Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav macsmekker » lør 12.06.2010 19:03

admin skrev:@msm121

Klager på moderatorer skal gå til meg -- det er ingen vits å krangle med en moderator om moderering da det i utgangspunktet vil være forskjellige synspunkter på årsaker til moderering. Administratorene må dermed ta seg av klager. Det er enten meg, mrkolby eller ak her på forumet.

Det er forøvrig ikke første gang en tråd stenges fordi den sporer av eller ender opp i personangrep. Elkjøptråden vil åpnes igjen hvis trådstarter ønsker det etter at jeg har ryddet opp i den.




Hei!
Årsaken til at jeg ikke har kontaktet deg, er fordi jeg avvventer svar på en PM jeg sendte til Nikoraisan, i fire-tiden.Jeg har sendt han to, hvorav den ene etter at han trakk seg som moderator.


- Et lite PS i halv tolv-tiden, som jeg fletter inn her siden jeg ikke får postet den ordinært så lenge jeg selv står oppført som sistemann i rekken i tråden:

Admin: Jeg takker herved ja til din forespørsel om å åpne tråden "Macbook Pro fra Elkjøp".


(- og til sist en liten ting: Dersom noen poster et eller annet her- når det måtte være og gjerne før admin åpner den andre tråden - så vil jeg kunne poste to parallelle innlegg før jeg runder av. )

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav Ovit82 » søn 13.06.2010 17:27

Jeg er imponert over hvordan Mac1 brukerne engasjerer seg i denne saken. Jeg selv ble meget imponert over macsmekker sitt innlegg i tråden Macbook Pro fra Elkjøp. Dette var en av 'klagetrådene' som ikke kom med et blatant angrep på selger, men valgte å fremstille Elkjøp (selger i dette tilfellet) relativt nøytralt. Elkjøp strakk seg faktisk langt for å vise kundeservice, men klarte desverre (for de) å rote ting til. At det kommer 'personangrep' i en slik tråd som dette er ikke overraskende, men i dette tilfellet var det mildere enn det jeg har sett før i disse forumene. Jeg ble faktisk overrasket når jeg så at tråden ble stengt slik den ble.

Jeg kan tenke meg at moderator har mer innsideinformasjon om saken og følte at denne ble fremstilt fra et ensidig perspektiv. Jeg jobber også i elektrobransjen, og vet godt hvordan kunder kan fremstille en sak stikk motsatt fra virkeligheten. Vi har blandt annet fått lokalaviser til å komme med unskyldninger etter å ha trykket saker om oss uten å ha gjort godt nok journalistisk arbeid først.

Men nok om dette, jeg burde kanskje heller ha diskutert slike ting i den opprinnelige tråden når den blir åpnet på nytt.

Sakens kjerne i denne tråden er nok hvorvidt det var riktig å stenge tråden til macsmekker. Jeg vil si meg uenig. Men jeg er heller ikke sikker på at moderator som stengte tråden burde ha trukket seg som moderator. Kanskje han hadde spurt butikksjef eller avdelingsleder i Elkjøp om hva som hadde skjedd og fått et vidt forskjellig synspunkt derfra.

Dette lar jeg i så fall admin og moderatorer gjøre opp seg i mellom, og ser frem til videre fremgang i disse sakene :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav nesten_nerd » søn 13.06.2010 18:11

Nå er ikke jeg noen fan av Elkjøp.
Personlig mener jeg at dette er en sak mellom macsmekker og Elkjøp. Derfor var det riktig å stenge tråden av den grunn. Underholdningsverdien er et annet element. Det blir uansett ord mot ord. Skal vi i dette forumet underholedes på Elkjøps bekostning ? Hva med de som jobber i den aktuelle butikken ? Om macsmekker ikke hadde avslørt hvor denne Elkjøpbutikken befant seg ville det ikke vært så alvorlig. Jeg ser på dette som et personangrep mot butikken og de ansatte. I en rettsak kreves det fellende bevis for å dømme. Her kan en tydligvis slenge ut en påstand og vi kjøper den ?
Selv om macsmekkers historie er eksakt riktig fremstilt blir det feil å kjøre saken her.
Uansett er det to sider av samme sak. Som gammel selger er jeg ikke så lett å lure og har erfaring med mange merkelige kunder på godt og vondt. Slik macsmekker fremstiller det er ikke nødvendigvis riktig, men slik han oppfatter det selv. Om noe er utelatt eller plusset på i denne historien blir det jo også helt feil. Jeg tror at Elkjøp har en litt annen versjon.
Kanskje en ide for Adm. av dette forum å tenke på et muig erstatningskrav og oppreisning fra Elkjøp om de blr uretsmessig uthengt her inne ?
Ingen tvil om hva jeg ville gjort som Adm.
medlem i 183 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav runi » søn 13.06.2010 18:30

Det er nå engang slik at vi i Norge praktiserer ytringsfrihet. Jeg kan ikke skjønne at det er problematisk å fremstille sin versjon av en sak i et offentlig forum. Er ikke jurist, men tror ikke herr nesten har dekning for sine spekulasjoner. Jeg må innrømme at jeg ikke har lest forumreglene inngående, men jeg antar at det er en ansvarsfraskrivning, hvor vi som brukere får ansvaret for våre uttalelsert og ikke Mac1 eller administratorene?

Forøvrig er macsmekker sine innlegg informasjon om hvordan forbrukere blir behandlet av Appleforhandlere, og således i god Mac1-tradisjon. Forumet hadde blitt tannløst dersom dette skulle utgå. Imidlertid var jeg enig i stengningen. Men det var basert på nettrollangrepene, og ikke trådstarter sine intensjoner.

Rune
medlem i 194 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav danielsk » søn 13.06.2010 18:36

nesten_nerd skrev:Nå er ikke jeg noen fan av Elkjøp.
Personlig mener jeg at dette er en sak mellom macsmekker og Elkjøp. Derfor var det riktig å stenge tråden av den grunn. Underholdningsverdien er et annet element. Det blir uansett ord mot ord. Skal vi i dette forumet underholedes på Elkjøps bekostning ? Hva med de som jobber i den aktuelle butikken ? Om macsmekker ikke hadde avslørt hvor denne Elkjøpbutikken befant seg ville det ikke vært så alvorlig. Jeg ser på dette som et personangrep mot butikken og de ansatte. I en rettsak kreves det fellende bevis for å dømme. Her kan en tydligvis slenge ut en påstand og vi kjøper den ?
Selv om macsmekkers historie er eksakt riktig fremstilt blir det feil å kjøre saken her.
Uansett er det to sider av samme sak. Som gammel selger er jeg ikke så lett å lure og har erfaring med mange merkelige kunder på godt og vondt. Slik macsmekker fremstiller det er ikke nødvendigvis riktig, men slik han oppfatter det selv. Om noe er utelatt eller plusset på i denne historien blir det jo også helt feil. Jeg tror at Elkjøp har en litt annen versjon.
Kanskje en ide for Adm. av dette forum å tenke på et muig erstatningskrav og oppreisning fra Elkjøp om de blr uretsmessig uthengt her inne ?
Ingen tvil om hva jeg ville gjort som Adm.


Nå får du gi deg Nesten_nerd! Du forsøpler mye på dette forumet. Dette er da vitterlig et diskusjonsforum for å diskutere Mac-relaterte emner og dele erfaringer. Macsmekker har hatt en erfaring med kjøp av MBP på Elkjøp og deler denne med oss.

Synes du forøvrig at bedrifter framstilt i TV2 Hjelper deg og lignende har krav på erstatninger også? Forresten, hvordan har du kommet fram til at det er mulig å gå til personangrep mot en butikk?...

Du er jo faktisk en av de som går sterkest til angrep mot Elkjøp i hele tråden:
nesten_nerd skrev:Datakunnskapen til selger hos Elkjøp, Expert osv. er ofte mangelfull og det i seg selv gjør at du bør gå for brødrister og vaskemaskin på slike steder. Elkjøp er ikke akurat kjent for god kundebehandling heller.
medlem i 168 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav hendelsesløysa » søn 13.06.2010 18:39

Jeg er mest interessert i å høre hvordan saken ender. Så for det formål: åpne tråden, så skal vi/jeg holde oss borte fra personlige skildringer.
medlem i 210 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav nesten_nerd » søn 13.06.2010 18:42

Forskjellen er at jeg ikke navngir hvor butikken befinner seg. Og jeg kommer heller ikke med en fortelling i bokformstørrelse hvor jeg beskriver detaljer. Hvorfor skal jeg det ? For å underholde ?
medlem i 183 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav rihno » søn 13.06.2010 19:06

nesten_nerd skrev:Forskjellen er at jeg ikke navngir hvor butikken befinner seg. Og jeg kommer heller ikke med en fortelling i bokformstørrelse hvor jeg beskriver detaljer. Hvorfor skal jeg det ? For å underholde ?


Underholde gjør du til stadighet. Dog ubevisst mistenker jeg...
medlem i 177 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav danielsk » søn 13.06.2010 19:06

nesten_nerd skrev:Forskjellen er at jeg ikke navngir hvor butikken befinner seg.


Forskjellen er at du skjærer alle Elkjøp butikker over en kam og kommer med ubegrunnede påstander om at selgere på Elkjøp og Expert ikke har datakunnskaper og at Elkjøp har dårlig kundeservice. Du klarer ikke å dra fram noe saklig grunnlag for disse påstandene.

Macsmekker derimot drar fram en saklig beskrevet enkelthendelse på èn Elkjøp butikk, uten å på noen måte å ubegrunnet dra hele Elkjøp i søla slik som du gjør.
medlem i 168 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav Wackhy » søn 13.06.2010 19:13

Hold dere til emnet, nå sklir det ut med beskyldninger og personangrep igjen her.
Siterer:
§1 Folkeskikk kreves
Personangrep, sjikane, uthenging, banning, ukvemsord og andre uttrykksformer som virker støtende er ikke tillatt på i1. i1 har null-toleranse for sjikane, uthenging, drittslenging og generell dårlig oppførsel. Du er personlig ansvarlig for dine innlegg.

http://mac1.no/regler

Emnet i tråden er "Stenge emner fordi de er sklidd ut.", ikke "Kritikk av brukere på forumet.".

Foreslår at dere heller kan ta diskusjonen på PM, IRC, iChat eller andre former. Eventuelt lage en ny tråd dere kan bruke til å diskutere det.

I denne tråden diskuteres det hvorvidt det var riktig å stenge det aktuelle emnet basert på de begrunnelser som ble gitt. Dere lager nå et nytt prakteksempel på hvorfor den ble stengt i første omgang.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Stenge emner fordi de er sklidd ut.

Innleggav macsmekker » man 14.06.2010 23:06

Elkjøptråden vil åpnes igjen hvis trådstarter ønsker det etter at jeg har ryddet opp i den.[/quote]



Hei igjen admin!
Fint å lese at du kom med forespørsel om jeg ønsker at tråden skal åpnes.
Samtidig med dette innlegget, etablerer jeg tråden ”Macbook Pro fra Elkjøp - vol II.”
viewtopic.php?f=336&t=242496


(Alternativt vil innlegget med tiden kunne finnes her: viewtopic.php?f=336&t=242286 )

Siden jeg ikke får noe svar på de vedlagte PM, så synes jeg det er like greit å bare gjøre meg ferdig med saken. Jeg har også annet å finne på.

Årsaken til at jeg her fletter inn og poster de to PM´ene, er fordi de besvarer ting som det er naturlig for mange å lure på etter hvert. ( Jeg har tatt meg den frihet å finpusse ørlite på innlegget siden innlegget mitt som jeg refererer til, av en eller annen årsak er forsvunnet, samt litt grunnet grammatikken.)

------------------------------------


PM, Sendt den 12 jun 2010 13:41:

Hei igjen, Nikoraisan

Det er en liten ting jeg har tenkt på. Du skriver ”det finnes to sider av en sak”
Dét gjør det jo alltid, men de ulike perspektiver trenger ikke dermed være i uoverensstemmelse med hverandre. De kan samstemme. Ikke alltid, naturligvis, men stundom. Eller for å si det på en annen måte - det å se ting fra ulike vinkler trenger ikke å innebære motstridende synspunkter siden det kan dreie seg om samme synspunkt fra ulike vinkler. Er du enig i det?

Du forteller at du jobber i Elkjøp Ullevål og at du har sett og hørt en del.
Slik jeg ser det, så ville det da vært redelig dersom du nevnte hva det er du mener, når du først kom inn på emnet slik du saktens gjorde. For slik du nå fremlegger det, så virker det som om du har en fullgod grunn for å trekke det jeg har skrevet i tvil. For min del må du jo gjerne mene hva du vil, lik enhver må få, men noe i likhet med å ringe på og stikke av, blir litt – tja, nei – hva skal man si?

Om det er noe spesifikt du mener å vite, så ville det være interessant å vite hva det er.
Det du rimeligvis kan basere deg på, er hva du kan ha hørt fra (xxxxx)* eller (xxxxxx) – eventuelt (xxxxxx). Jeg har også snakket med flere andre selgere der.
Andreas sitter på en del mer informasjon om saken enn det du gjør. Hva jeg her sikter til er aspekter som tilhører hans og ikke ditt domene. Andreas har satt (xxxxx) på saken, så du kan jo nevne det du tenker på for han, så kan han si det videre – dersom du da ikke ønsker å si det selv. Jeg anser meg ikke som vrien, så jeg kan godt og gjerne ta imot konstruktiv kritikk. I mitt innlegg av 11 jun 2010 16:41, så skrev jeg litt om hva jeg mener om hvordan informasjon med fordel kan formidles – at om det er noe du synes bør ordnes med, så kan det kanskje være greit om du forteller det du mener bør gjøres, til direktøren – og så kan jo han være ansiktet utad, at man dermed ikke løper i bena hans, for å si det slik. At noen firmaer har pressetalsmenn har antagelig noe med samme tankegang å gjøre.

Det jeg synes er litt vemodig med hensyn til at du stengte tråden, er at jeg nå er avskåret fra å komme med mitt avsluttende innlegg på denne tråden, samt at du har latt det henge igjen i luften et inntrykk av at her er noe muffens i det jeg har skrevet. Hva innlegget handler om, har jeg fortalt Andreas på tlf. Innlegget ville utvilsomt vært med på å rette opp Elkjøps litt frynsete rykte. Muligheten for oppretting er nå uvegerlig litt mer brysom å gjennomføre – både fordi tråden er stengt – og grunnet ditt utsagn.

Jeg regner med at dette ikke har vært din hensikt.

En løsning på saken er at jeg eksempelvis kan skrive en melding til deg når det vil være hensiktsmessig å poste mitt avsluttende innlegg, at du da åpner for at jeg kan poste den her. Alternativt kan jeg skrive den i et ny tråd.

Jeg har forstått det slik at man kan justere sine egne innlegg. Om du synes at du bør forandre på noe av ordlyden, så er det noe du får vurdere på egen hånd.

Som du så riktig sier, så er det to sider av en sak. Det at du som Moderator også er ansatt i Ullevål-filialen og stenger tråden med ordene at ”det er to sider av en sak”, er både interessant og kanskje litt spesielt. Det fint og rosverdig at du sikkert føler lojalitet til din arbeidsplass. Det synes jeg du skal fortsette med. Imidlertid kan slike kommentarer som du kom med, lett forstås slik nevnt ovenfor. Tenk deg følgende: Sett at, altså bare sett at jeg faktisk har rett. Da vil jo en slik halvoffisiell uttalelse fra deg lett kunne sette renomméet til din arbeidsplass i en (enda?) mindre heldig posisjon? – Ja, dersom jeg følger opp saken, altså. Siden antall visninger hittil er på 7609 – og økende – så vil en plutselig endring av det inntrykket du har vakt – eksempelvis ved at jeg spør Andreas pent om han ville kunne tenke seg å komme med en til å komme med en utdypning , som justerer ditt utsagn– lett få frem i dagen at hans ansatte bør tas litt i skole. Eller synes du ikke at Elkjøp har fått seg et tilstrekkelig skudd for baugen de siste dager?

Jeg antar at du er på god fot med de du jobber med. Slikt bør det være. Siden du nevner dette med to sider, så kan jeg nevne at jeg for min del har et temmelig avslappet forhold til Ting. Det har derfor ikke vært noe særlig stress forbundet med overgang til og fra de ulike Mac´ene – bortsett fra dette med merarbeid, da. Jo, litt irriterende, men overkommelig. Siden jeg altså har at slikt syn på materielle ting, så har det vært en liten sak for meg å fremlegge saken slik som jeg faktisk har oppfattet den. Jeg har rett og slett ikke ansett en 15” som en gedigen gulrot i forhold til 13”. Naturligvis er den ene kulere enn den andre, men jeg tar slett ikke helt av, av den grunn. Jeg har eksempelvis verken vært søvnløs grunnet oppspilthet eller gråtetokter underveis. Om du synes det høres rart ut, så er det helt greit. I så fall har vi ulike verdisyn, noe jeg meget vel kan leve med. Jeg er med andre ord forholdsvis nøysom. Denne nøysomheten må jeg balansere med en kraftig rettferdighetssans. Fra mitt ståsted handler situasjonen mer om rett og galt enn heseblesende hig etter materielle ting.

Årsaken til at jeg nevner dette, er fordi du da kan veie det du har sett og hørt på arbeidsplassen din opp mot mitt syn på saken. Når du så vurderer, så kan du muligvis også legge til i den andre vektskålen at folk gjerne har en sterkt tendens til å ville unnskylde, bortforklare og minimalisere sine feiltrinn. Har du lagt merke til slikt noen gang? Det har jeg også.
Ikke at jeg hevder at dine kolleger har gjort slikt – jeg har jo ikke hørt annet enn det jeg allerede har fortalt - men statistisk sett er det jo en mulighet for at slikt kan forekomme. - Du vet, renommé, stolthet, selvfølelse osv, osv.




Avslutningsvis vil jeg si at jeg videresender ikke dette noen steder enn så lenge, siden jeg gjerne vil høre først hvilke tanker du gjør deg opp i denne forbindelse. De jeg kan tenke meg å sende dette til, vil være Andreas og (xxxx), samt til admin på Mac1.
Dette er ikke ment å oppfattes som noe form for trussel, det er rent informativt – noe jeg synes er redelig. Og om du har ditt på det tørre og alt slikt, så er det jo bare fint for deg dersom flere skulle få vite hvilken fabelaktig jobb du utfører hos Mac1 og Elkjøp, ikke sant? Slikt kan jo medføre økte privilegier og ditto lønninger. – Samtidig som jeg i så fall vil få muligheten til å vite hva jeg burde kunne ha gjort annerledes. Dermed er dette i bunn og grunn en vinn-vinn situasjon, ikke sant?

- Om du synes at dette ble litt langt, så beror det delvis på at dersom jeg skal gjøre noe mer ut av saken, så trenger jeg bare å skrive dette én gang. Jeg er nemlig nokså bedagelig anlagt – bedre å gjøre ting grundig første gangen enn litt sleivete gjentatte ganger, før ting til sist faller på plass.


Vennlig hilsen macsmekker

( * : Jeg har i dette innlegget skravert noen navn siden disse ikke er vesentlige å få med her. )


----------------------------

Kopi av PM til Nikoraisan, Sendt den 12 jun 2010 15:56:

Jeg leste nettopp at du trekker deg som moderator. Det synes jeg er beklagelig.
Det var slett ikke mitt ønske at du skulle gjøre det, men du må jo vurdere saken som du vil.

Dersom du skulle foretrekke det, så kan du sikkert ta opp vervet siden, dersom du skulle føle for det? For min del må du gjerne moderere i vei.

Jeg tenker på å sende denne meldingen her, samt PM´en jeg sendte deg, til admin.
Har du noen kommentarer i så måte? Syns du det vil være upassende eller til bry for deg? Slik jeg ser det, så vil det vel være ok for ditt eventuelle fremtidige verv, samt omdømme, at det kommer klart frem at jeg ikke har kommet med noen krav om at du må slutte.


Vennlig hilsen macsmekker

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Forrige

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]