iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav SuperMegaMartin » ons 06.07.2016 23:46

Jeg har en eldre iMac (tidlig 2008). Den vil ikke boote, den kommer forbi apple-logoen og det lille tannhjulet, så stopper den på blå skjerm. Har prøvd å boote i safe mode men etter jeg skriver inn passordet og logger på så er det kun bakgrunnsbildet som dukker opp. Når jeg prøver å starte opp i disc utility skjer det samme som når jeg prøver å logge på vanlig (blå skjerm).

Får derfor ikke kommet inn på diskverktøy for å partisjonere disken eller annet. Noen som har noen forslag? Innspill mottas med takk.
medlem i 164 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav Grubasek » fre 08.07.2016 15:28

Har du prøvd å starte den med en OS X-dvd, f.eks. den som fulgte med maskinen?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav SuperMegaMartin » fre 08.07.2016 15:51

Har dessverre ikke denne dvden lengre..
medlem i 164 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav arntss » fre 08.07.2016 17:00

Har den installert OS X Lion eller nyere, så kan du forsøke starte maskinen samtidig som du holder inne tasten ALT. Da skal det komme opp en bootmeny med recovery. Om du velger recovery og starter fra den, så skal du kunne starte diskverktøy der.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav Morse » fre 08.07.2016 23:02

Går ut fra at du har koblet fra alt ekstrautstyr som harddisker, minnepinner, printer/scanner. Så: gå gjennom denne og se om du finner noe: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Er det originaldisken som står i, forresten? Hvis denne maskinen har vært i jevnlig bruk, er jo harddisken godt forbi vanlig pensjonsalder, som regnes som ca. fem år. Håper dine backup-rutiner er i orden. Hold oss orientert, please...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav SuperMegaMartin » søn 10.07.2016 12:12

Kjøpte et eksternt kabinett og prøvde med harddisken til en annen Mac, da fungerte maskinen. Bestiller ny HDD i dag. Den gamle HDDen var fra 2008, ja :-)
medlem i 164 måneder
 


Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav SuperMegaMartin » søn 10.07.2016 21:56

Takk!
medlem i 164 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 vil ikke boote

Innleggav sorttetra » ons 15.02.2017 3:54

!
Jeg hadde akkurat det samme problemet og ingenting ikke engang recovery virket.
Men...jeg fikk det til slik :

Hold inne tilvalg tasten under oppstart da starter du oppstart up manager.
Så gikk jeg inn på det volumet som jeg trodde operativsystemet lå på. Kom greit inn,men alt var galt, manglet programmer og bare rot. Derfor gikk jeg inn i diskbehandling (under verktøy i finder),slettet hele harddisken og startet da recovery (kommandotasten+r under oppstart.

Dette funket bra:)
Maskinen er som ny (nesten)
Lykke til!
medlem i 142 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]