Opera 8

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Opera 8

Innleggav kaffetrakter » man 25.04.2005 9:19

Vurdering av Opera 8, for Linux:
Opera 8 skal ha skryt for å være rask. Dessuten liker jeg at den er veldig smart å søke eller åpne nettsider med. At man får frem forskjellige valg når man trykker i adresselinja liker jeg, det gjør surfing veldig raskt og enkelt. Søppeldunk for lukkede nettsider liker jeg også veldig godt.

Men det negative er dessverre fortsatt fremtredende. Etter å ha lastet ned og testet Opera 8 i et par dager er jeg en smule skuffet. Hadde håpet at tiden hvor problemer relatert til flash og java, som er to så gjennomførte internett funksjoner skulle være forbi, men nei...

Flere sider som det aldri har vært problemer med om man bruker Firefox, simpelthen kræsjer om man åpner dem. Skal man få java og flash til å fungere skikkelig må man antageligvis sette av flere timer til googling (jeg forventer mer av et betalprodukt). Var inne på nettsidene til opera for å søke i "knowledge databasen" og av alle ting var det flere av søkene der som bare ga blank skjerm. Opera klarte ikke å åpne sidene på opera sine egne sider!! Vil tro at dette skyldes en slags bug og at de hadde åpna seg om jeg hadde restarta nettleseren, men det er ikke sånt som hører sammen med et program man skal betale 200 - 300 kroner for (Man betaler 475,- for Mandrake Discovery, med 3cd og brukermanual i papirutgave)!!! Jeg prøvde reload fler ganger, uten at det endra seg. Valgte CTRL+C og paste inn i Firefox og sidene åpna seg korrekt med engang.

Til sist vil jeg legge til at media avspillere selvsagt bare er å - glemme - nei Opera får ikke ei krone av meg før de presenterer et produkt som er like bra eller BEDRE enn Firefox! Har tidligere kjøpt to versjoner av Opera. Sist versjon 7.0, skuffelsen var så stor at jeg brukte vel Opera i ca. 3 dager etter å ha betalt lisensen, siden har jeg ikke rørt nettleseren på (hvor lang tid er det) 1 - 2 år?

Opera skal ha skryt for å være hardcore W3C støttespillere, men dette holder likevel bare ikke i 2005 :!: Dette er bare ikke et produkt og ofre liv og helse ved å svømme over Atlanteren for.

----

Kanskje pipa hadde hatt en annen låt om Opera tok seg bryet med å lage en enkel FAQ for Linux. Som var enkel å finne på nettsidene, og som på 1-2-3 løste problemer relatert til; flash, java, mediaavspilling. I samme FAQ burde det også være vist hvordan man f.eks. skal feilsøke når Opera tilsynelatende uten grunn lukker seg når den blir utsatt for "rare" nettsider. Som Linuxbruker er nemlig noe jeg setter pris på at det går ann å finne feilkilden, (imotsetning til applikasjoner i et annet for mange kjent operativsystem. Hvor rare feil aldri forklares og eneste løsningen er å reinstallere hele sulamitten) men da må Opera legge tilrette for slikt på en enkel måte. For jeg gidder ikke kjøpe produkter som jeg ikke føler meg sikker på.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron