It just works. Eller gjør det det?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

It just works. Eller gjør det det?

Innleggav K M » ons 11.04.2018 11:11

Har vært trofast apple kunde siden 2005. Ingen windows pc siden da. En android mobil siden første iphone kom, ellers kun iphones. Hele familen har i mange år brukt iphone, ipad, mac, apple tv, watch, nettverksprodukter med mer fra apple. Mange påstår at apple lager mer feilfrie produkter enn andre. Det er jeg ikke så enig i. 4 av 5 bærbare macer jeg har hatt i eie har hatt alvorlige hardware feil. Likevel fikset etter reklamasjon/garanti og backup fra time capsule har berget data. ipader og imacer har hittil vært fri for hardwarefeil.
Iphoner har stort sett vært greie med unntak av det latterlig dårlige batteriet. Likevel lar vi oss lure og kjøper ny. Vi godtar elendig batterilevetid for vi kjøper jo den nye som er så mye bedre og glemmer hva vi betalte for den "gamle". Siste skudd på stammen iphone x. Den eneste iphone jeg noensinne har angret på å ha kjøpt. Jeg føler meg lurt. Er face id verdt så mange tusen kroner? Skjermen? Jeg var fornøyd med skjermen på iphone 7. Det eneste jeg ønsket meg bedre fra iphone 7 var bedre batteri. Det får man sannsynligvis aldri fra apple, for da varer mobilene lenger. I tillegg tok den kveld etter 3 uker da den sluttet å lade. Fikk byttet til ny, men det var elkjøp og ikke apple store. Apple forholder seg ikke til norsk reklamasjonsrett på iphones, men det er en annen historie.

Så til dårlige erfaringer med apple software:
watch os:
-Hva skal man si? tregt, ustabilt, 3 partsapper fungerer stort sett ikke. Oppdateringer mot iphone krever rebooting og ofte flere forsøk. Trøbbel med installering av apper. Sensor klarer ikke alltid slå på klokken når man løfter den opp og ser på den.
Har nå gått tilbake til analog klokke som faktisk klarer å vise tiden når man ser på den. Barna bruker fortsatt sine, men min sønn er ikke så imponert som han var i starten.

ios
-klokkealarmer må slås av to ganger når alarm ringer. Det har vært slik gjennom flere oppdateringer nå.
-airdrop fungerer tregt eller ikke i det hele tatt mot mac. -Har også vært slik lenge.
-siri leser ikke sms i bil uten å låse opp mobil først. Dette fungerte før siste ios oppdatering.
-Airplay sliter ofte med lydsync mot apple tv.
-Gjenoppretting av iphone går ikke like glatt som det gjorde før. Nå må apper lastes inn etter gjenoppretting og alt innhold i apper og innlogginger må settes opp på nytt.

Oppdateringer til ios er generelt i hytt og pine og tar veldig lang tid med trege omstarter

Handover. Hva skal man si? Foreløpig ikke fungert bedre enn dropbox
Icloud: Tidvis synkroniserer ikke påminnelser eller kalender mellom meg og andre de er delt med.
Apple id: 2. trinnsverifisering er lurt, men dette har tatt overhånd. Hva er vitsen med 2 trinnsverifiseringen når tallkoden dukker opp på den sammen enheten jeg skal logge inn på?

mac os
-airdrop fungerer så og si ikke mellom macer
-airplay fungerer svært dårlig eller er ustabilt mot apple tv. I praksis for ustabilt til å kunne brukes.
-time machine har sluttet å fungere automatisk. Backup må tas manuelt mot time capsule
-Veldig treg tilkobling til wifi når macbook åpnes. Dette kom med high sierra
-Siri for mac. Har ikke hjulpet meg til noe nyttig hittil.

Nettverk: Bug i airport verktøy. Basestasjoner faller ut, og airport verktøy må restartes.

Alt i alt nedadgående spiral hos apple. Produktene blir dyrere og dyrere, men kommer lite nytt som rettferdiggjør blodprisene. Iphone x er et godt eksempel på overpriset hype. -Ikke kjøp den. Den koster en sydentur. -Eller en macbook air. -Eller en normalpriset god android telefon og en KASSE god årgangsvin. Iphone x er symptomatisk for hvor apple er på vei. Kvalitet ned og pris opp.

-Det gamle slagordet «it just works» er i dag mer en vits, en floskel.
Min neste router blir ikke en time capsule. Min neste mobil blir ikke en iphone og min neste laptop blir mest sannsynlig en surface book.

Har apple blitt crapple? Hva mener dere?
medlem i 222 måneder
 

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron