cpu måler

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

cpu måler

Innleggav kaffetrakter » tir 14.03.2006 10:25

Hei
Noen som kan poste navnet på CPU målerne som ligger på bakgrunnsbildet (!) Utrolig teit, men jeg klarer ikke å komme på navnet. Har sjøl hatt et par av dem installert for 1-2 år siden. Tenkte jeg skulle prøve igjen, men klarer ikke å komme på navnet.....

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tir 14.03.2006 10:29

ehh. Vel, etter 20 sek. googling fant jeg det :rolls eyes:

torsmo og gkrellm

Husker forøvrig at "gkrellm" var litt problematisk. Systemet kræsja plutselig uanmeldt ved flere anledninger når jeg brukte den....

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ak » tir 14.03.2006 20:46

Masse gdesklets hvis du bruker GNOME

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav KMJ » tir 14.03.2006 21:04

Og bruker du KDE er det Superkaramba som gjelder. Er en del av kdeutils pakka siden KDE 3.5.

Masse forskjellige themes på kde-look.org.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav TuppY » fre 19.05.2006 11:10

kan dere gi meg en link til hvor jeg får taki dette? fikk ikke superkaramba til å funke her. (open suse 10.1)
noen tips? :)
medlem i 215 måneder
 

Innleggav moma » fre 19.05.2006 11:43

"Ak" og "KMJ" har allerede nevnt gDesklets og Karamba. Jeg supplerer med noen lenker.
--------------------------------------------

gDesklets er for GNOME-desktop.
http://gdesklets.gnomedesktop.org/

Installer selve programmet
$ sudo apt-get install gdesklets

Start gdesklets prosess
$ gdesklets start

Og studer nøye dette eksemplet...
Automatisk start... når logger inn i GNOME . Se menyvalget System -> Preferences -> Sessions.

gDesklets som kommer fra distroens repo (pakkebrønn) er meget gamle. Slett dem og hent oppdaterte gdesklets fra http://gdesklets.gnomedesktop.org/ (se under: Displays & Sensors )

Karamba... gjør vel samme jobben i KDE-desktop.
Sist endret av moma den fre 19.05.2006 12:47, endret 3 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Bo » fre 19.05.2006 12:45

Ta også en kikk på Conky: http://conky.sf.net/.
Conky er en fork av Torsmo, men til forskjell så oppdateres den enno.
Min personlige favoritt for øyeblikket ;)
Men den innebærer kanskje en del mer "knotting" enn Gkrellm og SuperKaramba, men det er ikke så komplisert.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav TuppY » fre 19.05.2006 13:03

Bo skrev:Ta også en kikk på Conky: http://conky.sf.net/.
Conky er en fork av Torsmo, men til forskjell så oppdateres den enno.
Min personlige favoritt for øyeblikket ;)
Men den innebærer kanskje en del mer "knotting" enn Gkrellm og SuperKaramba, men det er ikke så komplisert.

avansert nokk før en total linux newb! :P
btw. så bruker jeg: Open Suse 10.1 KDE
medlem i 215 måneder
 

Innleggav KMJ » fre 19.05.2006 22:48

TuppY skrev: (open suse 10.1)
noen tips? :)


Har akkurat fått installert Suse sjøl, men har ikke kommet så langt ennå. Skal se om jeg får den til å virke her:-)

Åpner Utilities->Desktop->SuperKaramba
(Om du ikke har den, gå inn i yast og installer der)
Får opp ett enkelt vindu for å velge theme, med valgene 'open local theme' og 'Get new stuff'. Har ikke kopiert inn det theme jeg bruker fra backupen ennå, så jeg prøver å hente ett nytt. Trykker 'new stuff'. Og etter litt kommer dialogen med themes fra kde-look.org opp. Velger noe enkelt som burde virke uansett, for eksempel kirambaSUSE. Install og close.

Markerer kirambaSUSE og trykker 'Add to Desktop', og themet starter opp på desktopen. Lukker dilaogen med close. Så er det bare å flytte herligheten dit jeg vil ha den. Virker som knott i ost for meg detta.

Det kan være at de mer avanserte themene er vanskeliger å få til å virke. De som bruker tempratursensorer og lignende krever litt fikling med blandt annet med lm_sensors pakka og lignende. Prøv med noe enkelt først:-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav TuppY » lør 20.05.2006 1:01

okay. enn torsmo da? hvordan installerer du det?
å jeg får ikke opp noe i yast ang superkaramba uansett hvor jeg leiter der :?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav KMJ » lør 20.05.2006 1:28

TuppY skrev:okay. enn torsmo da? hvordan installerer du det?


Ingen aning :-)

TuppY skrev:å jeg får ikke opp noe i yast ang superkaramba uansett hvor jeg leiter der :?


Yast er et kjempebra administratorverktøy, men desverre nesten ubrukelig til software installasjon og behandling:-( Høres faktisk ut som den har blitt ennå værre i den siste versjonen, og det nye rug greiene er minst like ubrukelig og det virker ikke mesteparten av tiden i tileg. Novel burde ha satset på enten å fikse Yast sin gui for pakkebehandling eller skiftet til et system som faktisk virker, som urpmi eller smart. Trist å ha problemer som f.eks Mandrake og Debian løste for flere år siden, jeg er ikke spesielt imponert. Men nok om det.

For å installere superkaramba, åpne Yast Software Managment. Sett filter til Serch og kryss av alle search in boksene. Søk på karamba. Du får da opp alternativet kdeutils3-extra, installer den da får du med superkaramba.

På en eller annen måte fik jeg den med når jeg installerte, så jeg hadde bare å leite til jeg fant ut hvor den kom fra:-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav olear » lør 20.05.2006 1:34

TuppY skrev:okay. enn torsmo da? hvordan installerer du det?

Finn en pakke (RPM) for distroen din eller kompiler fra kildekode.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TuppY » lør 20.05.2006 1:41

olear skrev:
TuppY skrev:okay. enn torsmo da? hvordan installerer du det?

Finn en pakke (RPM) for distroen din eller kompiler fra kildekode.

jepp fant ut at jeg ikke hadde fått taki rpm fila. har den nå. :) så får se om jeg får til i morgen :)
medlem i 215 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]