UBUNTU Hoary 5.04

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

UBUNTU Hoary 5.04

Innleggav kaffetrakter » man 25.04.2005 10:09

Testet for noen måneder siden UBUNTU Warty, var da ganske kritisk, fordi installasjonsprosessen inbefattet flere bugs som jeg ikke forventer av en Linuxdistribusjon.

De siste to ukene har jeg hatt den siste releasen Hoary, installert på reservemaskinen. Nå er jeg faktisk tilbøyelig til å være svært positiv. Bugsene fra forrige versjon har jeg ikke sett noe til. Jeg har hittil ikke opplevd problemer realtert til bugs. Installasjonen gikk greit og brukergrensesnittet er veldig pent. Nettverksverktøyene (som ser ut til å være hentet fra Redhats nettverks gui, og videreutviklet) er veldig pene, intuitive og brukervennlige.

Foreløpig vil jeg nok ikke anbefale UBUNTU til de som er helt ferske på Linux, ettersom installasjonsprosessen er tekstbasert og nok kan være en smule sjokkartet for Windowsbrukere som har vært vant med grafiskgrensesnitt på alt som finns i 10år, likevel vil jeg ikke betegne installasjonen som vanskelig. Tror de aller fleste vil klare den tekstbaserte installasjonen veldig lett.

UBUNTU utmerker seg ved å være veldig "ren", den er veldig rask og inneholder akkurat det man trenger fra et operativsystem.

PS. Den første brukeren som legges til systemet blir automatisk gitt "sudo" rettigheter, root blir ikke gitt passord under installasjonen. For meg var dette noe helt nytt, men jeg synes egentlig det virker som en god løsning (jeg har faktisk begynt å bruke "sudo" på arbeidssystemet mitt; Red Hat).

For å utføre systemkommandoer grafisk bruker man brukerens passord. Skal administratoroppgaver utføres via konsoll skriver man:
Kode: Merk alt
sudo [kommandoen som skal utføres]

Man blir spurt om passord som er brukerens passord
(slik går det også ann å gi root eget passord, slik at man kan bruke "su").

----
Edit: rettet på versjonnummeret.
Sist endret av kaffetrakter den tir 26.04.2005 14:34, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TopDog » tir 26.04.2005 13:01

PS: Versjonsnummeret et 5.04.

5 for år 2005, 04 for april måned.

For de som foretrekker KDE, kan Kubuntu være et flott alternativ, men sats da ikke på å laste ned og installere Kubuntu, kjør heller Ubuntu, og installer Kubuntu med Apt:
Kode: Merk alt
sudo apt-get kubuntu-desktop


Som MacDonalds sier: I'm loving it...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: UBUNTU Hoary 5.04

Innleggav blank » ons 22.06.2005 13:19

kaffetrakter skrev:Foreløpig vil jeg nok ikke anbefale UBUNTU til de som er helt ferske på Linux, ettersom installasjonsprosessen er tekstbasert og nok kan være en smule sjokkartet for Windowsbrukere som har vært vant med grafiskgrensesnitt på alt som finns i 10år, likevel vil jeg ikke betegne installasjonen som vanskelig. Tror de aller fleste vil klare den tekstbaserte installasjonen veldig lett.

Hvorfor er dette et problem? Windowsinstallasjonen er jo tross alt tekstbasert den også de første stegene. Ubuntu sin installasjonsprosess er ikke noe vanskligere enn Windows sin, snarere tvert i mot da Window sin installasjonsprosess har det med å kreve idiotiske partisjoner opp og ned.
medlem i 231 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron