simen skrev:Det å få spillene i åpen kildekode tror jeg ikke er mulig å få til. Men å lage dem til x86 Linux burde ikke være noe problem. De lager dem jo til Mac? Og da i OpenGL. Nå er ikke jeg noen spilleprogrammerer (driver med Java og mer kontorting) så vet ikke hvor mye strev det er å porte et Intel Mac OpenGL spill til Linux?
De
blir laget til x86. Husk at Windows kjører på x86.
Å porte spill som allerede bruker OpenGL er nok ikke så veldig mye trøbbel i seg selv, i hvert fall ikke å porte til Linux på x86. Litt avhengig av hvor bra de har fulgt standarder er det bare å fjerne Windows-spesifikk kode og erstatte dette med tilsvarende kode for X, eller å bruke SDL eller lignende.
Og så skal jeg være djevelens advokat litt...
Problemet er bare at de ikke tjener penger på dette, det er rett og slett utrolig få som kjøper spill til Linux. Id har laget Linux-versjon av sine spill (Doom- og Quake-serien) som fin en gest siden de bruker Linux internt, men har avslørt at de ikke tjener penger på dette.
Det er også mye, mye vanskeligere å støtte Linux enn Windows. Lager en et spill til Windows vet en at det funker, punktum, siden det bare finnes et fåtall Windows-versjoner som i tillegg i stor grad er kompatible med hverandre.
I Linux-verden derimot, har en så mange distribusjoner at bare det å pakke spillet er et enormt arbeid. Skal en lage rpm-pakke? Til Suse? Fedora? Mandriva? Alle? Deb til Debian og Ubuntu? «Å, bruker den nyeste Ubuntu-versjonen et annet bibliotek sier du?». Und so weiter...
Dessuten har en en stor haug med inkompatibiliteter mellom Linux-distroer med tanke på filsystem og bibliotek-versjoner.
Å tilby kundestøtte kan en bare glemme. Da vil en få spørsmål fra en nerd som kjører Linux from Scratch og som ikke får kjørt spillet fordi han «får en feilmelding om direct rendering og GLX-greier».
En kan eventuelt velge ut de to-tre mest populære distroene og tilby spillet til dem og heller leve med hissige e-poster og sure oppstøt på alle fora, omtrent som om du skulle ha grovt fornærmet ti religioner ved å ikke gi ut spillet til alles favorittdistro.