Kundestøtte for andres produkter - en honningkrukke?

Larry Ellison er på farten igjen. Det var ventet en lansering av en "Oracle Linux" på OracleWorld denne gang, men nå tar Oracle "en Novell" istedet og tilbyr kundestøtte for andres produkter. Det gjenstår å se om en Linux-distro fra Oracle vil se dagens lys på et senere tidspunkt.

Oracle vil tilby "full support" for RedHats Linux-distribusjon til både Oracle- og ikke-Oracle kunder, fortalte Oracles sterke mann under avslutningsforedraget på OpenWorld. (ComputerWorld Norge)

Tidligere hørte vi om at Novell vil yte support på Red Hats Linux, som kjører i et virtualisert miljø på en SLED 10 med Xen. For nøyaktig en måned siden rapporterte Digi.no bl.a.:

Novell lover videre å yte teknisk support til enhver kunde som skulle oppleve et problem med en virtuell Red Hat instans, dersom problemet ikke lar seg reprodusere i et ikke-virtualisert miljø.

Som man ser, yter ikke Novell kundestøtte for andre ting enn de som er relatert til SLEDs evt. manglende håndtering av gjeste-OSet Red Hat.

Men nå går Oracle et skritt videre. ComputerWorld Norge melder i dag altså at Oracle skal begynne med full support på Red Hats Linux. Oracles sjef, Larry Ellison, snakket i generelle vendinger om "distributørene", så vi kan antagelig vente oss at tilbudet blir utvidet til å gjelde også andre distroer enn RHs etter hvert. Men Oracle stopper ikke her: de skal også fikse feil i RH's produkter, og endog gi disse feilfiksene tilbake til Linux-miljøet gratis. Det må også nevnes at Oracle vil være konkurransedyktig på pris for denne betalte kundestøtten. Prisene begynner på $99 for et år.

Fenomenet med å tilby storstilt konkurrerende support på andres produkter er spennende. Her har store selskaper som Oracle, Novell, IBM, m.fl., et stort uutnyttet potensiale og en sjanse til å få (bedre) fotfeste innen Linux-miljøet med en tjeneste de kan tjene penger på.

For det er ett av strukturproblemene (for firmaer med resultatansvar) at det meste av tjenestene i det Åpne kildekode-miljøet ytes gratis av privatpersoner og idealister i de tusen hjem. Linux-distributører, som Red Hat, kan tjene penger på kundestøtte for sin egen distro, men det tar lang tid å bygge opp en slik forretningsmodell. Oracle tar nå en logisk "snarvei" ved å tilby den samme supporten - uten å ha sin egen distro (ennå). Snakk om (Red) Hat Trick! :)

Min mening er at det bare er et tidsspørsmål før flere oppdager denne muligheten og hiver seg tungt inn i markedet for support på Linux. I starten vil det nok være bedrifter som er målgruppen, og bedrifter får enda bedre muligheter for support. Dette vil antagelig virke betryggende og medvirke til at bedrifter og offentlige myndigheter vil vurdere Linux som et mer seriøst alternativ for utrulling i stor skala i sine organisasjoner.

Men når konkurransen blir stor nok, supportapparatene strømlinjeformet, og nedslagsfeltet stort nok, tror jeg private også får tilbud om rimelig og profesjonell support på abonnementsbasis. Det vil bare lokke enda flere brukere over på Linux. :)

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

sturla

Skal ikke kommentere selve artikkelen. Bare det at dette var et godt innlegg. Også med egne betraktninger, og ikke bare med rent klipp og lim fra annen kilde. Bra :-) Fortsett med det.

Jeg har forresten kikket litt på Hardware.no sitt Linux forum. Der nevnes til tider Linux1. Men ofte omtales siden som en lite oppdatert (!) side med få nyheter. Kan ikke egentlig si meg helt enig i dette. Men flere artikler som dette burde stilne kritikken. Jeg håper i fremtiden at flere forsøker seg på artikler her, som inneholder litt mer en bare referat. Meg selv inkludert.

Godt jobbet Prognatus :-)

kommers

Enig. Denne artikkelen var forklarende og interessant. Et lite stykke pent arbeid, Prognatus.

--

Dette blir vel i stor grad en vinn/vinn-situasjon. I hvert fall "vinn" for Oracle som kan forsyne seg av ferdigutviklet fri programvare. Og "vinn" for alle (bedrifts)kundene som kjører (Red Hat) Linux gjennom mer konkurranse på support som kan gi bedre tilbud. Et bedre support-apparat mot kunden vil neppe forhindre flere i å migrere fra f.eks en Microsoft-løsning, hvilket er bra med tanke på utbredelsen av Linux og fri programvare. At Oracle også tilbyr patchene tilbake til Red Hat er jo flott.

Men er det noen som vet hva Red Hat mener om dette? De føler seg kanskje "snubbet" av Oracle og er redde for at Oracle vil stjele supportkunder fra dem? Det er jo i support pengene ligger for Red Hat. Samtidig er det vel naturlig å anta at Oracles inntreden som Red Hat-supporter vil bidra til å øke Red Hats utbredelse også, vel?

Det blir uansett spennende å følge utviklingen videre.

Prognatus

Takk for rosen, sturla og kommers. :)

Vet ikke hva Red Hat sier om dette, men de sitter vel med litt blandede følelser antagelig. Riktig som du sier, kommers, at de lever av supporten sin, og på den annen side kan Oracles stunt øke populariteten til Red Hats Linux. Hva er best/verst for Red Hat?

Det er jo selve Open source-modellen som gjør dette mulig. Ved at kildekoden er åpen for alle, kan ikke Red Hat forvente å monopolisere support på eget produkt. Microsoft, eller andre "Cathedral"-selskaper, kan jo det, fordi andre ikke vil ha mulighet for å skaffe seg tilnærmet den kompetansen som trengs, men for Open Source gjelder ikke dette.

olear

Eneste Oracle får ut av dette er å skade RedHat (noe de kanskje vil?). Så positivt vil jeg ikke kalle det.

Prognatus

Du er ikke alene om å mene det. Her er en artikkel på Linux-watch.com som bl.a. sier:

By doing this, Oracle not only wounds Red Hat, it serves notice to all the Linux businesses -- Novell, Mandriva, Linspire, etc. -- that a giant company can come along, and sweep their work and business plan away from them in a minute.

ak

Jeg tror man må sette dette i et litte større perspektiv enn det som har blitt nevnt hittil:

Red Hat kjøpte nettopp JBoss og satser tungt på å gå Oracle i næringa i markedet for applikasjonsservere. Dette markedet er mye mere lønnsomt, selv om det er mye mindre, enn markedet for operativsystemer. IBM har satt ned prisen på DB2, MS har gjort det samme med MSSQL, og MySQL blir også regner som en mere seriøs aktør, så Oracle må forsåvidt også begynne å se etter nytt beite.

Dette er en hevnaksjon fra Oracle som jeg ikke har problemer med å forstå, for dem er det viktig å vise at Red Hat ikke kan spille på begge sider av bordet. Jeg er ikke sikker på om gutta fra North Carolina klarte å forutse virkemidlene som Oracle har disposisjon, men det gjenstår å se hvor aggressive Oracle er når alt kommer til alt. Husk at ingen av de store Linux distribusjonene går med overskudd som ansees for å være nevneverdige beløp i dennne industrisektoren.

Prognatus

Ja, jeg følger deg der og er langt på vei enig i det.

Når Oracle pumper inn ressurser i Linux-industrien, som ikke kan forventes å gi så mye av seg ennå, så har de sikkert regnet med å ikke gå break even på forhånd. IBM punget jo ut med $1 mrd. i Linux og jeg tror neppe de heller så for seg at det var en god kortsiktig investering. Men på lang sikt kan det lønne seg å få et skikkelig fotfeste i denne industrien.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Siste kommentarer