lug1.no

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav boo10 » tor 11.01.2007 15:21

Det er derfor jeg foreksempel nevnte NUUG som en av de største. NLC har ikke lagt ut en eneste nyhet siden 2003. Jeg beklager også at jeg muligens var veldig negativ til initiativet. Jeg bare prøvde å få frem hva jeg virkelig savnet. Og som sagt er det vrient å få LUGene til å bidra på slike sider hvis ikke denne siden har noe å bidra med tilbake.

edit:
Jeg tror også det ikke hadde hvert så vanskelig å fått offentlig støtte til et tiltak slik jeg snakket om. Alt oppstyret med et nasjonalt senter for fri programvare har gjort regjeringen oppmerksom på at vi finnes. Flere og flere land går over til åpne standarder i statlige organisasjoner. Dette er de blitt oppmerksom på, men de vet for lite. Tror de hadde hvert positive til et slikt organ. Dette krever likevel persjoner som er villige til å jobbe hardt med å følge opp saker, skape et godt fungerende demokrati og et troverdig ansikt utad.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ak » tor 11.01.2007 15:48

Bare for å ha avklart det: Lug1 er Luigi sitt initiativ, det går ikke inn under i1-paraplyen (de du ser øverst til høyre + prosjekter under utvikling). Jeg er relativt lite involvert, men har tilbudt litt teknisk support hvis det er konkrete ting han ikke får til, og oppfordret til at man tok denne diskusjonen før første linje med HTML ble skrevet.

NLC har et så offisielt navn at den egentlig burde legges ned like offisielt, kanskje siden kunne blitt erstattet med noe nyttig og tidløst (f.eks. som på Linux.no). Man kan få et dårlig inntrykk av tilstanden til Linux miljøet i Norge hvis det er det første man finner frem til, og Google liker den siden, så det skjer nok ganske ofte. Minner litt om historien til Linux1.no, jeg prøvde å få overta den relativt døde Linuxguiden istedet for å starte en konkurrerende side, men det var det visst ingen interesse for.

Kanskje Lug1 eventuelt bør bli en ressurs-side for folk som ønsker å komme i gang med ny LUG? Altså at man lar døren stå åpen for eksisterende LUGer, men at innholdet er av typen "Hvordan starte en LUG" guiden og lignende. Den største hindringen der er kanskje at Luigi bør prøve å starte en LUG selv først, for å få litt erfaring og kjennskap til problemstillignen :)

En annen ting som er viktig er å samle informasjon om hva slags møter som fungerer og ikke fungerer. Jeg har vært i styret på ganske mange klubber på college etterhvert, noe av det viktigste har vært loggene over tidligere medlemsmøter og diskujoner (i forum) om hva slags møter som fungerer og ikke fungerer. Det høres kanskje byråkratisk ut, men det er ganske små ting som kan avgjøre om folk kommer til neste møte også, eller ikke. Vet ikke om LUGene er flinke til å utveksle slik informasjon? Krever mye disiplin og relativt lite arbeid.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav LuiGi » tor 11.01.2007 19:21

slik det høres ut for meg ett denne "forum-spalten" er at dette er på en måte ett dødføtt projekt.
Jeg selv jobber en del, og har ikke utrolig mye med tid.
Men hadde flere feks vært interisert i dette, så hadde dette vært artig å sett hvordan det har gått. men men.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kommers » tor 11.01.2007 19:32

Jeg synes det er en interessant idé, Luigi. Men hvorfor vil du imitere "1"-kjeden? Jeg mener heller at de som eventuelt ønsker å starte noe slikt som boo10 beskriver (et slags offentlig paraply- og ressursorgan for koordinering av ressurser og fronte felles agenda og interesser utad for alle norske LUGer) bør fremstå mest mulig uavhengig og fritt. Dermed vil jeg forslå at du/dem som starter opp tar kontakt med folkene bak LUG.NO. De ser ut til å ha en samarbeidsvillig holdning, dog virker de noe inaktive (nedlagt 2001?). De kan sikkert overtales til å donere bort domenenavnet til en god sak.

Men for at et slikt initiativ skal ha noen verdi, er det viktig at det er interesse for dette i de forskjellige LUGene rundt omkring i Norge, spesielt i de større LUGene som er aktive. Det vil kreve enda mer folk, og tid, så det spørs om noen ønsker/kan påta seg en slik jobb, og om de ikke allerede har nok med sin lokale LUG.

Forøvrig har NUUG i disse dager forsøkt å kartlegge en oversikt over deres "likesinnede" foreninger i Norge og deres aktivitetsnivå. Informasjonen ligger i en wiki-side som du finner her: http://wiki.skolelinux.de/nuug/likesinnede-oversikt

Edit: Nå kan man jo spørre seg om LUG-ene i seg selv er aktive/store nok til å kunne klare å bruke ressurser for en paraplyforening bare for dem. Dersom målet er å forene kreftene der man kan og i større grad spre informasjon, så bør man kanskje også inkludere de kreftene man også finner i de ulike *UUG-ene (unix user groups) og *BUG-ene (*BSD user groups) for at man skal ha kraft nok til å holde på? I så fall bør man vurdere et annet domenenavn i så fall.

Edit: Uansett, det er i første rekke kanskje mer interessant å diskutere behovet/mulighetene som ligger i et eventuell paraplyorgan, enn hva domenenavnet skal være. Nå er det ikke meninga å kapre lug1.no-tråden din Luigi, du får si ifra om du synes dette sporer av og vi bør opprette en egen tråd for temaet :-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav LuiGi » tor 11.01.2007 23:01

Da har jeg ett projekt i helgen å høre med Luggene som er på http://wiki.skolelinux.de/nuug/likesinnede-oversikt , er de interisert, så kan dette bli bra.
Der er det 38stk, og det er en bra start :D

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Forrige

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron