Beste Gitarist gjennom tidene

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav erlahans » fre 01.12.2006 19:15

Larry Carlton

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav RockYourSocks » lør 13.01.2007 23:54

Hah, utrolig vanskelig spørsmål. Kanskje Chuck Berry, han har gjort mye for rocken.

Eller noen av disse:
Angus Young
Malcolm Young
Hendrix
Mark Knopfler
Slash
Steve Stevens
Marc Bolan
Stevie Ray Vaughan
Duane Allman
Allen Collins
medlem i 206 måneder
 

Innleggav laslonlineno » søn 15.04.2007 20:46

clapton, robben ford, eller kanskje steve morse
medlem i 204 måneder
 

Innleggav colaiuta » ons 18.04.2007 11:09

Jeg synes nå at både Eric Johnson og Michael Landau spiller og låter skikkelig fint, jeg! Ja, også Mike Stern...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav iBjorn » ons 18.04.2007 11:57

Tony Iommi har laget alle metalriffene i hele verden. Alle de andre har egentlig bare mekket sine egne versjoner av dem...

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav andrhane » fre 20.04.2007 21:23

Uten tvil Stevie Ray Vaughan! De fleste "flinkis gitarister" (Yngwie Malmsteen, Michael Angelo, John Petrucci osv) er utrolig teknisk gode, men jeg synes de spiller utrolig kjedelig musikk. Buckethead er ett råskinn på gitar, som har noen gode låter på samvittigheten.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » søn 22.04.2007 17:41

btorbo skrev:Tony Iommi har laget alle metalriffene i hele verden. Alle de andre har egentlig bare mekket sine egne versjoner av dem...

btorbo


Alle gitarriff ble laget lenge før han ble født.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iBjorn » søn 22.04.2007 20:42

kallestudioklovn: Mulig at jeg satte det litt på spissen (det var iallefall hensikten). Alle som skaper noe har en eller annen form for inspirasjonskilde, men få har på samme vis selv blitt en slik i like stor grad som Sabbath.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Holyman » man 23.04.2007 0:19

Et umulig og usaklig spørsmål, da dette er subjektivt. Men mine knapper går til:

Pat Metheny - Et geni uten like.
Paul Gilbert - Verdens peneste picking, og veldig orginal i Racer X
Allan Holdsworth - Enda et geni uten like, harmonier vil aldri bli det samme.
Yngwie Malmsteen - Et fantastisk musiker som har laget så utrolig mye vanvittig god musikk. Veldig undervudert, er så utrolig mye mer enn bare shredd og shredd.
Steve Lukeather - Den mest allround gitaristen i hele verden. Han gjør ALT, og han gjør det faenmeg sykt bra også. Fra Bebop linjer til soft blues til rå komp til harmonisk akkustisk. Kanskje min personlige favoritt, men Metheny og Gilbert er nok på topp hos meg.

Andre som er verd å nevne:
EVH, Steve Vai, Tony MacAlpine, Wes Mongomory, Steve Morse, Hendrix (The originator), Slash (den perfekte rock n roll gitaristen imo.), Bruce Boilet (Gilbertklone? Kanskje, men videreførte og fornyet arven igjennom The Scream. Helt utrolig teknikk), Michael Romeo (burde kanskje oppå den storinglista. Om mulig verdens beste shreddeteknikk. Og til forskjell fra Gilbert, gjør han sweeping, tapping og sweeptapping veldig, VELDIG bra. Men han er dritkjedelig ift. gilbert imo.) Jason Becker (ja. Verdens beste shredder? Men musikalsk liker jeg han ikke så godt...), Andy Timmons (gjort leksa si, og er helt fantastisk.),


Kommer ikke på noen fler som bare MÅ være med nå...

Kan nevne Petrucci, da han er en stor inspirator for mange unge gitarister. Men må si det er det eneste jeg liker ved han.

colaiuta skrev:Jeg synes nå at både Eric Johnson og Michael Landau spiller og låter skikkelig fint, jeg! Ja, også Mike Stern...


Mike Stern er helt utrolig! Veldig moderne, men herregud for en fantastisk fyr. Jeg var på clinic med han i høst. Det som virkelig overrasket meg var hvor rein lyd han hadde live. (For, lets be honest, han hører VELDIG ut som studiomagi på plate sine. Ihvertfall på Jigsaw!) Fyren er utrolig talentfull og ganske nyskapene på 80/90 tallet, kanskje særlig med Jigsaw-albummet. For meg er det litt definisjonen på den typen jazz. Mye synth og sjøsyk chorus er vel stikkordene der. Nesten litt Toto-feeling :P men elsker musikken.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav iBjorn » man 23.04.2007 0:25

Tråden heter beste gitarist (entall) gjennom tidene, ikke alle gitarister du kan komme på...

;)

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Holyman » man 23.04.2007 0:34

Ok, hvis jeg må velge får det (for i kveld) bli Pat Metheny! :-D

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav iBjorn » man 23.04.2007 0:44

Se der, ja. Valgets kvaler kan være tilnærmet uutholdelige, men du klarte deg fint der!

;)

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav SveinMD » tor 31.05.2007 23:39

Tommy Emmanuel er ein veldig bra akustisk gitarist. Spelar mange interessante stykke. Syns også Buckethead er sterkt undervudrert... :-!

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Beste Gitarist gjennom tidene

Innleggav Michael Piccard » man 21.04.2008 22:04

Merkelig at ingen nevner Jimmy Page...Det var jo praktisk talt han og Led Zeppelin som formet Blues Rock / Hard Rock som musikksjanger. For ikke å nevne Jeff Beck :-D
Noen her som har hørt om The Yardbirds? Jimmy Page, Jeff Beck og Eric Clapton på samme sted og samme tid :-* Det skjedde forøverig under G3 også da :-)
Mark Knopfler må også nevnes, konserten igår var utrolig! :rolls eyes: Gåsehud, fikk plekter og greier ;)

Og hva er vell rock uten Jimi Hendrix?

Peace :-)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Beste Gitarist gjennom tidene

Innleggav imeg » man 21.04.2008 22:29

Slenger meg på jeg også.

Jeg mener den beste er Nils Lofgren. Mangeårig gitarist i The E-street Band.
medlem i 191 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron