: Hva med ET(Enemy Teritory)? de har laget en .run fil som jeg ihvertfall ikke har hatt noen problemer med å innstallere på forskjellige distroer.


edit:

link:

http://returntocastlewolfenstein.filefr ... tory;14408

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav olear » fre 01.06.2007 11:56

ehh skrev:I Linux-verden derimot, har en så mange distribusjoner at bare det å pakke spillet er et enormt arbeid. Skal en lage rpm-pakke? Til Suse? Fedora? Mandriva? Alle? Deb til Debian og Ubuntu? «Å, bruker den nyeste Ubuntu-versjonen et annet bibliotek sier du?». Und so weiter...

Dessuten har en en stor haug med inkompatibiliteter mellom Linux-distroer med tanke på filsystem og bibliotek-versjoner.

Tja, det er egentlig ikke noe problem å levere noe som fungerer på alle distroer. De fleste spill inkluderer statiske bibliotek som garanterer at spillet fungerer selv om bibliotekene på distroen ikke er kompatibel lengre. Pakker er opp til distroen å lage, alt spillutvikleren trenger å gjøre er å levere en tar.gz eller en bin.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav rogerrus » fre 01.06.2007 12:24

Signert.

Det blir ikkje så altfor mye jobb for dem å lage spillet til linux kan eg tro...
Blir mer arbeid for dem å sørge for at oppdateringene og slikt funker skikkelig i alle OS derimot.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav zarilion » fre 01.06.2007 15:58

Det er ikke no problem med å porte til linux for blizzard, alle spillenen deres er laget for openGL så skjønner nesten ikke hvofor de ikke bare har laget en installer :P Litt teit etter min mening.
medlem i 199 måneder
 

Innleggav rogerrus » fre 01.06.2007 16:01

Det var jo en gang i tiden noen som laget til en linux installer til wc2 og sc, men de ble saksøkt av blizzard... =/

Men, ja, får bare håpe de tar til vettet denne gangen og lager en installer selv.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Giltvedt » fre 01.06.2007 16:56

Når Unreal Tournament kom så fant man en *.run fil gjemt et sted i CDen. Kjørte man dette så kunne man installere og (deretter) starte spillet fra Linux. Andre spill/utgivere la til støtten i ettertid som man kunne hente fra websiden.

At man ikke tjener på dette synes jeg høres litt merkelig. Får jo som oftes programvare som fungerer både på Mac og Windows på samme CD (Hybrid). Er jo forståelig at utviklere skal ha betalt for å lage en Linux installasjonsprogram, men de betaler jo allerede for Mac og Windows fra før?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron