Zack Rusin er en av KDE-utviklerne og har skrevet noen ord om hvilke nyheter han venter å se i KDE i 2006. Fokus er på tingene Zack jobber med, som vil være skyggeeffekter og bakgrunner med mange lag. Dette gjør at man for eksempel kan legge en animasjon på toppen av en vanlig bakgrunn, og deretter noen nye effekter på toppen av dette. Men KDE kommer fortsatt til å leve opp til sitt rykte for å være skrivebordsmiljøet med alle tenkelige duppeditter. Snart vil dette inkludere støtte for Widgets laget for Mac OS X, KHTML-støtten i KDE vil bli utvidet slik at man også kan kjøre disse uten modifisering.
Godt år i vente for KDE
Siste blogginnlegg
- VPN +Enkel ip.adressbytte + mailbytte
- Cheat sheet (funksjonsreferanser)
- Testing WebAssembly på Linux
- Vulkan grafikk API 1.0
- Nye magasiner og blader * Pi
- ZWCAD kan komme til Linux.
- openSUSE Leap 42.1 er ute
- openSUSE Tumbleweed - Gnome 3.18, Plasma 5.4
- openSUSE Leap 42 og Tumbleweed
- LibreOffice 5.0 den nye office-plattformen
Siste kommentarer
- -karin-
Takk for forslagene
7 år 45 uker siden - Hva med å leie en server å
7 år 47 uker siden - Måle temp og luftfuktighet med DHT22 sensor
8 år 4 uker siden - Nye interessante Vulkan
8 år 4 uker siden - NVIDIA utvikler egen Linux-distro?
8 år 5 uker siden - La oss teste Emscripten
8 år 3 uker siden - Nytt relébord
8 år 10 uker siden - Dialoger i Jquery mobile.
8 år 11 uker siden - Ok, jeg har nå konvertert
8 år 12 uker siden - Vil gå over til Jquery-mobile
8 år 4 uker siden
moma 3. januar 2006 - 9:29
XGL... er hardware aksellerert X-server.
XGL (OpenGL og hardware aksellerasjon) wil gjøre X-window og desktop rendering mye raskere med mulighet for nye fine (2D/3D) desktop-effekter og rask hardware støttet vektorgrafikk. Du finner noen skjermbilder her...
Mange av dere har sikkert kjørt OpenGL (3D) spill og applikasjoner innen X-Windows, men selve X-window og desktop har alltid fungert gjennom "sløve" software drivere uten 3D effekter. Derfor er XGL en meget velkommen forbedring.
XGL-prosjektet ble nylig kritisert for å holde utviklingen og koden bak lukkede dører (~ closed-source). Jeg mener de (Novell) burde ha åpnet både koden og en PayPal-konto så vi (menighet) kunne ha støttet utviklingen. ? Tenker meg at kanskje Novell har hatt NDA-avtale.. i fohold til proprietære NVidia og ATI drivere (?-- mitt eget tankespinn).
Les:http://www.osnews.com/story.php?news_id=13061
Nå har likevel koden blitt åpen og tilgengelig. Må bare beundre arbeidet de har gjort.
Les: http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=06/01/03/0416248&from=rss
------
Foreløpig skal kun NVidia og noen ATI drivere fungere med XGL, men snart vil nok andre closed -og opensource drivere komme til.
XGL blir nå integrert i Xorg... som vil gjøre rendering av KDE/GNOME med applikasjoner raskere og kooolere. Jeg tipper også at det oppstår nye desktoppsystemer som utelukkende benytter OpenGL med 3D effekter og mye vektorgrafikk vha. Arthur... eller Cairo...
------
Forresten,
et par leserkommentarer under artikkelen... gir en bra beskrivelse om XGL.
PS. X-server er den delen av X der video/grafikkort og skjerm sitter. X-klient er der prosessen (applikasjonen) kjøres. X er nettverkstransparent, likevel klient/server har liksom "feil" plassering.