KDE 4 - Desktoprevolusjon for Linux?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav MrKane » tir 20.06.2006 9:48

paol skrev:Håper eg ikkje trakka nokon på tærne. Konqueror er fint, men eg vil ha noko simpelt og lett.

Konqueror er ein knallbra webbrowser, ingen tvil, men eg brukar Firefox.

Så eg likar KDE best på alle måtar utanom at det ikkje har ein simpel litan filbrowser.

Da må tærne være svært såre om de ikke tåle en slik liten trøkk :-)

Har du prøvd Konqueror med "Simple View"? Prøv på menyen "Settings->Load View Peofile->Simple Browser"

Hvordan er det med Nautilus og plugins? Kan man få Nautilus til å vise "man" sider eller "info" sider?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav paol » tir 20.06.2006 10:57

Det skal være sagt at eg ikkje har endra så mykje på standardutseendet i Konqueror, då det bare har irritert meg at det ikkje er likt Nautilus. :P

Man- og info-pages i filbehandlaren treng eg strengt talt ikkje, då eg ikkje har vanskar med å bruke ein terminal. ;)
Og Nautilus viser bilete og denslags heilt fint.

Men det som Skrot har gjort der, var absolut ikkje gale.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav MrKane » tir 20.06.2006 12:57

paol skrev:Man- og info-pages i filbehandlaren treng eg strengt talt ikkje, då eg ikkje har vanskar med å bruke ein terminal. ;)
.

:-) , Det er verd et forsøk. spesielt liker jeg info:/ visningen. Svært lettlest og linkingen er fin.

ellers er det fish:/ (en ssh kio slave) jeg bruker mest for å jobbe med remote filer.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Skrot » tir 20.06.2006 13:19

Men igjen; den orginale posten handler om KDE 4, og hvorfor det kommer til å revolusjonere desktoppen på linux. Hva som er best av gnome og KDE er nok en diskusjon for en annen tråd :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav olear » tir 20.06.2006 13:28

KDE4 blir nok ikke en revolusjon, men en evolusjon. En revolusjon krever totalt nytenkning, noe jeg ikke helt ser i noen OS/DE.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Skrot » tir 20.06.2006 13:35

Forsåvidt enig. KDE's tanke gang med flere back-ends men samme kode for KDE-programmer tror jeg kommer til å funke utrolig bra på flere områder.

Leste nylig at de skal lage et lignende abstraksjonslag for kommunikasjon (tenk IM, VoIP, osv) også. Det kommer til å hete Decibel. I teorien vil dette gjør at alle programmer som vil kan implementere kommunikasjon, og at det kan integreres så godt som over alt. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Aphelion » tir 20.06.2006 13:37

Litt merkelig at de bruker lydrelaterte navn på ting som ikke er lydrelatert, og vice versa? Tenor, Decibel osv... Mens det som faktisk HAR noe med lyd å gjøre heter noe så kjedelig som KDE MM? :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Skrot » tir 20.06.2006 13:48

Aphelion skrev:Litt merkelig at de bruker lydrelaterte navn på ting som ikke er lydrelatert, og vice versa? Tenor, Decibel osv... Mens det som faktisk HAR noe med lyd å gjøre heter noe så kjedelig som KDE MM? :rolls eyes:


hehe, la oss klage på navna. KDE MM, aka KDE MultiMedia har blitt omdøpt til Phonon - det har noe med lyd å gjøre.
Decibel har såvidt noe med lyd å gjøre, men enig i at det er litt rart navn siden det gjelder alle former for kommunikasjon.
Tenor har overhodet ingenting med lyd å gjøre, så er forsåvidt enig med deg der.

Men, det er ikke navna som har noe å si her. Det som har noe å si er at KDE nå endelig tar igjen ting Windows har hatt, og som har gjort det bra, siden Windows 98. Et felles API for å kode lyd og video. I tillegg drar de det enda lengre ved å gjøre integrasjon av søk (Tenor) og kommunikasjon (Decibel) implementerbart over alt med minimalt med kode. For meg som programmerer gjør det at jeg slipper å sette hovedfokuset på å implementere en soundengine for applikasjonen min, osv. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav glad » fre 07.07.2006 16:41

fjernet postet i feil post :(
medlem i 213 måneder
 

Innleggav bbolstad » lør 12.08.2006 14:27

og jeg som trodde desibel var en måleenhet for forhold på en logaritmisk skala...
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron