God teksteditor til linux?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav TheHand » lør 18.02.2006 21:52

Jeg bruker å veksle jevnt mellom vim, scite og bluefish, alle sammen er strålende programmer.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Lemen » ons 08.03.2006 13:09

Syntes det er rart ingen har nevnt Kdeveloper. Mine valg når jeg skal programmere er: Kdeveloper og Vim/GVim
Sist endret av Lemen den ons 08.03.2006 17:31, endret 1 gang
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Wrosmo » ons 08.03.2006 16:30

Jeg prøvde Bluefish en liten stund.
Men uten å lete veldig mye fant jeg ingen LaTeX plugin, noe som var veldig viktig for meg.

Også bruker jeg både linux og windows om hverandre. Liker derfor å ha programmer som fungerer på begge systemer.

Nå har jeg funnet jEdit som er skrevet i Java. Den virker som en solid editor, med et godt utvalg av plugins.

Brukt den i et par uker og er rimelig fornøyd. Er ikke optimal, men det beste jeg har funnet.
medlem i 219 måneder
 

Editor

Innleggav tuxers » fre 17.11.2006 22:58

Jeg har brukt Bluefish noen måneder til Java-programmer på rundt 500 linjer og HTML & CSS.
Likte editoren fra starten av, men jeg la inn Kate nå nettopp. Går nok ikke tilbake til Bluefish :-)
    Ting jeg liker med Kate til nå:
    - Man kan "lukke" seksjoner av programmet.
    - Den highlighter linjen cursorsen er på.
    - Filebrowseren til venstre opereres med enkeltklikk!
    - Ved backspace fjerner den tabs, ikke spaces....DIGG.
    - Den highlighter klammer ( ) { } [ ]
    - Rask og fin... sikkert flere ting.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav rhka » man 23.07.2007 0:35

Helt enig i at Gedit er helt grei!
Gedit er standard teksteditor under desktop Gnome, ihvertfall i Fedora 5, 6 og 7.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav morphir » man 23.07.2007 0:51

kwrite er konge mens kate er bittelitt tyngre, men med mer funksjonalitet (begge for KDE)
gedit er veldig fin for gtk baserte skrivebord.

Både Gnome og KDE kommer med solide texteditorer.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav rhka » man 23.07.2007 2:11

Jeg kan ikke finne kwrite i fedora:
yum list *kwrite*
Jeg har da både fedora, fedora extra og livna -pakkene installert. Og både Gnome og KDE -desktop installert.

Henning
medlem i 208 måneder
 

Innleggav ehh » man 23.07.2007 7:54

rhka skrev:Jeg kan ikke finne kwrite i fedora:
yum list *kwrite*
Jeg har da både fedora, fedora extra og livna -pakkene installert. Og både Gnome og KDE -desktop installert.

Henning


Kwrite og Kate er allerede installert hvis du har KDE på maskinen. Det er nemlig en av standardprogrammene i KDE. Kwrite er bare Kate i et enklere grafisk grensesnitt. For programmerting anbefaler jeg Kate siden denne blanet annet gjør det lettere å arbeide med flere filer på en gang.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav morphir » man 23.07.2007 11:02

kate er forket fra kwrite.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav rhka » man 23.07.2007 19:59

Ja, jeg fant dem med kommando kwrite og kate, men de er ikke definert som egne pakker under rpm/yum pakkehåndterer. Disse skal jeg prøve ut.

Henning
medlem i 208 måneder
 

Innleggav rhka » man 23.07.2007 20:39

Det er et kraftig argument for å kunne å bruke editorer fra forrige årtusen, som vi/vim, emacs osv. Disse er faktisk mye dårligere (og ikke lettere å kjøre for maskina) enn avanserte fullskjerm-editorer fra helt tidlig på 1980-tallet. Her skrev du ut en print fra hjelp- skjermbildet (F1), klippet ut teksten (4 cm høy på A4 ark) og limte den fast under skjermet. Etter 1 dag kunne du nesten alle funksjonene og etter en uke reiv du av lappen. Dette var i IBM System 36-miljøet. Jeg fatter ennå ikke at man må ha flere måneders erfaring, og en referansebok, før man kan kjøre en editor som vim på skikkelig vis. Det virker som om de har en elektrisk skrivemaskin uten piltaster og med papir som skjerm (1955-modell).

Problemet er at i init 1/2/3 nivået (problemer med grafisk initlevel 5), så må du kunne å kjøre vim eller noe lignende. Argumentet går også ut på at man ikke er interessert i å belaste servere med grafisk miljø, derfor kan de kun kjøre disse gamle terminalene.

Er det noen som vet om en god 2000+ modell editor som kan kjøre i singel-mode (level 1, ikke grafisk.) Og hvordan man skal installere denne. Jeg vet at det går an å ha musen aktiv i initlevel 3 (Ctr+Alt+F1 for de som ikke vet det).

Blir vel kjeft å få no, trur æ.
Henning
medlem i 208 måneder
 

Innleggav tactus » man 23.07.2007 20:42

Geany er ett greit alternativ om du trenger en lettvekts IDE eller tekst editor basert på GTK2.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav rhka » man 23.07.2007 20:56

Geany så meget bra ut, enkel og intuitiv (1,3Mb), men den kan ikke brukes i ikke-grafisk miljø.

Henning
medlem i 208 måneder
 

Innleggav tactus » man 23.07.2007 23:49

Om du har lyst å lære konsoll-basert tekstredigering på Linux eller andre *nix systemer bør du forsøke "vimtutor". Det er ett opplæringsprogram som ofte er installert på systemer der vim er installert. Men konsoll-baserte løsninger er vel egentlig ett tema som ligger utenfor temaet for denne tråden.
:)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav rhka » tir 24.07.2007 0:03

Unnskyld at jeg havner litt på sidelinjen i denne tråde, jeg syntes bare det kunne være aktuelt hvis windussystemet krasjer. Det kan hende alle, og da er det ingen vits i å kunne de grafiske editorene.

Takk for svaret! Jeg har kommandoene for vim nedskrevet og printet ut, men jeg synes bare den er fryktelig langt vekk ifra de standardene som ble satt i dataverdenen i 1985 av alle ledende innen edb, untatt Microsoft, for et querty tastatur med kommandotaster. Det hender seg jeg havner på en krasjet maskin, uten mine notater, glemt hvordan vim virker og må begynne å føle meg fram.

Jeg prøvde nano nettopp i resquemode, og det er det nærmeste jeg kommer til brukbart. Men det er ikke sikkert at alle unix/linux-miljøer har nano liggende under en krasj.

Det er vel derfor vim finnes. Jeg skal ikke snakke mere om dette nå, unnskyld igjen.

Henning
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]