Våre sider er oppdatert

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Hva kan Leira linuxforening gjøre for miljøet?

Lage bildedemonstrasjoner og hjelp for bruk av programmer!
3
38%
Formidle flere brukbare lenker!
3
38%
Oversette howto til Norsk!
2
25%
Kunne du/dere tenke dere å sende oss tips!
0
Ingen stemmer
 
Antall stemmer : 8

Våre sider er oppdatert

Innleggav marxleni » ons 05.10.2005 14:33

Jeg har i lengre tid hatt mye arbeid med annet, men nå er våre sider igjen i bevegelse.

http://home.no.net/kjervi/

Med vennlig hilsen
Leira linuxforening v/Kjetil Ervik. 8-) ;)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav olear » ons 05.10.2005 14:46

Tja, døde linker og stygt utseende.... Ikke så mye å skryte av akkurat.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Hm

Innleggav marxleni » ons 05.10.2005 15:04

De døde linkene skal vi etterhvert gjøre noe med, men vi liker utseende vi da. Det går an og være litt annerledes også. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav olear » ons 05.10.2005 15:43

Klart det, men nå ser jo siden ut som noen som ble laget på tidlig 90-tallet av noen som ikke viste hva de gjorde.

Ikke meningen å være så negativ, men det ser ikke bra ut.

Utseende har veldig mye å si på en side, hvis den ikke er tiltrekkende/funksjonibelt så mister man de fleste (alle?) brukerene.

Anbefaler at dere finner noen som er villig til å hjelpe dere med en bedre webløsning,

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

hm

Innleggav marxleni » ons 05.10.2005 20:39

Vi vil ha en enkel og forståelig frontside. Vi velger å stikke oss ut lite, samtidig som vi heller legger vekt på fremtidige hjelpesider for nybegynnere. Altså vil vi ikke i første rekke satse på allerede erfarne flinke linuxbrukere.
Dette vil nok en del forstå etterhvert. Og mulig være takknemlig for dette i fremtiden! Vi vil med dette gi litt tilbake til Linux, i og med at dette fine systemet er gratis for alle. Utseende er en ting, målet er en annen. 8-)

Det er derfor svært viktig at alle linker er Norske, så langt dette er mulig. Alle bidrag bør og må være på Norsk.
Forklaringene som kommer kan derfor også virke for enkle, men dette er av stor betydning, dersom man forstår hvorfor.

Endel brukere av en datamaskinen kan ofte bare bruke et skriveprogram og surfe. For disse kan Linux se vanskelig ut.
Men dette skal vi bidra til å forandre på. Ved at vi er klare og forståelige i våre forklaringer. Her er det viktig med klare bildeforklaringer i en slags veiviserbetonet form.
Vi får se hva vi kan få til etterhvert. Men det er ingen tvil om at det trengs, dette hører man stadig vekk om fra folk.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav olemartin » ons 05.10.2005 22:04

Når man begynner med Linux og er inne på mange forskjellige forum så føler man etterhvert at engelsken og fagutrykkene man har ikke holder. Timer med søking for å forstå enkelte ord, vel da faller man fort tilbake til det kjente. (les: windows) Og det vil vel ikke linuxfolka, eller hva ??
Sliter litt med ord og utrykk som ikke er lett å finne en norsk forklaring på.
Hva med " taxonomy" og "throttle" Ikke bare bare når man ikke er 20 og har sittet med data'n fra man var 8.

Derfor , fortsett slik dere gjør og pynt på utseende etter hvert.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » ons 05.10.2005 22:15

Naa kommer jeg til aa spore av debatten, men det er kanskje like greit :)

Og det vil vel ikke linuxfolka, eller hva ??


Akkurat den setningen har faatt meg til aa la vaere aa yte hjelp mange ganger, naar det brukes som en trussel. Jeg har veldig lite glede av at noen andre begynner aa bruke Linux (bare hvis det blir ekstremt mange av dem, men da burde man ikke bruke tid paa saere tilfeller). Naar jeg driver Linux1.no og hjelper folk (etter beste evne, med de begrensninger det innebaerer) saa er det mest for aa vaere hyggelig.

Tenkte jeg bare skulle gjoere folk oppmerksomme paa at slike kommentarer slaar ut begge veier. Olemartin vet jeg at er hekta uansett, saa den tar jeg ikke saa tungt ;)

taxonomy og throttle er faktisk kompliserte ord selv for en som burde vaere rimelig dreven paa omraadet, de er nemlig relativt nye og brukes bare i noen faa applikasjoner. Problemet er at dette er nye konsepter og at det ikke finnes gode ord paa norsk heller, saa med en halv-god oversettelse saa gjoer man ofte vondt verre.

Anbefaler Merriam-Webster: http://www.m-w.com/ , man kan ofte faa et relativt godt overblikk basert paa definisjonen, selv hvis man har begrenset kjennskap til spraaket. Det gaar ihvertfall saapass fort at det er verdt aa proeve.

taxonomy - klassifisering / kategorisering
throttle - skru ned paa / begrense

Sistnevnte er i drupal sitt tilfelle en funksjon for aa begrense hva som vises paa siden dersom den settes under stor belastning. For eksempel kan det vaere uaktuelt aa tillate kommentarer dersom siden nevnes paa Slashdot.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sturla » tor 06.10.2005 0:04

Jeg har veldig lite glede av at noen andre begynner aa bruke Linux (bare hvis det blir ekstremt mange av dem, men da burde man ikke bruke tid paa saere tilfeller). Naar jeg driver Linux1.no og hjelper folk (etter beste evne, med de begrensninger det innebaerer) saa er det mest for aa vaere hyggelig.


Jeg setter stor pris på at budskapet om GNU/Linux spres til flest mulig. At du ak bruker så mye av din tid og energi på Linux1.no er bare prisverdig og oppsiktsvekkende. Men jeg stusser litt over at du "bare" gjør dette mest for å være hyggelig. I mine øyne er dette budskapet alt for viktig til bare å spre for å være hyggelig. GNU/Linux er en bevegelse. En protest! Et alternativ til all grådighet og kynisme en ser overalt. Ikke bare innenfor software industrien, men også i samfunnet ellers.

GNU/Linux er et fantastisk eksperiment som gir grunn til å se at det fortsatt finnes idealisme og medmenneskelighet i denne værden. Store ord? Kanskje det. Men for meg er det dette aspektet som fasinerer meg mest. Derfor er det etter min mening helt vesentlig at flest mulig får erfare GNU/Linux. GNU/Linux og open source er ingen selvfølgelighet. Det er noe som må taes vare på og pleies. Og brukes! Det holder ikke, slik som mange kan synes å mene, at noen få geeks sitter å tweaker systemet for egen selvtilfredstillelse.

Ser med frykt mot ting som TCPA og Palladium. Hvis Microsoft (og Apple) får med seg hardware produsentene med på et slikt løp henger GNU/Linux og open source i en tynn tråd. Derfor er det så viktig at budskapet spres. At så mange som overhode mulig begynner å se hvilket flott system GNU/Linux er.

Når det gjelder siden deres marxleni, så er det etter min oppfattning viktigere med innhold enn det er med design. Hvis siden virkelig inneholder informasjon som folk kan finne nyttig, og presentert på en lettfattelig og god måte, så er det det folk vil ha. Du bør nok alikevel fjerne de døde linkene inntil det som ligger bak er ferdig.

Hvis du synes design er vanskelig så vil jeg anbefale http://www.oswd.org. Der er det bare å velge og vrake. Og det er mye bra å finne :) Bare ett tips.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » tor 06.10.2005 0:24

_mest_ for å være hyggelig, ikke _bare_ :)

Jeg fikk en del hjelp i begynnelsen, så nå er det min tur å hjelpe andre, selv om dette kanskje har gått vel langt. Det kan også være gøy å hjelpe andre, komme borti problemstillinger man alltid har unngått selv.

Jeg har litt samme holdning til fri programvare som jeg har til religion: Fint som en personlig greie, men det går fort over stokk og stein så snart man begynner å organisere og skape en bevegelse. Er veldig enig med Eric Raymond at om man skal drive et prosjekt innen fri programvare så må det løse et problem man selv har. Uten denne motivasjonen blir det sjelden bra. Dette skaper derimot også gapet mellom den jevne PC-bruker og folkene som lager verktøyene for Linux. De fleste usability-prosjektene, spesielt GNOME, har vært sponset av selskaper som Red Hat og SUSE, altså av helt andre interesser enn dugnadsånden.

Derfor foretrekker jeg å se på det som en person-til-person sak fremfor en bevegelse. Jeg liker å hjelpe folk som er interessert i å lære mere. Det er dermed ikke sagt at Linux er riktig for alle, eller at det er noe problem for meg om en person sier at de går tilbake til Windows fordi de ikke får akkurat det svaret de ønsker seg.

ps. redigerte dette innlegget ørten ganger, beklager.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sturla » tor 06.10.2005 0:59

Forstår ditt ståsted. Men open source er ikke bare dugnad, hvis du forsto det slik at det var det jeg mente. Det mener jeg altså ikke. De mekanismene som driver open source fremover, tror jeg ingen egentlig helt kan forklare. De er så mange. Så forskjellige.

Selvfølgelig ligger det økonomiske interesser bak open source. Uten det hadde GNU/Linux sett helt anderledes ut enn det systemet gjør i dag. Da hadde det vært et nisje system for "geeks", informatikk/data studenter, utviklere osv... Men det er det ikke i dag. Det er det som er så fantastisk. GNU/Linux har gjennom prosekter som GNOME, KDE, Open Office med mange fler, blitt ett OS som etter min mening går windows en høy gang!

Dessuten er det ikke det at Linux er gratis som gjør det så bra. Men at det er fritt. Ingen eier GNU/Linux. (klar over at Linux er et varemerke ja) GPL sørger for dette.

Nei jeg er ikke religiøs, men det nærmer seg :)

Bare et spørsmål ak. Hva er din begrunnelse for å bruke GNU/Linux? Du kunne jo fått mye av det samme om du gikk for OS X?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Hm

Innleggav marxleni » tor 06.10.2005 5:06

Det med de døde linkene er jeg selvfølgelig enig i, men på grunn av de spesielle menyene så lar ikke dette seg lett gjøre. Fjerner jeg en av disse menyene, så blir det fort værre. Så derfor må jeg bare vente til jeg har fått alt riktig på plass. Beklager dette. Men går det slik jeg forventer så er det ikke lenge før linkene er på plass.

En annen ting er at man ikke bør idealisere bort nye linuxbrukere. Jeg vet selv at det ofte kan være vanskelig og ikke bruke fagspråk/spesielt linux dialekt!!!! osv. Enkelte ganger kan det føles umulig å få lært/bli forstått av nye brukere! Men man bør alltid beholde roen og være tålmodig. For en ny bruker kan det minste være uforståelig! Måten å forklare ting på kan også variere, avhengig av hvem man skal hjelpe. Men nøkkelen til fremgang i dennesammenheng er pedagogikk. Her mener jeg mange har noe å lære.

Sist og ikke minst, vi vil ikke gjøre noe med frontsiden nå. Nå satser vi på å få den nye serveren på plass med så tilnærmet lik navn(suportlinux eller noe sånt) Serveren vi fikset i første omgang, forsvant plutselig! Slikt hender, men jeg som har ansvaret for nettet arbeider på høytrykk.Dersom noen har diverse linker å fåreslå, så må de være Norske.Uansett hva dere måtte ha for forslag så må de ha relevans til Norsk. På forhånd takk for all tilbakemelding.

8-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Linkene er nå levende og leiralinuxsuport er oppe

Innleggav marxleni » tor 06.10.2005 6:49

Nå er leiralinuxsuport oppe å går http://dokumentasjoner.6te.net/linuxsup ... hjelp.html

Alle døde linker er borte:

http://home.no.net/kjervi/

Det er ikke enkelt, for jeg har også totalt ansvar for å administrere følgende sider, som jeg også selv har laget:

http://www.home.no/valdres.nkp/

I tillegg så har jeg planer om å lage en til om mitt en-mannsorkester.Som nå er under bearbeiding:

http://dokumentasjoner.6te.net/ervikson.html
8-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Gjest » tor 06.10.2005 16:27

Til AK.
Dette var ikke ment som en trussel eller noe annet stygt om deg eller de som jobber for å utvikle og dele linux med oss andre.
Men en reaksjon på kritikken til olear mot marxleni's hjemmeside som er en stor hjelp til oss grønne. Regner med at sakte men sikkert så virker alt der også. Hvis utseende skal telle mye, da er det mange hjemmesider som skulle vært lagt ned, men det er jo øyet som ser.
Hvis jeg har støtt noen, så beklager jeg.

Ja, jeg vet at du er hekta på dette, og derfor er det så bra at du bruker så mye tid til oss andre. Sitter selv og prøver, banner og jubler (når jeg får det til) til langt på natt.

Så til alle som jobber og deler det med oss andre, takk.
Ole Martin
 

Innleggav olear » tor 06.10.2005 17:18

Anonymous skrev:Men en reaksjon på kritikken til olear mot marxleni's hjemmeside som er en stor hjelp til oss grønne. Regner med at sakte men sikkert så virker alt der også. Hvis utseende skal telle mye, da er det mange hjemmesider som skulle vært lagt ned, men det er jo øyet som ser.
Hvis jeg har støtt noen, så beklager jeg.

Tviler ikke på at siden er til hjelp, men utseende på en side har veldig mye å si. Det er tross alt førsteinntrykket. Og ja, det er mange sider som skulle ha vært lagt ned.

Men, nok om det. Jeg skal ikke si noe mer om utseende.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Mulig jeg har for mange ben i mange interesser?

Innleggav marxleni » tor 15.12.2005 10:22

Ja det er mye arbeid i alle retninger, derfor er ikke sidene oppdatert! Beklager dette. Håper jeg etterhvert får mer tid til dette. :-/

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron