Glemt root-passord?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Glemt root-passord?

Innleggav høggern » fre 26.11.2004 11:37

Nå er det mange som har glemt root-passordet, og lurer på hva de skal gjøre.

Her om dagen fant jeg noe på nettet, som kanskje kan hjelpe.

Jeg har ikke prøvd det enda (kanskje fordi jeg ikke skjønte så mye av det), så hvis noen kunne forklare meg det hadde det vært fint.

Hvordan forandre glemt root passord?

Logg inn single user mode ved lilo prompt:
linux 1 init=/bin/sh root=/dev/hdaN mount rw
(der N er nummeret på din root partisjon)

Etter bootingen er ferdig og du får prompt, forandre root passordet med kommandoen:
passwd
Sist endret av høggern den man 29.11.2004 9:45, endret 2 ganger.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » lør 27.11.2004 7:00

Fint tips det her, flyttet det til tips og triks (med ved et uhell lot jeg en skygge ligge igjen i nybegynner-forumet, jaja...)

LILO prompten er den som kommer opp når man starter PCen og kan velge kernel-versjon eller Windows dersom man har dual-boot. Noen distribusjoner bruker GRUB istedet.

"linux" tror jeg skal byttes med navnet på meny-valget (det kan sikkert noen av/bekrefte?), N er som sagt nummeret på din root partisjon. Det vil si, hvis du tar opp et terminal-vindu og skriver "df" vil du få opp en liste med partisjon. En av disse vil være "Mounted on" / (bare slash). I venstre kolonne står det enten /dev/sdaN eller /dev/hdaN. Dette er N'en du er ute etter.

Husk å oppgi kilde når du siterer slikt fra nettet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav høggern » man 29.11.2004 9:44

Takk for forklaringen. Nå ble jeg litt klokere

Kilde: http://www.safenet.no/article/view/42/1/1
medlem i 234 måneder
 

GRUB

Innleggav ringe » man 29.11.2004 11:22

Jeg bruker Fedora og Fedora bruker GRUB som standard.

Når GRUB oppstartsmenyen dukker opp trykker du «e», velger linjen som begynner med «kernel», trykker «e» på nytt og legger til 1 i slutten av linjen. «Enter» lagrer endringen for denne gang. Trykk «b» for å starte opp.

«passwd» setter som kjent passordet for root når du får startet opp.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at dette er å betrakte som et sikkerhetshull fordi det er mulig å ta over maskinen fullstendig bare ved disse enkle tastetrykkene dersom en har fysisk tilgang til maskinen. Tenk på din bærbare og sett passord på GRUB.

Du kan få tilgang ved å starte Linux fra CD også. Kryptert filsystem er vel veien og gå dersom du har hemmeligheter. :D

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav minno » man 29.11.2004 22:07

Her står det litt om hvordan du kan resette passord om man bruker SELinux.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]