MEPIS

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav olemartin » ons 02.03.2005 18:59

Har denne SimplyMEPIS-2004.06.iso. Det er vel like lett å oppgradere Mepis via nett som å laste ned nye versjon?

Nedlastingsite for linux generell:
http://distrowatch.com/
og for Mepis:
http://distrowatch.com/table.php?distribution=mepis.

Har Mandrake 10.1, men har problemer med hardisken se:
http://linux1.no/forum/viewtopic?t=677
Så i kveld blir det nye forsøk med Mepis.
medlem i 234 måneder
 

Re: NVIDIA problemer i MEPIS

Innleggav darius_w » ons 02.03.2005 20:15

Du skrev:
eplekjekk skrev:
Du kan laste ned NVIDIA-Linux-x86-1.0-6111-pkg1.run fra http://www.nvidia.com/linux (archive).
Fjern først de som allerede er installert apt-get remove nvidia-glx
endre kjørenivå til 3 i /etc/inittab, restart maskinen og installer med ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-6111-pkg1.run
for å starte X skriver du startx endre kjørenivået tilbake til 5 for å gå direkte inn i X ved oppstart.

Saken er at jeg nå har riktig versjon av nvidia og x module. Men det virker ikke så bra. Det vil si kde ser ut til å virke, men straks jeg logger av (stenger x?) blir skjermen til et meget interessant fargekart. Derfor har jeg editert i /etc/X11/XF86Config-4 for å få tilbake den problemfrie konfigurasjon.

Men en ting skal sies; jeg endret ingen kjørenivå. Dette er noen dager (og kunnskap) siden, men jeg mener å huske at jeg brukte apt-get for å få det til, ikke kpackage eller synaptic (som jeg har studert nærmere etterhvert). Kanskje jeg brukte dkpg og eller alien, husker ikke. i alle fulle fall har jeg utført apt-get kommandoen i et skall fra x (kde).

Det er nå nødvendig å kunne noe om kjørenivå; så langt er min kunnskap på dette området overfladisk, og så lenge oppsettet mitt skal fungere til mange vanlige oppgaver egner ikke maskinen seg til hevvy testing.

Derfor vil jeg ta et skritt av gangen, og forsøke å bygge stein på stein slik at jeg ikke kommer i den situasjon at full reinstallasjon er min eneste løsning. Har forøvrig lagd meg en partisjon(ext3) for å legge bækkøpp av personlige konfigurasjonsfiler. Er det tilstrekkelig å kopiere /home/user/*? En annen ting; i win brukte jeg Syncback til dette, er der noe ekvivalent for linux noen sted?

Det beste er nok egentlig om en kan få til og bruke de nyeste NVIDIA driverne.. de er en del forbedret :) kanskje noen andre kan hjelpe?


Det tror jeg også, og det er målet. Men du, og andre bidragsytere skal ha takk for mange gode tips. Og jeg er svært fornøyd med at det er flere enn meg av norsktalende/skrivende Mepisbrukere - mange ting blir lettere å skjønne hvis det blir presentert i førstespråket 8)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jaboua » ons 02.03.2005 21:15

nei, /home/user/* vil ikke gi deg alle konfigurasjonsfilene, du kan eventuelt kopiere /etc også ettersom det meste av konfigurasjonsfilene som angår systemet ligger her. Kopier også /usr/local hvis du har kompilert mange applikasjoner selv.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » ons 02.03.2005 22:45

Til idnar:
Den løsningen jeg skisserte fungerte ikke for meg heller viste det seg. Andre gangen jeg skulle boote opp X frøys systemet.

Nå har jeg lasta ned siste versjon av Mepis og nå fungerte alt fra første stund uten at jeg trengte å editere noe som helst. NVIDIA driverne kjører perfekt. Trengte bare å krysse av for at jeg ville bruke dem
:D
Er det nyeste versjon du har? nyeste versjon er SimplyMEPIS 3.3
det er flere linker i denne tråden for hvor den kan lastes ned. Anbefaler Bittorent, jeg brukte ikke det, men pga. x antall brudd måtte jeg restarte prosessen igjen...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav darius_w » tor 03.03.2005 8:04

Til eplekjekk:
Da lasta du ned ny ISO? Jeg har sett det er kommet ny versjon der. Hvorfor blir ikke den oppgradert med apt-get el.l?

Hva skjer med personlige instillinger hvis jeg installerer 3.3? Installerte tilleggsprogram (les: opera)? En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare, men jeg er så ny på linux at jeg må spørre for å få vite.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tor 03.03.2005 11:13

Ofte så fungerer ikke "upgrade" ettersom den ikke alltid fjerner eventuelle pakke kollisjoner. Laster du ned og reinstallerer får du bare nye pakker.
Det er derfor en s t o r fordel å ha /home på en egen partisjon ettersom du da ikke trenger å berøre dine "personlige" filer/programmer. Ved en nyinstallasjon.

(det blir på samme måte som ved "oppgradering" av windows uten reinstallering. Ting skal liksom gå greit, men det blir o f t e mye feilmeldinger og trekt system. Trekt system er forøvrig ikke problem på samme måten i linux ettersom det problemet gjerne ligger i det ubrukelige systemregisteret i windows. Det at man kan montere /home på egen partisjon er faktisk etter min vurdering et stort fortrinn for Unix systemer fremfor windows. Man kan jo, velge, å legge viktige filer på f.eks. D:\ i windows, men da mister man diverse oppsett som er knyttet til registeret).

PS sjøl valgte jeg å gå tilbake til Mepis 2004-04 versjonen (som kom i oktober) på den bærbare, ettersom jeg ikke har NVIDIA skjermkort på den maskinen. Av en eller annen grunn var nemlig versjon 3.3 noe tyngre, og det er for meg ganske avgjørende på laptopen. (den versjonen av KDE som følger med 3.3 inneholder også noen bugs virker det som, blir vel rettet etterhvert... uten at det trenger å være noe problem. Designen er iallefall penere. De nedlastbare versjonene av MEPIS er knyttet til Debian "test/unstable", men når det gjelder Debian så kreves det jo noe helt vannvittig mye testing før pakker flyttes over i stable - DA kan man være SKIKKELIG trygg på at pakkene er stabile :D )

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav darius_w » tor 03.03.2005 13:01

Det er derfor en s t o r fordel å ha /home på en egen partisjon ettersom du da ikke trenger å berøre dine "personlige" filer/programmer. Ved en nyinstallasjon.


Hva om jeg kopierer home/user/* til en annen partisjon eller disk og kopierer tilbake etter oppgradering?

Det at man kan montere /home på egen partisjon er faktisk etter min vurdering et stort fortrinn for Unix systemer fremfor windows.


Det kunne jeg godt tenke meg å gjøre. Er det vanskelig å gjøre på en etablert installasjon?

En annen ting er hva som eventuelt skjer med program som Opera, Kino, Xmms-albumlist og flere - vil de måtte installeres på nytt etter oppgradering? FYI så har jeg ikke kompilert programpakker selv - har brukt deb pakker og dpkg eller rpm og alien hvor ikke deb pakker har vært tilgjengelig. Det er jo strengt tatt bare å installere på nytt - egentlig ikke noe stort problem. Skulle vært morsomt å fått nvidiakortet til å virke da ...

Ellers har jeg vært inne i Synaptic og studert om der er backupapplikasjoner der, og det er det jo - flere til og med. Får finne en som tiltaler meg.

Så må jeg si at history i skallet er et uunnværlig verktøy nå som jeg delvis har lært å bruke den. Minner om doskey fra gamle dager - bare mye bedre 8)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tor 03.03.2005 14:07

jeg ville ha logget inn som root og brukt konqueror til å kopiert hele katalogen med musa.

Vil du bruke kommandolinje bruker du opsjonen rekursiv for å kopiere undermapper.
slik:

cp -R /home /mnt/hda4 (eller hva partisjonen heter).

Det er ikke vanskelig å lage et system med egen partisjon til /home du bruker qparted på livecdn.
Det værste problemet er å få kopiert alt som ikke skal bli sletta over til et trykt sted før man setter igang.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav darius_w » tor 03.03.2005 14:47

Jeg bruker ikke konqueror, liker det ikke så veldig godt - av en eller annen grunn. Har installert Krusader som jeg liker bedre, men det er vel en smakssak ...

Kopieringen går greit; jeg har to HDer og sikkerhetskopierte etc, usr og home til i går før jeg avinstallerte opera 8 til fordel for opera 7,54:

HD No 1 på 40GB delt i tre; vfat 18,5GB, swap 0,5GB og EXT3 på 19,0 -
HD No 2 120GB delt i fire; vfat 5,0GB til backup av win, vfat på 75GB til mp3 og andre mediefiler, EXT3 på 10GB tiltenkt backup av Mepis og resten en foreløpig tom EXT3 partisjon som jeg egentilg ikke har noen tanke bak - enda!

"Alt" linux ligger på hda - hvor stor bør delen som holder programmene være? Filene tar ca. 6,0GB inklusive home/* i dag, så det er kanskje nok?

Det værste problemet er å få kopiert alt som ikke skal bli sletta over til et trykt sted før man setter igang.
HD No2, hdb6-EXT3 er vel et trygt sted?

Men hvordan vet linux/mepis at jeg skal ha /home/* på den nye partisjonen? Er det noe jeg må fortelle når den nye versjonen oppgraderes/installeres?

Kan jeg partisjonere og fortelle min eksisterende installasjon at nå skal /home/* ligge på hda3 (som vel blir navnet på den nye partisjon)?[/list]

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jaboua » tor 03.03.2005 16:41

Linux vet at "/home" ligger på partisjonen hvis du forandrer enkelte ting /etc/fstab... Du finner nok ut ut av det hvis du sjekker etter, som oftest /disk2 eller lignende som må forandres...
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]