Installasjon av pakker under Arch Linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Installasjon av pakker under Arch Linux

Innleggav drange » tir 05.10.2004 1:13

Med Arch Linux følger en pakkebehandler som kalles pacman.

Denne er såre enkel å bruke, og er så genial at den ikke bare oppdaterer og installerer nye programmer, men også kjernen med mer.

For å bruke den, må du være logget inn som root.
Kode: Merk alt
[pop@maskinappelsin ~]$ su
Password:
[root@maskinappelsin pop]# pacman -Syu

pacman -S betyr sync, og med S-en, installerer du pakker rett fra FTP-server. Mer om hvilke pakker som finnes, kan du finne på http://archlinux.org/packages.php

pacman -U betyr update. Denne funksjonen fjerner tidligere versjoner og erstatter de med nye. Skriv pacman -Su for å oppgradere alle pakkene som på ditt system er utgått på dato, som vil si at det finnes nyere versjoner på en FTP-server.

pacman -Syu er den kommandoen som er best å bruke hvis du skal oppgradere hele systemet. Y-en i kommandoen betyr refresh, og det vil si at den oppdaterer din lokale database.

pacman -R betyr remove. Den fjerner en allerede installert pakke.

Det første du bør gjøre når du har installert arch, er å kjøre
pacman -S frozen-bubble


Arch er min yndlingsdistro mye pga akkurat pacman.
Kode: Merk alt
[root@maskinappelsin pop]# pacman -S kbear

Targets: kbear-2.1-2

Total Package Size:   2.8 MB

Proceed with upgrade? [Y/n] Y

:: Retrieving packages from extra...
 kbear-2.1-2              [################] 100%    2866K    33.2K/s  00:01:26

checking package integrity... done.
loading package data... done.
checking for file conflicts... done.
installing kbear... done.
[root@maskinappelsin pop]#   
medlem i 233 måneder
 

Re: Pakkeutvalg?

Innleggav drange » tir 05.10.2004 12:42

Det følger med to "repositories" med pacman som default. Det vil si to steder den søker etter pakker. Den ene er "current" og den andre er "extra". Dette er Archs egne ftp-servere og utviklere som lager pakkene. I tillegg kommer det som heter TUR, trusted user repository. Der er det andre utviklere som lager sine egne pakker til arch og som installeres via pacman. På siden http://xentac.net/~tur/repos.php kan du se en liste over alle TUR-ene og alle pakkene de leverer.
Der leverer de ofte pakker som ikke nødvendigvis er open source, som f. eks.: Opera.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav gbang » tir 05.10.2004 15:43

Arch Linux høres ut som en veldig interessant distribusjon. Er det veldig tidkrevende å installere denne? Og hvor mye raskere er denne enn f.eks. Fedora (eller andre rpm-baserte distroer)?
Siden jeg har hatt en del trøbbel med hardware og kompabilitet tidligere sjekket jeg hjemmesiden deres og der ligger det opplysninger om et script som hørtes veldig interessant ut http://amlug.net/new-projects/hwd/hwd.html
Er det noen som har prøvd dette? Det skal visst generer en HOWTO som veileder deg gjennom konfigurasjonen av hardware.
Jeg er alltid på utkikk etter nye distroer å prøve :roll: og hvis noen har gode forslag til andre er det bare å komme med dem (har hittil forsøkt meg på Mandrakelinx 10.0, Debian, Ark og endte til slutt på Fedora Core 2 som jeg er rimelig fornøyd med...)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav drange » tir 05.10.2004 17:39

Installasjonen av Arch er veldig enkel. Du booter opp med CD, spiller ingen rolle om du så sitter med CD med Arch 5.0 er 7.0, den oppdateres enkelt og greit med pacman -Syu.

Hvis du kan litt om partisjonering, går dette veldig enkelt. Mener du kan velge mellom cfdisk og fdisk, og du har også muligheten til å få Arch til å partisjonere for deg. Deretter velger du hvilke pakker som skal installeres. Så blir pakkene installert av pacman, deretter er du så godt som ferdig.

Etter å ha logget inn første gang som root, setter du nytt root-passord. Deretter kan du installere KDE med pacman -S kdebase

Så starter du kdm som root, f. eks, så er alt i gang!

For å automatisk starte opp maskinen i X (KDE), kan du edite /etc/inittab med f. eks nano (har du ikke nano, skriver du pacman -S nano) til runlevel 5 (X11) og x til kdm:

Min /etc/inittab :
Kode: Merk alt
#
# /etc/inittab
#

#  Runlevels:
#    0    Halt
#    1(S)       Single-user
#    2    Not used
#    3    Multi-user
#    4    Not used
#    5    X11
#    6    Reboot

id:5:initdefault:

rc::sysinit:/etc/rc.sysinit
rs:S1:wait:/etc/rc.single
rm:2345:wait:/etc/rc.multi
rh:06:wait:/etc/rc.shutdown
su:S:wait:/sbin/sulogin -p

c1:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/1 linux
c2:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/2 linux
c3:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/3 linux
c4:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/4 linux
c5:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/5 linux
c6:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/6 linux

ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

x:5:respawn:/opt/kde/bin/kdm -nodaemon

# End of file
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » tir 05.10.2004 17:44

Starte ny tråd i Programvare -> Linux spesifikt? :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jaboua » tor 25.08.2005 14:58

Bare for å kommentere det litt; ja arch er raskt... Veldig raskt. Når det skal snakkes om hurtighet booter den raskere enn en stage1-gentoo install jeg hadde her! (selv om dette sikkert kunne blitt utjevnet med litt mer tweaking). Og sammenligna med mandriva som du nevnte så virker det da enda raskere...

Ikke nok med det, men de virker til å nesten alltid ha den nyeste versjonen av alt, den er like oppdatert som portage når det gjelder nye pakker (men har et litt mindre antall pakker, men det er alt det nødvendige... Ellers så har man jo ABS, en ports-klone for å enkelt kunne lage pacman-pakker (har ikke fått prøvd det enda da ;). Det skulle visst også være en funksjon for å enkelt kunne rekompilere hele base-systemet, men det har jeg heller ikke fått prøvd.

Når det gjelder innstallasjonen, lot pacman enkelt og greit kjernen min være i fred under oppgraderinger av systemet ettersom jeg valgte "2.6 src" eller noe sånt i innstallasjonen, noe som lar deg kompilere din egen 2.6 kjerne (i arch linux 0.7 er det kjerne 2.6.10) under installasjonen, og dermed spare både diskplass og minne på en lett kjerne, tilpasset ditt system. "2.4 src" og forskjellige ferdigkompilerte kjerner er også tilgjennelige. En annen kul funksjon for folk som liker å gjøre ting selv, er at man får muligheten til å manuelt endre viktige konfigurasjonsfiler under installasjonen, slik som for eksempel grub.conf og fstab. På denne måten kan man gjøre seg helt ferdig med installasjonen og konfigurasjonen av basesystemet før man rebooter!

Jeg liker også at i motsetning til mange andre "binary" distribusjoner, inkluderes devel-filene i pakkene, noe som gjør at man slipper alt det styret med å installere "pakke-devel"-pakker når man skal kompilere noe.

De har også fra sine pakker fjærnet de lite brukte /usr/share/doc dokumentene og info-sidene, noe som igjen gir deg mer diskplass til overs. Man trenger da ikke mer enn man og google ;)

Det eneste jeg savner i pacman er en måte å enkelt kunne søke gjennom installerbare pakker, i man-siden fant jeg "pacman -s", men "pacman -s pakkenavn" ga meg ikke noe resultat :(... Si ifra hvis det er noe jeg har oversett her!

Alt i alt er arch linux ifølge meg den beste binary distribusjonen jeg har prøvd... Gleder meg til 0.8! Anbefaler folk med noen timer til overs på det høyeste å prøve det, antatt at man foretrekker de nevnte fordelene over inkluderte GUI-verktøy og at man ikke er redd for terminalen (man må skrive en kommando for å starte ncurses-install programmet... Men alle kommandoer som må skrives inn forklares nøye!)
medlem i 230 måneder
 

Innleggav gnuen » tor 25.08.2005 18:30

Det eneste jeg savner i pacman er en måte å enkelt kunne søke gjennom installerbare pakker, i man-siden fant jeg "pacman -s", men "pacman -s pakkenavn" ga meg ikke noe resultat Sad... Si ifra hvis det er noe jeg har oversett her!

Den der lurte jeg også veldig på når jeg var ny på ArchLinux. Du hadde det nesten. For å søke:
pacman -Ss pakkenavn

Når du leser manfila til pacman ser du at flaggene(?) er organisert under overskrifter. Som f.eks. SYNC OPTINS. Alle flaggene beskrevet under den overskiften brukes sammen med "-S" (stor "s"), da -S er flagget for "sync". Alle flaggene under REMOVE OPTIONS brukes sammen med "-R", som er flagget for "remove". osv.

En annen ting jeg liker er muligheten for å slette en pakke med alle avhengigheter (dependencys) som ikke lenger er i bruk. "Rekursiv sletting":
pacman -Rs pakkenavn
Da forsvinner pakken du vil slette og pakkene som ble installert sammen med det aktuelle programmet som du ikke lenger trenger. (Husk å se over lista av programmer som foreslås avinstallert, for sikkerhts skyld. Holdt på å miste gcc en gang fordi de fleste som lager pakker ikke nevner den i avhengighetslista si)

Når det gjelder versjon 0.8 så lurer jeg veldig på når det kommer, men det gjør på en måte ikke så mye om de så skulle vente i 4 år (for å sette det på spissen) Versjonsnumrene er kun til for å feire seg selv :P (ser det ut til)
medlem i 233 måneder
 

Innleggav jaboua » lør 27.08.2005 0:14

Takk for oppklaringa om søkinga, nå gikk det ;)

Angående det med nye versjoner så pleier det ihvertfall med gentoo og de der distroene å være ved nye versjoner at store forandringer, som f.eks. endring av "baselayout" og nyere funksjoner i rc.conf ol. skjer... Lurer liksom på om de har endret noe spesielt.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron