mount /dev == farlig!

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

mount /dev == farlig!

Innleggav axentrix » tir 07.02.2006 17:49

Har idag blitt en erfaring rikere på skolen :)

Skulle mounte en usb-disk, og drev å rota litt, skulle kjøre "mount /dev/sda1 /mnt/usb", men endte uforklarerlig nok opp med å kjøre "mount /dev". Denne kommandoen gav ingen feilmelding, noe som jeg syns var rart.

For sikkerhets-skyld tok jeg en "ls /dev", for å sjekke at alt var i orden. Gjett hva? Det var absolutt ikke i ordet, /dev som pleier å være fyllt av et utall "filer" var nå fyllt med EN fil; initctl.

Kjørte så litt forskjellig umount /dev, umount --force /dev, og slikt, uten hell. "Device busy".

Jaja, tenkte jeg, håper det ikke gjør noe... Jeg fortsatte så arbeidet:)

Etter litt jobb, ja det funka fortsatt, fant jeg plutselig ut at jeg ikke fikk nye vinduer. Dette var trolig pågrunn av at det ikke fantes noen /dev/tty* filer, som vinduene kunne bindes til. Lagret så mine filer, uten feilmeldinger, og skulle skifte til tty1 for å restarte X.

Å nei du! Det som skjedde da var at skjermen ble grå, med masse fine tegn. Også selvsagt fordi /dev/tty* filer ikke fantes. Prøvde å kjøre init 0, for shutdown. Å nei du. Her kom det en feilmelding (så at det var en feilmelding, men ikke hva den sa, grunnet grå/uforståelig skjerm).

Tok så å tydde til svenskeknappen (manuell shutdown, ja).

Startet maskinen igjen, og grub funka jo;
"Loading linux-2.6.12................................"

Og der, full stop. Ingenting mer skjedde.
I dette øyeblikk tenkte jeg stort sett enspora; "Faen...!".

-

Jeg tenkte så at jeg skulle boote med livecd, ta backup til enten annen partisjon, eller helst over til en annen pc, men jeg hadde desverre bare minimal-install cden til gentoo som livecd, så fikk mountet diskene, men måtte chroote inn for å bruke ftp for å ta backup til en annen pc. Dette funka ikke. filene ble uleslige.

Har enda ikke funnet noen løsning (dette er på skolen, så får ikke testet mer før i morgen), men satser på at filene ikke blir korrupte hvis jeg ftp`er over filene med en vanlig livecd, og ikke livecd chrootet i systemet(gentoo).

-

Så, noen som har noen god idè til hvorfor "mount /dev" er en så ufattelig ødeleggende kommando? Kan det ha noe med å gjøre at da (ifølge /etc/mtab), mountes "udev /dev tmpfs rw,nosuid 0 0" ? Og siden /dev fylles under boot, så blir dritten f*cked?

Og, noen som har noen god idè for å prøve å fikse systemet igjen, uten å reformatere eller liknenden. Har gjort tabben å ikke ha /home på egen partisjon, kun under /, så må få tatt backup på noen måte...


edit:

Har tenkt litt, og har tenkt ut at under gentoo instalasjonen, så må man kopiere over noen tar.gz (eller tar.bz2) filer, og her en det noen /dev filer. Dette er jo filene som trengs for å boote! :) Hvis jeg ekstrakter disse arkivene og kopierer over /dev på nytt, så vil jeg kanskje oppnå en boot?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav jtopland » tir 07.02.2006 22:10

Skummelt, men spennende. Er spent på å høre hva årsaken er til hvorfor systemet tar så mye skade. Skjønner selv ikke hvorfor det blir sånn...

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ak » tir 07.02.2006 22:18

root er kraftige saker, og /dev skal man ikke tulle med. Men nei, har ingen oversikt over hva som skjer hvis /dev mountes andre steder. Skal prøve når jeg får vmware eller Xen opp å gå igjen.

minimal-install CD er som regel nok for å redde ting, mount ting med "ro" (read only) for at det ikke skal bli mere tull). Selv om du ikke har /home på egen partisjon så burde ikke det være noe problem. Hvis du har andre partisjoner ville jeg ha brukt disse for å få ut dataene.

Du kan deretter prøve å hente nytt basis-system fra en Gentoo-CD, som du foreslår, men jeg ville nok ha repatisjonert. /dev inneholder jo direkte tilgang til det som definerer partisjoner og lignende.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron