Hva er egentlig hacking?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav iPuNx » ons 27.04.2005 23:46

var ikkje snakk om at eg hadde tenkt å begynne å hacke, e bare litt nyskjerrig
:P, lurte egentli bare på ka som e d "populære" programmet innen hacking.
hvis d finnes noe sånt då :/

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav haavar » tor 28.04.2005 0:13

...., må du først få deg ett kriminelt nettverk.

Så hvordan gjør man det?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Bayas » tor 28.04.2005 0:26

PuNx er omtrent like nysgjerrig som meg! Ikke fordi man vil gjøre det selv, men bare for å vite hva som egentlig blir gjort og hvordan! :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav steinmb » tor 28.04.2005 3:16

Det kan være nyttig å kunne litt om hacking/cracking nemlig når det kommer til å teste sikkerheten på egne systemer og maskiner.

Og komme seg inn på en maskin uten å kjenne brukere og slikt som bruker den krever vanligvis dyp forståelse av hvordan systeme og nettverk virker.

Verktøy, tidligere var SATAN mye brukt. Det jeg bruker idag for å scanne maskiner og nett er nmap. Se http://www.insecure.org/

nmap sier om min mac. Difficulty 99999 (Good Luck!) XP kommer ofte opp som "Trivial Joke" hehe

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav haavar » tor 28.04.2005 3:25

PuNx er omtrent like nysgjerrig som meg! Ikke fordi man vil gjøre det selv, men bare for å vite hva som egentlig blir gjort og hvordan!

Det er ikke en egenskap man kan få gjennom å lese noen poster på et forum. Hvis du er initeresert anbefaler jeg deg at du tar et kurs i dette. Jeg tok en klasse på dette temaet, og det var den kuleste klassen jeg noen gang har tatt. "Eksamen" bestod bl.a. av en hacke konkurranse. (url: http://www.cs.ucsb.edu/~vigna/CTF/)
Verktøy, tidligere var SATAN mye brukt. Det jeg bruker idag for å scanne maskiner og nett er nmap. Se http://www.insecure.org/

Nmap er et enkelt verktøy som sier deg noe om hosten/nettverket du ser på. Det hjelper deg ikke på noen måte når det gjelder forståelse.

Hvis du er ute etter å lære deg teori / mulige teknikker så trenger du ikke laste ned noen "hacke verktøy" i første omgang. Dette er et typisk tegn på en script kiddie.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav tactus » tor 28.04.2005 7:59

haavar skrev:
...., må du først få deg ett kriminelt nettverk.

Så hvordan gjør man det?
Så hva gjør deg til en hacker?

Er jeg en hacker? Jeg kunne ikke svart på det spørsmålet om jeg omså drev med nettverksrelaterte oppgaver til daglig. Kanskje visst jeg drev mye med linux, opensource miljøet, var en undergrund helgen, og bevisstheten min satt ett sted mellom ruteren og en tilfeldig server i cyberspace? Men det, per min def., er en stereotyp oppfatning av hva en hacker er. Å være hacker har med holdninger å gjøre - kløende nyskjerrig på hvordan ting henger sammen.

Dessuten, har en hacker tittel noen praktisk betydning?
Sist endret av tactus den tor 28.04.2005 8:35, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav haavar » tor 28.04.2005 8:35

Så hva gjør deg til en hacker?

En hacker er en som har en stor interesse og kunnskaper innenfor programmering, og bruker mye av tiden sin på det. Jeg tror også termen brukes i enkelte kretser (MIT) om personer som er spesielt dedikert til andre interesser.

Det har blitt en sedevane (til enkeltes store irritasjon) å bruke utrykket om personer som bryter seg inn i andres datamaskiner.

Å drive med nettverks relaterte oppgaver til daglig vil ikke gjøre deg til en hacker hvis dette ikke er et tema du har stor interesse for, er spesielt dedikert til og har kunnskaper uten om det vanlige.

Jeg er mere enig i den andre måten du beskriver en hacker.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav tactus » tor 28.04.2005 9:32

Apropo. Denne var lenket på IT Avisen i dag. Morsom lesning. Moralen er vel at verktøyene ikke er til så mye hjelp om man ikke vet hva man gjør? :lol:

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 28.04.2005 9:38

tactus skrev:Apropo. Denne var lenket på IT Avisen i dag. Morsom lesning. Moralen er vel at verktøyene ikke er til så mye hjelp om man ikke vet hva man gjør? :lol:

Denne har blitt diskuert her allerede :)
http://mac1.no/community/modules.php?na ... pic&t=9254

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav tactus » tor 28.04.2005 9:41

Oki. Ante det ikke. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hva er egentlig hacking?

Innleggav iPuNx » man 12.10.2015 14:54

Veldig gøy å lese innlegg man har skrevet, 10 år senere :-P

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Hva er egentlig hacking?

Innleggav steinmb » man 12.10.2015 15:03

Konkluderer at jeg var smart allerede da 8-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]