Tempfs [trukket tilbake]

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Tempfs [trukket tilbake]

Innleggav kaffetrakter » tor 14.04.2005 20:20

EN kjekk sak som de fleste (?) distroene har begynt å komme med som standard er tempfs. Det er et ram basert filsystem. Tempfs bruker opptil halvparten av tilgjengelig minne. Fordelen til forskjell fra swap er at man slipper at maskinen skriver til disken. På en pc med 256 MB ram vil tempfs kunne bruke opptil 128MB.

Her kommer tipset... Om en har lite ram f.eks. 256 MB kan det være at maskinen fungerer bedre om en går inn i /etc/fstab å skrur av tempfs
(setter # foran linja med tempfs eller fjerner den). Min erfaring er iallefall at 256 MB er lite om man skal bruke tempfs, merker det særlig om maskinen har stått på ei stund og jeg har fyllt opp alle skrivebordene med diverse programmer. Da går det ulidelig seint å gjøre sjøl de enkleste gjøremål.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jaboua » tor 14.04.2005 20:38

Mener du denne linjen:
Kode: Merk alt
none                    /dev/shm        tmpfs           defaults        0 0


Har 256MB RAM jeg og, merket du stor forskjell på om tmpfs var på eller av? Ingenting vil klikke hvis jeg kommenturer ut denne linjen eller noe sånt? Dette sto over tmpfs i fstab'en min (gentoo):
# glibc 2.2 and above expects tmpfs to be mounted at /dev/shm for
# POSIX shared memory (shm_open, shm_unlink).
# (tmpfs is a dynamically expandable/shrinkable ramdisk, and will
# use almost no memory if not populated with files)
medlem i 231 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tor 14.04.2005 20:54

:oops: pinlig. Det var nok et en smule beta tips jeg kom med :? KDE applikasjoner (avhengige av glibc) blir ikke særlig happy. Men ja, jeg merka faktisk en effekt. Nå i ettertid begynner jeg å lurer litt på om det kanskje var mest en placebo effekt.. (men jeg baserer meg forsåvitt på noe jeg har lest, men det med glibc problematikken veit jeg ikke hvordan en eventuelt skal løse).

Det skjer forsåvitt ikke noe farlig om man skrur av tempfs... om man ikke kjører KDE da (?).

@ak, kanskje denne burde flyttes over i et annet forum :lol: det kunne vært interessant å få vite en løsning på minne problemet..

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ak » tor 14.04.2005 21:04

Det spoers litt hvordan du bruker maskinen. tmpfs er brukt istedet for /tmp

Dette er kjekt dersom du bruker programmer som skriver mye til midlertidige filer, eller dersom du kjoerer en laptop paa batteri slik at det er oenskelig aa bruke harddisken saa lite som mulig.

Dersom du ofte starter opp og avslutter programmer er det kjekkere aa bruke den samme RAMen for aa cache disk-blokker.

VELDIG mange applikasjoner er avhengige av glibc paa et eller annet nivaa, saa jeg ville nok ikke kommentert den ut.

Se derimot i kernel-dokumentasjonen, tmpfs.txt inneholder tips om hvordan du kan konfigurere tmpfs ved mount (i fstab).

Kaffetrakter: Skulle gjerne flyttet, men forumet lever litt i limbo akkurat naa mens jeg jobber med andre ting, saa den faar staa en uke eller to ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]