MEPIS

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

MEPIS

Innleggav kaffetrakter » fre 25.02.2005 22:05

Har som sikkert flere har fått med seg vurdert å prøve noe nytt de siste dagene. Blant annet har jeg lurt litt på å prøve Gentoo, noe jeg fortsatt kanskje kan tenke meg, men det får vente til jeg får bedre tid...

Lasta ned MEPIS idag, tenkte jeg skulle prøve å installere den på den bærbare. For å teste, har nemlig en ledig partisjon der (tomrommet etter winXP :D )

Må si at DET er en distro flere burde prøve!! Det tok 20 minutter å få systemet opp! NÅ sitter jeg allerde på nett!! Lydkort fungerer. Riktig tegnsett. ACPI kjører som en drøm.

Jeg er faktisk imponert. Noe av det beste er dessuten at her er det KDE som gjelder, er ganske lei av GNOME. Så nå skal jeg kjøre en lengre "trivselstest" med MEPIS. Før jeg vurderer noen andre distroer.

Sjekk ut:
http://www.mepis.org/
Last ned:
ftp://ftp.ibiblio.org/pub/linux/distributions/mepis/released/
alt som trengs ligger på en cd. Man installerer fra Live-cdn

Redigert av ak, forslag fra cybermanxp:

eMule: ed2k://|file|SimplyMEPIS-3.3.iso|719159 ... 7GFWJPSK|/

Bittorrent: http://www.mininova.org/get/13331/Simpl ... so.torrent

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » lør 26.02.2005 1:34

Minn meg på å få det med i spørreundersøkelsen når neste kvartal nærmer seg ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » lør 26.02.2005 12:58

Minn meg på å få det med i spørreundersøkelsen

Det skal jeg gjøre.

Videre erfaringer er (de første var etter under en time etter at jeg starta installasjonen):
# USBmus og kamera fungerer
# grafisk (enkelt) oppsett av sourcelist i apt-get. Vet ikke om det er grafisk kjøring av apt-get, men det synes jeg er overflødig..
# NVIDIA drivere og kontrollpanel (for de som trenger det)
# Synaptics touchpad virker (scrolleknappen og av/på funksjonen virker ikke)

# 3D fungerer dårlig på mitt Intel skjermkort (det kjører veldig fint i FC3), holder i skrivende stund på og kjøre apt-get upgrade, får se om det løser seg, ettersom den versjonen av mepis jeg lasta ned ikke var den aller nyeste


Når det gjelder oppstarts respons så går den ganske raskt, dog ikke så raskt som Debian, men langt raskere enn FC3.

Ett minus i forhold til FC3 er at systemet ikke automatisk finner aktive nettverk og slikt, men det er jo en funksjonalitet som er knyttet til UDEV så det er helt etter boka, har forøvrig tidligere klaga litt på at udev er seint og laste (for alt jeg vet tynger det systemet også).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » lør 26.02.2005 13:56

De siste to årene har jeg nesten bare brukt Red Hat og Fedora. Har installert Mandrake og SuSE/Novell for å prøve hvordan de fungerer, har likevel havnet tilbake på Fedora fordi støtten for konsolloperasjoner er mye bedre. Ting er liksom UNIX i bunnen. Slik jeg ser det kjører SuSE og Mandrake veldig hardt på å bli brukervennlige og det betyr at alt skal fungere via grafisk meny og klikk klikk metoden. (et eksempel er yum og rpm, i mandrake er rpm via konsollet strippa!)

Min erfaring nå med MEPIS er at her er brukervennligheten på topp!! samtidig som det ikke går på akkord med det grunnleggende nemlig at dette er et UNIX system. Det betyr (?) at kanskje det kan virke litt vanskelig om man kommer rett fra windows (?). Poenget er ønsker folk klikk klikk metoden så velger man ikke linux men windows. Ønsker man et bunnsolid system med oversikt så velger man linux.

Jeg tror faktisk at det er viktig at det er en forskjell på windows, mac og linux! (selv om jeg selvfølgelig er kjempeglad om linspire og andre klarer og kapre noen windows brukere).

Windows - brukervennlighet, men med litt utvidede muligheter som å endre på ting
Mac - systemet om man ikke vil bruke overhode noe tid på å endre på ting kun arbeide.
Linux - os'et om man ønsker muligheten til å endre på alt mulig og ha full kontroll (samtidig inbefatter jo linux alt fra Linspire til Gentoo og det er bra:-))

Min erfaring med MEPIS hittil er at det er nettopp denne typen linux, ikke overraskende er bakgrunnen for utviklingen av MEPIS denne (slik det står på Mepis sine sider):
Why did you create MEPIS Linux?

I was a frustrated user. For 3 years I tried Corel, Mandrake, SuSE, Redhat, and Mandrake again. Finally I gave up.

On November 21, 2002, I decided that to have a desktop that worked the way I thought a computer should work, I'd have to do it myself.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » søn 27.02.2005 14:44

Nå har MEPIS erstattet Fedora både på den bærbare og den stasjonære (fedora er foreløpig ikke avinstallert på laptopen).

Hadde litt klunder da jeg skulle få opp wlan kortet på den stasjonære, ettersom kernel-source ikke lå på cd'n. Kunne derfor ikke installere via apt-get, lasta ned fra kernel.org via windows. Så det ordna seg...

Forsøkte å kjøre apt-get upgrade, men det var ikke helt uproblematisk viste det seg, ettersom jeg fikk "minnesegmentsfeil" på lyd og nettverkskortene (Systemet ble da oppgradert til en testing versjon).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav darius_w » man 28.02.2005 12:11

in første erfaring med Linux kommer nettopp fra Mepis og er nøyaktig tre uker lang. Jeg har i flere år kjørt en Win98 med 98 lite – en installasjon som har fungert relativt greit. Jeg har tittet litt på Linux det siste halvåret, men alt for mange mener det er for komplisert for den vanlige bruker, og det dårlige rådet har jeg fulgt.

Det hadde seg slik at windoze etter å ha kjørt bra i to og et halvt år i januar bestemte seg for å ta kvelden. Brent barn lukter svidd, og jeg hadde backup som jeg la tilbake, det vil si installasjonen ble reversert med ei uke. Ille nok. Noen dager etter begynte mitt favorittprogram og ellers stabile Opera også å tulle. På toppen av de prinsipielle sider ved M$ monopolet og proprietære filformat var dette det som skulle til for å våge linuxinstallasjon.

Det ble Mepis, først og fremst fordi det var den første LiveCD jeg fikk til å virke (PCLinux stoppa midt i oppstarten). Men først krympa jeg winpartisjonen på C: til halv størrelse med Partition Magic, som jeg har brukt før (vet ikke om Qparted fra LiveCDen også kan Resize). Så lagde jeg en swap partisjon på 500 MB og en EXT3 på 19,5 GB på resten av harddisken. Installerte Mepis og var oppe å kjøre på under en time. Det var ikke vanskelig i det hele tatt, myten om komplisert linuxinstallasjon bør avlives nå!

Dermed har jeg en dual boot løsning med GRUB – Windoze har ikke vært i bruk på over to uker nå – vi begynner å bli produktive under Mepis Linux - allerede. Alle perifere enheter bortsett fra skjermkort fungerte fra første oppstart! Brukerfiler er flyttet (og gitt ny eier); skifte fra win98 til MEPIS er en betydelig oppgradering, men en som er lett å svelge.

Vel, jeg hadde noen problem i starten, relatert til skjerm (LG Syncmaster 99G og skjermkort, Nvidia GeForce2), derfor re-installerte jeg på dag to og dag tre med linuxtesting. Men den tredje gang jeg fikk problemer relatert til Nvidia bestemte jeg meg for å at nå skal jeg løse problemet, som består i å få Nvidias originale driver til å virke under Mepis. Jeg har ikke fått det til. Problemet er i utgangspunktet at der er to forskjellige versjonsnummer på x-driver (6111) og nvidiadriver (6629). Men jeg fikk til å installere x-driver med versjon 6111 og begge drivere har nå samme versjonsnummer, men fortsatt plages jeg med å få den originale nvidiadriver til å virke. Har lagt prosjektet på is inntil videre.

Som vant windozebruker er der mye som er og gjøres ulikt i linux. Blant annet savnet jeg programmet telnet på Mepis, og måtte skaffe det. Hvordan sånne ting gjøres er viktig kunnskap for den som migrerer fra M$ monopolet. Hvis jeg har skjønt riktig var for eksempel ikke Synaptic inkludert på Mepis Live – den har jeg likt bedre enn kpacakge eller apt-get eller dkpg for den saks skyld, i hvertfall som en begynnelse. Stor mann har installert norske språkfiler for oo og kde, albumliste for xmms, telnet, kino, vlc, for ikke å snakke om opera. Men denne kunnskapen kom ikke lett, der må søkes, leses, prøves, leses, letes, prøves osv.

Men det som jeg er meget glad for er måten jeg kunne løse mitt nvidia problem på. Løsningen var omtrent sånn som jeg håpet: Editering i konfigureringsfil, nærmere bestemt i /etc/X11/XF86Config-4 hvor oppgaven var å endre drivernavn fra nvidia til nv, og ta bort # fra load glcore og dri. Men ikke før etter at jeg hadde studert /var/log/XFree86.0.log. Det kunne jeg ikke ha fått til i windoze – der hadde reinstallasjon vært beste løsning.

Derfor er jeg meget godt fornøyd med Mepis og med Linux – oversikt over konfigurasjonsfiler og mulighet for fininstilling og tilpasning til egne behov er det store som i mine øyne skiller win og -nix, sistnevnte tillater at brukeren tar kontroll over computeren – ikke motsatt som lillebill vil.

PS: Mepis er meget fyldig, på liveCDen er der til og med inkludert støtte for samisk tastaturoppsett! Den som har akseptabel internettforbindelse bør ikke vente lengre!!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav ak » man 28.02.2005 15:19

Gidder en av dere (eller begge, sammen) ved anledning oppsumere noe som kan legges i
http://linux1.no/forum/viewtopic?t=420
? :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

NVIDIA problemer i MEPIS

Innleggav kaffetrakter » man 28.02.2005 21:35

å få Nvidias originale driver til å virke under Mepis. Jeg har ikke fått det til. Problemet er i utgangspunktet at der er to forskjellige versjonsnummer på x-driver (6111) og nvidiadriver (6629). Men jeg fikk til å installere x-driver med versjon 6111 og begge drivere har nå samme versjonsnummer, men fortsatt plages jeg med å få den originale nvidiadriver til å virke. Har lagt prosjektet på is inntil videre.


Du kan laste ned NVIDIA-Linux-x86-1.0-6111-pkg1.run fra http://www.nvidia.com/linux (archive).
Fjern først de som allerede er installert apt-get remove nvidia-glx
endre kjørenivå til 3 i /etc/inittab, restart maskinen og installer med ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-6111-pkg1.run
for å starte X skriver du startx endre kjørenivået tilbake til 5 for å gå direkte inn i X ved oppstart.

Det beste er nok egentlig om en kan få til og bruke de nyeste NVIDIA driverne.. de er en del forbedret :) kanskje noen andre kan hjelpe?
Feilmeldingen er som følger (har samme problemet jeg også..):
Error: API mismatch: the NVIDIA kernel module is version 1.0.6111, but this X module is version 1.0.6629


Forøvrig vil jeg anbefale Nvidia kontrolsenter:
/usr/bin/nvidia-settings
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav jaboua » man 28.02.2005 22:03

MEPIS høres egentlig ganske kult ut det... Men hvordan er brukervenligheten? Jeg liker ikke over-brukervennlige systemer som f.eks. Mandrake...
medlem i 230 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » man 28.02.2005 22:43

nei, det er ikke spesielt brukervennlig. :lol: (Du trenger ikke være redd det er IKKE som Mandrake)

det jeg likte veldig godt var at det var så lynende kjapt å installere. + at ALT (nesten) fungerte uten at jeg trengte å røre en finger. Når du er oppe har du en del grafiske verktøy i tillegg til det vanlige i Debian, bortsett fra det fungerer det meste som med Debian.

(da jeg boota "simplyMepis" cd'n første gangen skjønte jeg ingenting. For jeg trodde ikke det var en live-cd men en installasjonscd. Så viste det seg at det at man installerer fra Live-cdn når den er oppe og kjører med "MEPIS installation center". Jeg var simpelthen hekta, for det var noe av det råeste jeg har vært borti særlig da ALT virka fra starten... (jeg var jo som nevnt på nett en halvtime etter at jeg begynte installasjonen)

Sånn i ettertid har jeg styra litt med de properitære driverne både på laptop og desktop (intel og nvidia).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

anbefalt speil

Innleggav kaffetrakter » tir 01.03.2005 20:53

Hei.
For de som vil laste ned MEPIS. Tenkte jeg skulle anbefale hvor fra:
http://ftp.wustl.edu/pub/linux/distributions/mepis/

De europeiske speilene er forferdelig treige. Dette amerikanske er faktisk omtrent 10x raskere enn det beste europeiske jeg fant.

PS.
Dette er den nyeste:
SimplyMEPIS-3.3.iso

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Lapptopp og trådløst nettverk i mepis

Innleggav cybermanxp » tir 01.03.2005 22:35

Jeg får ikke til det trådløse. Har en egen knapp på lappen som starter det trådløse. Hvor finnes det en løsning på det tro? Er ikke så særlig flink i engelsk. Så en forståelig framgangsmåte på norsk har vært å foretrekke.

Lappen har ikke diskettstasjon heller. Hvordan fjerner jeg den fra oppstarten?

Lydkortet fungerer heller ikke. Jeg bruker optical out. Alt fungerer i winxp home.

Legger ved link til min hardware. http://users.cjb.net/cybermanxp/cpuz.htm

Siste simplyemepis-3.3.iso ligger ute både på bittorrent og emule-fildeling. Da det er store filer som lett stopper opp under nedlasting. Så er det en mulighet der.

eMule: ed2k://|file|SimplyMEPIS-3.3.iso|719159 ... 7GFWJPSK|/

Bittorrent: http://www.mininova.org/get/13331/Simpl ... so.torrent

Håper noen kan hjelpe meg.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tir 01.03.2005 23:42

det er ikke så veldig mange trådløse kort som virker knirkefritt sånn i utgangspunktet. Hva slags kort har du?

Når det gjelder lydkort virker det meste... dog kan det av og til være litt kræsj mellom enheter. Virker ingenting av lyd? Hva slags lydkort?

Når det gjelder trådløst så kan løsningen være ndiswrapper eller linuxant driverloader. Sjekk:
http://ndiswrapper.sourceforge.net
http://www.linuxant.com/driverloader/

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav thorak » ons 02.03.2005 13:32

Du må finne ut om du har en av Intels egne wlan-kort, eller om
det er av en annen type (tror bla. Dell maskiner kan leveres med
Broadcom kort). Dersom du har Intel trådløs, skal du ha (søke etter)
en driver (modul) som eneten heter ipw2100 (dersom kortet ditt bare
støtter 802.11b) eller ipw2200 (dersom kortet ditt støtter 802.11g).

Sjekk i Windows, dersom du fortsatt har dette innstallert.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

lapptop og mepis

Innleggav cybermanxp » ons 02.03.2005 17:20

Takk, for alle svar. Har sett på linkene og det er vanskelig å finne ut hvordan.

Jeg har denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=112004

Ja, jeg har IPW2200BG wireless intel kort.

Ja, jeg har winxphome inne ennå. Så jeg har bruksmaskin der. Linuxen skal inn før eller siden. Legger det litt på hylla inntil videre.
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron