FRP og linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

FRP og linux

Innleggav thomasmathiesen » søn 21.08.2005 12:53

Jeg ble litt paff da jeg sendte en klage til FRP om at jeg ikke kan se multimedia inneholdet deres paa http://www.frp.no. Den streames nemlig i m$ format.

Her er svaret jeg fikk:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei, takker for innspill.

Vi har i den siste tiden jobbet mye med å gjøre sidene mye mer Firefox og Opera-vennlige.

Når det gjelder Windows media, så er vi et parti for folk flest og følgelig må vi benytte formater som er mest brukervennlig for nettopp folk flest. Windows er fortsatt (om mulig beklageligvis) det mest brukte operativsystem.

For oss er det særdeles viktig at vårt budskap kommer frem til våre velgere på enklest mulig måte, uten forsinkende og kompliserende omveier som installasjon av Apple Quicktime og Real Player.

Slike installasjoner skaper utvilsomt problemer for uerfarne brukere, personer på bedriftsnettverk og lignende. Å legge ut i flere formater er selvfølgelig en mulighet, men er både et kostnads- og ressursspørsmål i en hektisk valgkamp.

For ordens skyld skal WM fungere på Mac. Linux vet jeg ikke om fungerer.

Vi beklager om dette vil ha konsekvenser for ditt partivalg.


Med vennlig hilsen
Fremskrittspartiet

Jarle M. Alvheim
Rådgiver
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ikke for aa ta opp noen lang politisk debatt, men jeg syntes dette var litt viktig, med hensyn til holdningen han her beviser; vi driter i alle andre enn de som er flertallet.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: FRP og linux

Innleggav laerda » søn 21.08.2005 13:11

thomasmathiesen skrev:Ikke for aa ta opp noen lang politisk debatt, men jeg syntes dette var litt viktig, med hensyn til holdningen han her beviser; vi driter i alle andre enn de som er flertallet.

Jeg fikk ikke inntrykk av at han dreit i alle som ikke er i flertallet. Han forklarer jo bare at det som er viktig for dem er å gjøre budskapet deres lettest mulig tilgjengelig for flest mulig.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav thomasmathiesen » søn 21.08.2005 13:14

Hvis de hadde tenkt seg litt om hadde de bare konvertert filene til realplayer eller quicktime.

Det viktige for dem er aa naa de som stemmer, altsaa oss. Det er da tusenvis av linux og mac-brukere der ute .. og da er det ganske idiotisk aa bare streame i MS format.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav laerda » søn 21.08.2005 13:24

thomasmathiesen skrev:Hvis de hadde tenkt seg litt om hadde de bare konvertert filene til realplayer eller quicktime.

De vil ha Windws media for å gjøre det lett for mange, og om de skal ha real/quicktime i tillegg, så blir det kanskje et plassproblem (veit ikke hvor stor den filen er).

thomasmathiesen skrev:Det er da tusenvis av linux og mac-brukere der ute .. og da er det ganske idiotisk aa bare streame i MS format.

Ifølge han FRP-fyren så kan jo filen spilles på mac, da (men kanskje kun med internett explorer?)


Jeg Synes at filene kunne vært i quicktime, da. De fleste maskiner har jo støtte for det(tror jeg). Eller kanskje i flash?
medlem i 223 måneder
 

Innleggav axentrix » søn 21.08.2005 16:26

Gjør det egentlig noe om den streams som windows media, så lenge det funker?

Bruker mplayer plugin i firefox, og det funker utmerket.
"se video med siv jensen" :lol:

Desuten så ville nok jeg også valgt den minst kompliserte måten, da størsteparten av befolkningen som besøker slike sider, sikkert er ganske nybegynnere når det gjelder data.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasmathiesen » søn 21.08.2005 17:03

Ok. Jeg tror ikke dere forstaar hva jeg mener;

Min mor og far bruker linux, men har null peil paa aa installere mozplugger osv.. Selvfoelgelig klarer jeg det, men erfaring viser at streamingen blir daarligere enn paa windows.

Saa mitt hovedpoeng er at de som lager websider, boer tenke paa hva slags formater som publiseres. Det hadde vaert hundre ganger lettere for alle hvis FRP hadde publisert som quicktime eller reaplayer ogsaa.

Linux er jo ikke bare for oss som kjenner kommando linja..

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav trondd » søn 21.08.2005 17:34

thomasmathiesen skrev:...
Saa mitt hovedpoeng er at de som lager websider, boer tenke paa hva slags formater som publiseres. Det hadde vaert hundre ganger lettere for alle hvis FRP hadde publisert som quicktime eller reaplayer ogsaa.
...


Helt enig! Men det er et stor MEN, de som lager nettsider må tenke på en annen ting: Kostnader! Hvis du ønsker å distribuere video på nett har du noen valg:[list]
- Velg Quicktime, RealPlayer eller Windows media player. Alle disse tar seg betalt for at du skal få benytte seg av deres codec'er, men har forskjellige prispolitikk og dekningsgrad blant befolkningen. Hvilken av disse som velges må bli en avveining fra innholdsleverandøren, men det er nok ikke riktig som thomasmathiesen sier at det hadde vært hundre ganger lettere å benytte quicktime eller realplayer, når den store majoritet allerede har windows mediaplayer på plass i utgangspungtet.
- Velg ogg/theora! En fritt tilgjengelig codec som alle kan bruke til hva de vil uten å måtte blø store sedler for å distribuere video. Dessverre har ikke Microsoft vært særlig velvillig til å inkludere denne i wmp, naturlig nok for å beskytte sine egne produkter.

At fremskrittspartiet ikke får spredt sitt budskap til folket, bekymrer meg mindre (setter på bremsen her for å hindre en oppildnet politisk debatt...). Noe som er mye mer betenkelig er at statskanalen NRK har gjort nett-tv'en sin utilgjengelig for deler av befolkningen! Jeg, som glad lisensbetaler, blir nektet adgang fordi jeg ikke har windows! Dette opplever jeg som langt mer provoserende enn at et parti med et begrenset valgkampbudsjett velger å nøye seg med en løsning som når en så bred målgruppe som mulig!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav thomasmathiesen » søn 21.08.2005 17:39

Helt enig trondd. Du tar jo egentlig poenget her.. ogg er en super loesning. Angaaende TV2's og NRK's idiotiske webtv, saa ser jeg at SV faktisk har skjoent det.

Med saa mange tekno-fantaster i landet, saa boer de politiske partiene tenke seg litt om foer de krever at deres potensielle velgere skal kjoere microsoft.. Hoeres sproett ut for mange, men min stemme gaar ikke deres vei paa grunn av dette.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav olear » søn 21.08.2005 17:45

thomasmathiesen skrev:Saa mitt hovedpoeng er at de som lager websider, boer tenke paa hva slags formater som publiseres. Det hadde vaert hundre ganger lettere for alle hvis FRP hadde publisert som quicktime eller reaplayer ogsaa.

Webutviklere har nesten ingenting å si når det gjelder video, de får noen filer fra kunde (som er bearbeidet av et videoproduksjonsfirma). Ansvaret ligger hos kunden (og har ingenting med kostnader å gjøre, det tar 10sec å legge med en MPEG).

EDIT: OGG og andre "eksotiske" formater kommer aldri til å bli brukt. Man trenger et format som er støttet av alle OS (se MPEG).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav trondd » søn 21.08.2005 19:51

olear skrev:Webutviklere har nesten ingenting å si når det gjelder video, de får noen filer fra kunde (som er bearbeidet av et videoproduksjonsfirma). Ansvaret ligger hos kunden (og har ingenting med kostnader å gjøre, det tar 10sec å legge med en MPEG).

Dette er ikke sant! Hvis du ønsker å distributere innhold i quicktime eller realplayer-format, så krever det lisens fra sine respektive opphav. Her er en artikkel fra nrk som belyser noen av disse problemene, men introduserer nye: http://www.nrk.no/informasjon/1467669.html

olear skrev:EDIT: OGG og andre "eksotiske" formater kommer aldri til å bli brukt. Man trenger et format som er støttet av alle OS (se MPEG).

For en optimistisk holdning! Så lenge all informasjonen er fritt tilgjengelig for alle og en hver, hva er da problemet med gjøre innholdet tilgjengelig på alle plattformer? Åpne multimedieformater som vorbis, theora og speex (alle er formater som kan pakkes i ogg-kontaineren :) ) har stor utbredelse for eksempel i spillindustrien. Halo2 på xbox bruker blant annet speex for koding av tale, mens vorbis tar seg av musikk! Og dette er et spill som kommer fra Microsoft. Så hvorfor du kaller disse formatene "eksotiske", noe som jeg oppfatter som negativt i denne sammenhengen, vet jeg ikke (var ikke slackware ganske "eksotisk" i '92? )

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav olear » søn 21.08.2005 21:56

Målet må da være å ha et filformat som alle kan se uten ekstra programvare.

Jeg kaller OGG for eksotisk fordi det er ikke så mange som bruker det eller har hørt om det, men det vil bli mye mer utbredt med tiden (mente ikke å si aldri i innlegget mitt over).

Pr.idag så er det fullt mulig å distribuere video som alle kan se, det heter MPEG.

Det jeg vanligvis gjør når kunder vil distribuere video er å anbefale dem å bruke WMV og MPEG. Dette dekker alle OS.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav thomasmathiesen » søn 21.08.2005 21:59

jeg er enig med olear.. OGG er supert, og man boer jo kanskje distribuere i alle tre formatene.. fordi OGG er det beste, men at m$ sitt format er det mest etterspurte.

Eventuelt kan man ogsaa publisere mpeg, da ikke alle har installert stoette for OGG.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav matsn » søn 28.08.2005 0:13

FrP er som kjent tilhenger av windows monopolen og anser også windows-brukerne som den største gruppen. Riktig nok virker det veldig fort gjordt når man bare ha m$-støtte, men sånn er nå engang verden. :-)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav phunk » søn 28.08.2005 19:01

jeg pratet litt med Jan Simonsen i på fredag foresten (han var på skolen min). Han hadde ikke peiling på programvare patenter/algoritme patenter og bruk av Open Source i skolen/staten. Ellers ville han ikke ha noe av den nye MP3 loven som ble foreslått. Han mente at plateselskapene var for griske og ville krenke rettighetene våre. Ellers var Jan Simonsen en koselig kar.
Hovedsakene hans som mulig representant på stortingen var høyere straffer og strenge innvandrignspolitikk. Da jeg spurte ham om hva han syntes om oppfølgingen de som sitter inne får (psykolog og annen terapi), ble han litt taus. Han hadde tydeligvis ikke tenkt så nøye gjennom det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Det er ikke overaskende, men klart skuffende.

Innleggav marxleni » man 29.08.2005 22:27

:(
Ja, det er svært skuffende, men ikke helt overraskende å høre at stortingets politikere, ikke har forstått hvor mye økonomiske besparinger vi her snakker om! At Linux ikke alltid kan tilmøtese visse applikasjoner,dette kan man gjøre noe med. Man bør snarlig sette opp, finansiere et statlig åpen kildekode prosjekt. Dette for å få fart på utvikling av diverse manglende applikasjoner til diverse næringsvirksomme bedrifter, offentlige etater, helse og skoler m,m.Det vil bli mange nye arbeidsplasser samt at Staten vil gjøre store besparinger på grunn av avvik fra Windows lisenser, samt all vedlikehold av Windowsmaskiner som man da slipper.Vi vet bland annet fra nyere forskning at Linuxservere lever lengre enn Windowsservere.Det finnes mange fordeler med Linux x systemet, som jeg heller fører over til de i Linuxmiljøet som kan besvare dette bedre, rent teknisk. Men avslutningsvis vil jeg på vegne av NKP, få ønske Linuxmiljøet lykke til videre på ferden. Stå på, for Linux kan bare gå en vei, fremover. Ettersom Oppland NKP ikke får være med i Valget / Oppland,(Grunnet den nye valgloven) så er altså ikke dette ett valgflesk.

Kjetil Ervik. Leder Oppland/Valdres NKP. :wink:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron