Mandrake-Linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Mandrake-Linux

Innleggav kaffetrakter » man 04.10.2004 9:11

Hei
Har nå prøvd Mandrake-Linux 10
Som kanskje mange veit har jeg vært en svoren Red Hat bruker i flere år. Mine erfaringer med Mandrake 10 denne gangen var så positive at jeg må kommentere dem:

+
God støtte for KDE
lyd, video formater fungerer av seg selv...
Pent utseende.
Generelt lite problemer med å få ting til å virke (man trenger faktisk ikke FÅ det til, det går av seg selv).
Støtte (som fungerer) for både ReiserFS og XFS (Fedora støtter begge deler, men jeg har tilgode og klare og installere med XFS)
Gode muligheter til å konfigurere under installasjon, og kanskje viktigst du kan teste om grafikkortet virker.

-
Skremmende dårlig språk i bokmålsoversettelsen (når man oversetter ord for ord fra engelsk uten og se på om det fungerer språklig blir det ganske uprofesjonelt). Er det noen norsk lærere her med fritidsproblemer??? Jeg valgte faktisk og gå over til NyNorsk. Den er språklig mye bedre (selv om det er mer som ikke er oversatt).
Såvitt jeg kan se så er det ingen rescue cd, slik som Red Hat har hatt lenge og som lar en montere systemet selv om det har totalkræsja.


PS
Min test pc: Dell Dimension 4500 med Intel 2Ghz Pentium prosessor, Soundblaster lydkort og Nvidia skjermkort (altså ingen problem hardware).

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

ikke så fantastisk...

Innleggav gbang » man 04.10.2004 14:54

Jeg har ikke for vane å delta i slike forum som dette, men ville bare poste et svar på denne anbefalingen av Mandrakelinux(håper jeg ikke får alt for mye tyn for det...).
Det beste først:
Mandrake er faktisk veldig rask til å være en distribusjon som bruker rpm. KDE ser veldig bra ut, og installasjonen er den raskeste jeg har opplevd i Linux-verdenen (hurra for det! jeg gidder nemlig sjelden å installere fra source selv om distribusjoner som Gentoo definitivt interesserer meg). Mandrake forsøker alltid å være veldig oppdatert med nyeste versjoner av programmer (dette kan ofte gå ut over stabiliteten... og det er vel kanskje ikke så positivt)

Og ikke fullt så bra....
Mandrake begynte å henge seg etter et par dagers bruk. Pakke og oppdateringsverktøyet fant ikke alle avhengige pakker selv etter at den ble konfigurert ved hjelp av http://easyurpmi.zarb.org/ (bookcase f.eks. er et fint lite program for KDE som viste seg vanskelig å få installert - i hvert fall for meg... :oops: ) Noen ganger lette urpmi også etter pakker som var standard i installasjonen eller pakker jeg visste jeg hadde installert.

xmms starter uten lyd.... Man må faktisk gå inn i Menyen og endre kommandoen for oppstart for å få lyd.

Mitt ISDN-kort (helt standard) blir funnet helt riktig av alle andre distribusjoner enn Mandrake. Vet ennå ikke om dette gjelder ISDN-støtte generelt eller bare mitt kort (et godt og gammelt Billion-kort...)

I tillegg virker det som om Mandrake er helt ute av stand til å finne maskinvare som blir koblet på USB.

Språk: Bokmål fungerte fint en liten stund. Så begynte Mandrake å slå over på engelsk (og spansk) i programmer som tidligere brukte norsk... Forklar det den som kan!

Jeg forbeholder meg retten til å være litt usakelig også...: Mandrake-stjernen må være det styggeste ikonet jeg har sett .:twisted:

Jeg bruker ikke lenger Vesleblaut :wink: som OS og har totalt emigrert til Linux, men må si at foreløpig er det ingen som har klart å stille sulten min etter et komplett system som Red Hat/Fedora. Med pakkeoppdatering og installasjon ved hjelp av yum er det helt uovertruffent. Man må gjøre en del arbeid selv for å innstallere støtte for video/mp3/flash osv..., men når det først er gjort er det lite å bekymre seg over. Her er forresten en vanvittig bra guide til å få alt til å gå på skinner i FC2: http://home.gagme.com/greg/linux/fc2-tips.php

Jeg ønsker virkelig å like Mandrake, men det eneste jeg kan se at distribusjonen har for seg i øyeblikket er at den er veldig rask. Den er derimot altfor ustabil (kanskje en idé å roe ned frekvensen i utgivelsene?) og påstanden om at alt virker og går av seg selv er nok så altfor sørgelig ukorrekt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: ikke så fantastisk...

Innleggav kaffetrakter » tir 05.10.2004 8:33

gbang skrev:....og påstanden om at alt virker og går av seg selv er nok så altfor sørgelig ukorrekt.


SÅ GBang mener at når jeg opplever at alt fungerer problemfritt på min pc så er dette "sørgelig ukorrekt".



Eplekjekk :D

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gbang » tir 05.10.2004 9:50

Hepp!

Det er flott at eplekjekk lever opp til kallenavnet sitt :P
Mitt innlegg var et forsøk på å dele en annen type erfaring med forumet, men det falt visst ikke i god fisk?

Det er fint at du er fornøyd med Mandrakelinux på din hardware, men det er samtidig ufattelig at en stor distribusjon som Mandrakelinux leverer et produkt uten ISDN-støtte http://www.mandrakelinux.com/en/errata.php3#drakisdn
Så vidt jeg kan se er det bare USB-problemene som kan føres tilbake til min spesifikke hardware. Alle de andre problemene er distribusjonsrelaterte, og dette mener jeg kan føres tilbake til Mandrakelinux' iver etter å komme seg ut av sitt økonomiske uføre - å servere et uferdig produkt.

Dersom noen har bedre erfaringer med den nye 10.1 er jeg innstilt på å forsøke på nytt. Og kanskje noen kan forklare meg hvordan jeg kan bytte ut Mandrake-stjerna i panelmenyen med en K (KDE)?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TopDog » tir 05.10.2004 11:33

Jeg har kjørt 10.0 Official siden den kom ut (installerte via FTP før ISO'ene kom), og har opplevd noe av det samme. XMMS måtte jeg konfigurere, har ennå ikke helt fått de oppskrytte ALSA-greiene til å virke 100%.

Installasjonen har også en lei tendens til å henge av og til, dette har blitt bedre etter noen hundre MB med oppdateringer. De siste 200MB'ene med oppdateringer som ligger på update-kildene vil ikke la seg installere!?

Når det er sagt, kjenner jeg meg ikke igjen med USB-problemene. Alt jeg har av USB-dingser (printer, trådløs mus, USB-penn og digital kamera) fungerer smertefritt med Mandrake, Supermount gjør jobben sin 95% perfekt (har en gang eller to opplevd å måtte plugge kamera ut og inn et par ganger).

URPMI fungerer veldig bra synes jeg, kunne kopiert litt mer av YUM, men stort sett veldig bra.

Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for SUSE 9.1 eller Mandrake 10.1 neste gang.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav minno » tir 05.10.2004 12:21

gbang skrev:Og kanskje noen kan forklare meg hvordan jeg kan bytte ut Mandrake-stjerna i panelmenyen med en K (KDE)?


Hos KDE-Look er det et program som heter kgo (eller noe lignende) som skal klare å bytte ut standardknappen (enig, den er stygg). For å kompilere programmet trenger man gcc-c++ og xfree86-devel. Hadde ikke sistnevnte, så jeg ga opp.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gbang » tor 07.10.2004 10:53

Mandrakelinux 10.1 Community edition er nå tilgjengelig for interesserte.
ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Man ... 10.1/i586/
Laster ned ISO-filene nå så får vi se om jeg får tid til å sjekke det ut snart. Forhåpentligvis er jeg mer fornøyd denne gangen. En del fixer fra kjerne 2.6.9rc er med og det hjelper kanskje også på hardware-problemene mine? Og ikke minst OpenOffice.org 1.1.3! Legger også merke til at de ikke har kastet seg på bølgen med x.org 6.8.0, KDE 3.3 og Gnome 2.8. Dette tyder på bedre stabilitet kanskje?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Mandrake igjen

Innleggav marxleni » tir 12.10.2004 12:51

Nei jeg liker ikke suse så bra lenger.
For det første så kan man ikke brenne DVD, hvis ikke man kjøper suse, jeg husker ikke hva programmet het som man måtte ha.
For det andre så finnes det jo ikke noen mulighet for rescu diskett. Si hva dere vil om Mandrake, men gratis er den og enkel å bruke, samt stabil. Og man har alting, dessuten så har ivertfall jeg den erfaringen at Mandrake takler "tar.gz pakker bedre. suse er elegant, flott å se på, men man bør være mer opptatt av hva som er under panseret.
PS: Jeg har ikke den erfaringen med mandrake som her fremvises, ihvertfall ikke med Mandrake 10.1. Ja, jeg har prøvet den, men ville gjerne prøve suse igjen ettersom jeg tidligere har kjørt den, og hvert svært fornøyd, det er jeg ikke lenger.

Det er mulig jeg ikke svarer på en stund, skal installere Mandrake. 10.1 tilbake igjen. :oops:
Sist endret av marxleni den man 13.12.2004 13:57, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Nå er jeg tilbake

Innleggav marxleni » tir 12.10.2004 14:45

Ja nå er jeg tilbake i Mandrake :D
Sist endret av marxleni den man 13.12.2004 13:59, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mandrake igjen

Innleggav (m) » tir 12.10.2004 15:08

marxleni skrev:Nei jeg liker ikke suse så bra lenger.
For det første så kan man ikke brenne DVD, hvis ikke man kjøper suse, jeg husker ikke hva programmet het som man måtte ha.


Man kan vel brenne DVDer ved å bruke K3B i SUSE?
medlem i 232 måneder
 

Innleggav eh22 » ons 02.02.2005 3:28

Dessverre sluttet Mandrake å støtte ISDN kort (På skikkelig vis) ved overgangen fra 9.2 til 10.0
USB støtten er vel ganske bra, selv om det er en del USB enheter som er vriene.

Bokmålsoversettelsen synes jeg egentlig er helt ok. Litt banal oversettelse et par steder, men man må jo huske på at det ikke er profesjonelle folk som har oversatt, da. Tross alt. (Blir gjort på fritiden, av folk som har det som hobby.)

Trikser du masse med systemet til Mandrake, har jeg erfaring med at det har en tendens til, før eller senere, å bli mer ustabilt. Har brukt Mandrake siden versjon 7.1 (Blir vel 5 år, tror jeg) og mener å ha erfart at det liker dårlig å bli tuklet alt for mye med. Det er jo en ulempe for den som liker å tukle med systemet. Derfor har jeg Fedora Core 3 liggende på en annen partisjon. Men dette synes jeg gir et laaaangt mindre solid inntrykk enn Mandrake. -Men er greit til å eksperimentere med.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav jaboua » fre 04.02.2005 20:16

Jeg har brukt mandrake en del jeg og, men det med USB-støtte er bare å legge til dette i "/etc/fstab" som root:
/dev/sda /mnt/usb vfat defaults 0 0


og så lage mappen "/mnt/usb":
mkdir /mnt/usb


og etter det kan du montere USB-enheten slik som root:
mount /dev/sda

nå vil USB-enheten være montert til "/mnt/usb". Dette kan jo selvsagt endres da.



men likevel må jeg si at jeg ikke er helt tilfreds med mandrake... Det beste med mandrake er vel egentlig kontrollpanelene :P
medlem i 231 måneder
 

Innleggav eh22 » fre 04.02.2005 20:37

Jeg er kjempefornøyd med Mandrake. -Fedora core 3 ligger også på maskinen. Men det er bare til å eksperimentere, og rote litt rundt med. Mandrake er langt mer bunnsolid.
Det som gjør at endel har fått litt dårlig inntrykk av Mandrake, fra tidligere erfaring, er at Mandrake er fransk. -Franskmenn er som kjent ganske sære 8), og kanskje derfor har Mandrake utviklerne sine egne meninger om hvor forskjellige systemfiler hører hjemme. Og siden dette ofte skiller seg fra den oppfattningen som Red Hat og de fleste andre har, er det ofte så som så med kompatibilitet. -Selv når man bygger et program fra kildekode. Er derfor temmelig kranglete, hvis man skal installere ting som ikke er spesifikt konstruert for Mandrake.
Men nå er jo Mandrake ganske flink til å tilpasse programmer selv, og søker du på rpm-find.net finner du som regel det du leter etter. En ulempe er at det ikke alltid er den helt nyeste versjonen (den som ble sluppet forrige uke :cry: ) Mandrake har bygget sine RPM pakker på. -Men ofte har de patchet programmet kraftig, slik at det er vel så bra, og praktisk talt alltid mer stabilt, enn den nyeste utgivningen fra original prosjektet.

-Når brukte du Mandrake sist, forresten? Det har skjedd enorme ting siden 9.2 ble sluppet. Bare for å ha nevnt det, altså.... :roll:

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Fivel » lør 05.02.2005 19:41

Jeg har visst vært borte leeenge... På tide å stremme dere opp igjen ;)

Eplekjekk: Du vet helt sikkert at det er frivillige som overstetter både KDE, Mandrake og for så vidt stort sett hver eneste distro som finnes på norsk. Jeg synes at du kanskje kunne valg et litt annet språk. Hva med "Desverre var bokmåloversettelsen ikke så bra", i stede for
Skremmende dårlig språk i bokmålsoversettelsen


For det andre, det som gjør at linux har blitt det er i dag, er at "alle" bidrar. Hvis du (eller hvem som helst av dere andre) finner oversettelsesfeil i KDE eller Mandrake, kan dere sende dette til ZeroDogg [at] skolelinux.no. Har er en av de som tar ansvar for den norske øverstettelsen. Uten slike ildsjeler, ingen oversettelser. For de av dere som lurer, det er ikke meg...

Når det gjelder at Mandrake ikke har "rescue"-CD, er jo dette helt feil. Du bruker den samme CD/DVDen som du bruker under installasjon.

Noen av dere sier at Mandrake er ustabil. Dette stemmer overhode ikke med mine erfaringer. Jeg har 6 bokser som kjører Mandrake. Samtllige av dem har gått sammenhengende over 150 dager.

Jeg reboota nettop laptopen min (kernel update), den hadde da gått 44 dager.

Jeg har også bare positive erfaringer med Mandrake og USB. Det kan da ikke finnes en distro som har bedre støtte for USB? Samme hva jeg kopler til (kamera, scanner, mus, Strekkodeleser, skriver mm). DV-videokamearaet mitt funker også som bare det.

Jeg vet at denne tråden begynner å bli gammel, men følte at jeg måtte :)

La oss heller rose dem som gidder å bruke fritiden sin til slikt, og andre slik som ak som bruker uhovervlig mye av sin til på linux1,slik at du og jeg kan få en bra linux-distro.


-Five|

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav flux » fre 11.02.2005 16:33

Jeg vil bare tilføye en ting.
xmms starter uten lyd.... Man må faktisk gå inn i Menyen og endre kommandoen for oppstart for å få lyd.


hardware som f.eks. lydkort og usb-enheter finnes i mange slags kategorier. Noe må du kanskje inn i kjernen for å finne ut av, kjerner som blir lagt inn under installasjonen er jo generiske, men til en viss grad vel?
Jeg mener selv at det som gjør linux til et bra operativsystem for meg,
er muligheten til å konfigurere det selv akkurat som jeg vil.
Når man først har fått kloa i hvordan dette funker, hvis man allerede ikke har det da.. :wink: så tror jeg man vil føle at ting virker som det skal, og er stabilt. Jeg mener ikke å rakke ned på noen, men jeg synes at det er litt negativt hvis alle distroer skal forenkle alt så mye.
Det er jo på en måte fint at folk som er nybegynnere ikke har så mye rart å konfigurere for at ting skal virke, men på en annen måte mener jeg det er litt dumt også, tror utviklinga av hvert enkelt individ har vært mere positivt, hvis alle som vil, kan sette seg inn i alt, uten 100% pek-og-klikk...
Håper ingen tar dette ille opp, ville bare fortelle dere hva jeg føler :roll:

GOD HELG :D
medlem i 230 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron