Hva skal man bruke, jeg er ny bruker, nei ikke avansert!

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Hva skal man bruke, jeg er ny bruker, nei ikke avansert!

Innleggav marxleni » fre 15.10.2004 2:37

Ja hva bør en ny bruker av linux gjøre når Linux er på plass på hardisken? I dette tilfellet skal denne brukeren bare gjøre de enkle ting som å skrive brev, sende mail, surfe på internett osv.
Brukeren har lite eller ingen kunskap og vil bare ha et serdeles stabilt og brukevennlig system. Ja hvilke forslag har man til dem?

Jeg kan da for min del antyde følgende:
Bruk i første rekke standardprogrammene som en begynnelse.
Ikke rør/forandre ting som du føler deg usikker på,

pass på at du logger deg ut og inn på riktig måte.

Jeg regner med at du/dere i dette tilfellet har kommet forbi eventuelle maskin og installasjonsproblemer. Dersom dette er tilfellet så vil alt fungere perfekt og noen nevneverdige konfigurasjoner er unødvendige.

Som en nybegynner bør du bruke "KDE" "Kmail" "Konqueror" "OpenOffice" "KOffice" "Kontakt med tilhørende/ Knotes/ KOrganizer" m.m. Med "Konqueror filbehandler får du gjort alt du trenger å gjøre i forbindelse med oppretting av nye kataloger osv. Ja i den kan du laste ned filer fra nettet, surfe og mye mer. Lærer du deg den iherdig så kommer du langt.

Dette er bare en liten brøkdel av de programmene som finnes til Linux, men som en ny bruker kan oversikten lett overskrides. Derfor oppfordrer jeg nye brukere til å bruke standarprogrammene som en start. Vil man så videre, så sitter man her også med et system som gir en enorme muligheter på dette område.
Er det flere som har innspill for nye brukere, så ikke tvil om å skrive de ner på disse sidene.

Leira linuxforening. :wink:
Sist endret av marxleni den tor 16.12.2004 9:20, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav fjutsi » tor 11.11.2004 23:51

Hei
Jeg er helt ny i linux verden, men ønsker bare å fortelle deg at dette var en god foklaring. Nå er jeg et skritt videre

fjutsi
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Oztiz » fre 12.11.2004 10:37

Hei

Hvis noen ønsker benytte seg av delte Windows mapper enkelt hjemme eller på arbeidsplassen, så anbefaler jeg smb4k. http://smb4k.berlios.de/ Husk å lese faq hvis du møter problemer.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Gimper » søn 26.12.2004 23:13

Hvorfor anbefaler du KDE forann GNOME?
medlem i 232 måneder
 

Innleggav serviset » man 27.12.2004 0:01

Gimper skrev:Hvorfor anbefaler du KDE forann GNOME?

Mer professjonelt utseende, bedre kvalitet (mange KDE-apps suger rett og slett) og mer jordnær følelse for Windows-brukere.


Edit : Leste feil.
Sist endret av serviset den man 27.12.2004 15:32, endret 1 gang
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » man 27.12.2004 0:36

Opp ned? ;)

At KDE er standard i Mandrake har helt sikkert noe med det første innlegget å gjøre, og det er jo et greit argument hvis man har bestemt seg for å bruke Mandrake.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere