Det nye KDE 3.4.1 er en suksess

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Jeg liker KDE best, gjør du?

Ja
7
29%
Nei
11
46%
Den har blitt mye bedre
6
25%
 
Antall stemmer : 24

Det nye KDE 3.4.1 er en suksess

Innleggav marxleni » ons 08.06.2005 21:45

Jeg innstalerte den nye KDE og det skjedde noe underlig bra!
Alt ble tydelig raskere. :lol: Last den ned i dag er mitt tips.
En stor takk til alle i KDE prosjektet. KDE er blitt en suksess man ikke bør gå glipp av.

Leira linuxforening v/Kjetil Ervik :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav olear » tor 09.06.2005 1:37

På tide at KDE faktisk begynner å bli raskere. Selv så holder jeg meg til Fluxbox, orker ikke all den "bloat" som følger med KDE eller GNOME.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ehh » tor 09.06.2005 3:11

olear skrev:På tide at KDE faktisk begynner å bli raskere. Selv så holder jeg meg til Fluxbox, orker ikke all den "bloat" som følger med KDE eller GNOME.


Lyst til å utdype?
Gnome og særlig KDE har mye mer funksjonalitet enn Fluxbox, er dette automatisk bloat? Hvis ikke: hvilke deler av KDE/Gnome er bloat?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav trondd » tor 09.06.2005 8:43

Bloat betyr alt annet enn flashy anime bakgrunn og 4 terminalvinduer, pluss muligens torsmo eller gkrellm, for å unngå å koke maskina pga all "eye candy"en :D

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav olear » tor 09.06.2005 9:40

trondd skrev:Bloat betyr alt annet enn flashy anime bakgrunn og 4 terminalvinduer, pluss muligens torsmo eller gkrellm, for å unngå å koke maskina pga all "eye candy"en :D


Bloat er at en DE som KDE er på over 200mb og går som sirup på en ganske ny maskin.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav olear » tor 09.06.2005 9:45

ehh skrev:Lyst til å utdype?
Gnome og særlig KDE har mye mer funksjonalitet enn Fluxbox, er dette automatisk bloat? Hvis ikke: hvilke deler av KDE/Gnome er bloat?

Synes ikke at KDE/GNOME har så mye mer funksjonalitet en hva Fluxbox har jeg, greit de har en filbehandler (Konqueror/Nautilus) men det er jo egentlig alt, hvis jeg trenger en filbehandler så bruker jeg MC eller ROX.

Når det gjelder GNOME så overdreiv jeg kanskje litt, men når det gjelder KDE så står jeg på mitt. KDE er bloatware. KDE er en ball rullet i lim som utviklere bare kaster nye funskjoner på uten mål eller mening :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav trondd » tor 09.06.2005 10:20

Hmm, hva skal man si? Hvis man ønsker at fri programvare skal gjøre suksess på skrivebordet, er man avhengig av at brukeren stort sett kan gjøre alt han vil med å peke og klikke. Uansett hvor tilpasset man kan gjøre et *box-skrivebord med å redigere meny- og innstillingsfiler i vim, så er dette et helt uaktuellt alternativ for 98% av databrukere.

En annen ting som tilbys av de mer komplette skrivebordsmiljøene som kde og gnome er integrasjon mellom programmer. Dette er ikke noe man i utgangspunket får ut av boksen med fluxbox. For de aller fleste er det ikke interessant å finne ut akkurat hvilken wm som passer for dem, de vil ha noe som er rimelig kjent og som distanserer dem fra de underliggende lagene i størst mulig grad.

Poenget her blir at jeg mener du tar grundig feil hvis du påstår at gnome/kde ikke tilbyr noe annet enn fluxbox med en filbehandler. Jeg har lite erfaring :oops: med KDE, men har brukt gnome, fluxbox, openbox og windowmaker om hverandre i flere år, og gnome gjør gjort store framskritt mellom hver versjon mtp integrasjon og grafisk konfigurasjon. Bruker Ubuntu, og det er ikke mange gangene jeg har vært nødt til å ty til kommandolinja for å endre noen innstillinger (bruker gentoo og, så kommandolinja er min venn).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

kde 3.4.1 i bruk på skolelinux?

Innleggav hoyd » tor 09.06.2005 10:56

Skal oppgradere et datarom på en skole ifra skolelinux sine kde 2.2 til 3.4 tenkte jeg, tror jeg kanskje må gå manuellt inn med ltsp, noen som har brukt 3.4 i ltsp ?

Trondd, Mark 8:36 er opphavet til det sitatet av bob.


--
hoyd

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: kde 3.4.1 i bruk på skolelinux?

Innleggav trondd » tor 09.06.2005 11:20

hoyd skrev:Skal oppgradere et datarom på en skole ifra skolelinux sine kde 2.2 til 3.4 tenkte jeg, tror jeg kanskje må gå manuellt inn med ltsp, noen som har brukt 3.4 i ltsp ?

Trondd, Mark 8:36 er opphavet til det sitatet av bob.


--
hoyd


ang. sitat: sier du det ja, var ikke klar over det :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ehh » tor 09.06.2005 12:05

olear skrev:NOME har så mye mer funksjonalitet en hva Fluxbox har jeg, greit de har en filbehandler (Konqueror/Nautilus) men det er jo egentlig alt, hvis jeg trenger en filbehandler så bruker jeg MC eller ROX.


Tja, etter å ha brukt KDE et par år hadde jeg hatt store problemer til å gå tilbake til å ikke bruke KIO-slaver for eksempel. Det å kunne lagre en fil over ssh - helt transparent - er genialt. Skikkelig sesjonsstyring er også genialt. Der det ikke bare huskes hvilke programmer som var åpne, men hvilke dokumenter/url-er som var åpne i programmene og lignende. Det å kunne putte inn en CD og bare dra filer fra «Ogg Vorbis»-mappen, hvorpå filene blir rippet og kodet on-the-fly er også ganske greit.

Hvis du har en (ganske) moderne maskin ser jeg ingen grunn til å ikke bruke et DE som tilbyr skikkelig integrerte programmer og nyttig funksjonalitet. Selv har jeg brukt KDE i litt over ett år nå og har blitt helt frelst. Rammeverket bak KDE er utrolig imponerende, og jeg har blitt bortskjemt med avanserte funksjoner. :)

Husker jeg ble overrasket da jeg begynte på universitetet og fant ut at de aller fleste som har brukt *nix skikkelig lenge brukte KDE/Gnome. Jeg hadde en forestilling om at alle avanserte brukere skygget slikt som pesten og bare brukte *box e.l., men etter å ha blitt vant til KDE er det lett å skjønne hvorfor. Ingen vits å gjøre ting mindre effektivt enn nødvendig. :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav olear » tor 09.06.2005 12:19

KDE er et ok produkt og er på høyde (kanskje bedre på noen områder?) med både Windows og OS X. Men for mitt bruk så er den mer eller mindre i veien.

Har testet KDE av og til og jeg ser framgang, men den er fremdeles den treigeste DE/WM man finner, dette kommer av at den har alt for manger funksjoner og programmer. Hvis jeg har måttet velge mellom KDE og GNOME så har valget vært GNOME.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav digitass » tor 23.06.2005 12:51

Veldig fornøyd med KDE som GUI, litt svak til svakere maskiner, men på laptopen min er det supert.. Kjapp responstid og alt..

Som filbehandler så må jeg bare anbefale Krusader, som er ett linuxalternativ til Total Commander i Windows.. Eventuellt ett grafisk alternativ til MC ;-)

http://krusader.sourceforge.net

-Digitass
medlem i 231 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]