Linux er ett multibruker OS?

Spørsmål som er spesielt rettet mot Linux

Innleggav Thomas78 » lør 17.03.2007 14:40

Vanvittig sier nå jeg!! Helt genialt, hvorfor er ikke dette mer anvendt da? Skoler har i dag en pc pr elev, hvorfor det hvis maskinen fint kan takle to elever? Eller hva med ekteparet; det blir jo billigere å kjøpe en veldig heftig maskin enn to middels maskiner?

Fant ikke den boksen jeg snakket om, tenkte jeg skulle finne en link - men for to brukere så var prislappen 1600 - 1700kr hvis jeg ikke husker helt feil, men da var det begrensninger, de som var tilkoblet kunne ikke kjøre 3d grafikk.

Takk for svar og link:-)
medlem i 209 måneder
 

Innleggav ak » lør 17.03.2007 17:33

Det er noen skoler som bruker det, men ikke saa mye i Norge saavidt jeg vet.

Jeg er enig at det er litt rart, men disse tingene har mye med mentalitet aa gjoere. Skolelinux sin terminal server loesning er forsaavidt ikke saa veldig annerledes, selv om det staar en gammel boks ved siden av hver skjerm saa gjoer de ikke mye mer enn et grafikkort.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Thomas78 » lør 17.03.2007 20:36

ak; fjernet du et innlegg herfra eller er det jeg som begynner å bli senil? Noe om en ms server med samme muligheter?

Uansett; jeg tror jeg fant den boksen jeg snakket om; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325521 Men dette nærmer seg ikke muligheten med GNU/Linux her - imponerende, ser masse muligheter med dette :-)

Edit:
"Jeg er enig at det er litt rart, men disse tingene har mye med mentalitet aa gjoere"
Jeg tror kort og godt at de ikke vet om muligheten, i dette kan det ligge store besparelser! Er det en ting GNU/Linux mangler så er det markedsføring. Ser bare hvor interessen øker straks norske nettsider har en eller annen GNU/Linux artikkel. Jeg lærte om det med en ren tilfeldighet!

Takk for svar!
medlem i 209 måneder
 

Innleggav ak » lør 17.03.2007 21:01

Det hender at jeg sletter innlegg som drar opperksomhet bort fra det egentlig temaet. Burde kanskje sagt fra, men ofte saa foerer det til minst like mye avsporing.

Naar jeg sier mentalitet saa mener jeg at folk gjerne bestemmer seg for "tykke" eller "tynne" klienter, og naar man har bestemt seg for hammer / skrujern saa ser alt ut som spiker / skruer. Vet ikke helt hvilken metafor man skal bruke for denne loesningen :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Thomas78 » søn 18.03.2007 14:30

For dem som har skjermkort med to vga utganger, er det da mulig og kunne være to brukere på samme maskin som vist ovenfor(med to skjermer/tastatur/mus)? Er dette noe som er vanskelig å få til?
medlem i 209 måneder
 

Forrige

Returner til (Stengt) Linux-spesifikt



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere