KDE 4 - Desktoprevolusjon for Linux?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav olear » tir 13.06.2006 22:12

Kan være mange grunner. Distroer pakker/kompilerer ting forskjellig.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 13.06.2006 22:15

Jo kansje så egentlig kan du ikke si at jeg tar feil om påstandene, og jeg kan ikke si det omvendt heller...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav KorHan » tir 13.06.2006 22:42

Kanskje jeg forklarte meg feil... Men sånn, når du starter opp distroen, og kommer inn i startup-delen liksom, hvor du bare ser desktopen, det man er der har han visstnok laget:P

Jobber i Trolltech sammen med mange av KDE-gründerne, så :P
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 13.06.2006 22:50

KorHan skrev:Kanskje jeg forklarte meg feil... Men sånn, når du starter opp distroen, og kommer inn i startup-delen liksom, hvor du bare ser desktopen, det man er der har han visstnok laget:P

Jobber i Trolltech sammen med mange av KDE-gründerne, så :P


Ahhh ok da så...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 13.06.2006 22:54

KorHan skrev:Kanskje jeg forklarte meg feil... Men sånn, når du starter opp distroen, og kommer inn i startup-delen liksom, hvor du bare ser desktopen, det man er der har han visstnok laget:P

Jobber i Trolltech sammen med mange av KDE-gründerne, så :P


Ahhh ok da så...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Giltvedt » søn 18.06.2006 0:49

Håper det er i orden at jeg tar opp dette tråden igjen og går mer til saken.

Jeg satt nettopp og leste siste utgaven av Linux Magasinet om KDE 4. Egentlig
er jeg en av de som fortrekker enten XFCE og Gnome. Er ikke tung bruker av
Linux ennå og har ikke funnet den ultimate skrivebordmiljøet.

Det jeg egentlig ble facsinert over etter å ha lest artikkelen om KDE 4 er
tanken om hvordan skrivebordsmiljøet skal forandres. Oppfatter nå at KDE 4
ikke skal slavisk følge etter Windows XP GUI miljøet. Bilder som ble publisert
(hentet fra kde-look.org som jeg har sett mer av - såkalt mockup) i bladet og
på nett har gode ideer om hvordan GUI skal fungere.

Linux Magasinet: KDE 4 side 22 skrev:"Desktop computing has changed radically in the last 20 years, yet our desktops are essentially the same as they were in 1984. It's time the desktop caught up with us." Dette sitatet er Plasma-prosjektets motto, or er essensen i hva utviklerne vil få til med KDE 4. De skal kaste ut de gamle dogmene, og finne fram til nye, smartere måter å få datamaskinen til å skjønne hva vil vi. På e-postlista kastets banale spørsmål frem og tilbake: "Hva bruker vi Start-menyen til?", "Hvorfor må brukerne vite hva programmene heter?", "Hva er poenget med en skrivebordsflate?"

Det enkle spørsmålene er ofte de beste, heter det, og her vises det hvorfor. Ved å se kritisk på alle "vedtatte sannheter" håper gruppen å komme vekk fra de etablerte dogmene og lage en skrivebordsopplevelse som er visuelt tiltrekkende og samtidig faktisk hjelper deg å gjøre hva det nå du vil gjøre. Det inkluderer en meny som ikke kommer i veien, men som putter programmene inn i små "skuffer", en oppgavelinje som (snakker til deg), og småprogrammer direkte på skrivebordet - for eksempel værmelding eller et nytt sudoku hver morgen

...

KDE-utviklere har aktivt gått ut og oppfordret grafiske designere til å bidra med sine visjoner om hvordan et skrivebord bør se ut. Det bidrar ofte til spennende forslag. Ikke alle er realistiske, men det er heller ikke meningen, målet er å komme bort fra den tradisjonelle utviklingsprosessen hvor designere kommer inn i sluttfasen av programmeringen.


Jeg støtter tankenganen til KDE-utviklere. Sier dette fordi jeg er lei av likhet
av alle skrivebordsmiljøer som fungerer i visse grad like. Har brukt både
Mac OS 9 -> X, Windows 3.1 -> XP, Gnome, KDE, XFCE og Fluxbox. Alle har sine
smarte løsninger og alle har noe likheter som være bedre eller dårligere enn
den andre. Har så lyst å se noe helt nytt og gå vekk fra "skrivebord"
fenomenet og til noe helt nytt. Hvis KDE-utviklere greier dette, så vil jeg så
absolutt teste det.

Har en del idéer som jeg vil sende inn til KDE-utviklere, så det jeg trenger er
å setter meg ned og skriver ned alle idéene og lager mockup på Photoshop.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Aphelion » søn 18.06.2006 2:09

«Hurra for ting som OS X har hatt i fem år!»? :D

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Giltvedt » søn 18.06.2006 2:13

Aphelion: Windows Vista, Microsoft svar på Apples Mac OS X Tiger? Jada selvsagt.

Skjønner at du oppfatter det slikt, men jeg regner med at du vet at det
faktisk går an å gå nye veier.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

ingen skam å...

Innleggav MrKane » søn 18.06.2006 11:32

Aphelion skrev:«Hurra for ting som OS X har hatt i fem år!»? :D


....lære av hva andre gjør av gode og dårlige saker.

Se på Apple og Microsoft som store usability tester.

Revulusjon går det stort sett dårlig med mens evulusjon ruller frem jevnt og trutt. Her har Linux med Gnome/KDE/Enlightment osv. en stor fordel ettersom de ikke er "markedsbundet".

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav paol » søn 18.06.2006 14:29

KDE er fint, og det eg brukar på Linuxmaskina.
Men herregud, kan dei ikkje komme med ein filbehandlar aka Nautilus? Den er jo 100x meir behagelig enn Konqueror.

Får håpe KDE4 får ein mykje enklare og finare Konqueror. : )
Er vertfall spennande å sjå kva som skjer framover, og håpar at initiativet til opensource-utviklarar ikkje døyr ut så alt for fort.. : )
medlem i 222 måneder
 

Innleggav olear » søn 18.06.2006 15:15

Aphelion skrev:«Hurra for ting som OS X har hatt i fem år!»? :D

Et typisk (og forventet) svar fra en macbruker.

paol skrev:KDE er fint, og det eg brukar på Linuxmaskina.
Men herregud, kan dei ikkje komme med ein filbehandlar aka Nautilus? Den er jo 100x meir behagelig enn Konqueror.

Eksempler på hva som gjør Nautilus bedre?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav MrKane » søn 18.06.2006 15:53

paol skrev:KDE er fint, og det eg brukar på Linuxmaskina.
Men herregud, kan dei ikkje komme med ein filbehandlar aka Nautilus? Den er jo 100x meir behagelig enn Konqueror.


Nå ble jeg interessert! For min del er Konqueror noe av det som er veldig mye bedre enn i Gnome.

Konqueror har en høy integreringsgrad med desktopppen og kan benytte veldig mange av KDE's kparts. Bruken av http://en.wikipedia.org/wiki/KIO kio slaves er også strålende for min bruk. Nettleser kpart'en er også en av de få som klarer ACID2 testen. Det betyr ikke at den er perfekt, men den er ganske bra.

Kan du ikke forklare ut fra ditt ståsted?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav paol » tir 20.06.2006 0:32

Forskjellene slik eg ser det:
Nautilus og Konqueror
Det er det som gjer at eg tykkjer Nautilus er meir behagelig. Dette er jo sjølvsagt veldig smak-og-behag.

Håper eg ikkje trakka nokon på tærne. Konqueror er fint, men eg vil ha noko simpelt og lett.

Konqueror er ein knallbra webbrowser, ingen tvil, men eg brukar Firefox.

Så eg likar KDE best på alle måtar utanom at det ikkje har ein simpel litan filbrowser.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav olear » tir 20.06.2006 1:00

Synes mer du sammenligner filbehandlerene ut i fra default utseende. Nautilus er langt ifra simpel og lett, den har mange funksjoner, men de er for det meste gjemt (langt) bort. Hvis du vil ha en simpel og lett filbehandler så er Thunar tingen.

Styrken til Konqueror er funksjonene og de legger heller ikke skjul på det, med litt konfigurering så kan du få Konqueror til å se og oppføre seg mer eller mindre som Nautilus default look/feel.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Skrot » tir 20.06.2006 1:07

Du syns den er bloated? Vel, enig. Personlig pleier jeg å:

* Fjerne flesteparten av ikonene fra toolbaren (har bare back, forward, upward, refresh og stop)
* Fjerne unødvendige elementer i toolbaren ("[X]Location:"-saken, enter-knappen, aktivitetsindikatoren, osv)
* Fjerne sidebaren (F9)
* Fjerne menybaren (CTRL+M)
* Bruke en style som fjerner seperatorene i toolbaren

Screenshot
Og nei; jeg er ikke svaksynt. Liker bare store ikoner :p
medlem i 219 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]