Linux Audio players - lydspillere

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Linux Audio players - lydspillere

Innleggav terjejh » tir 04.04.2006 21:44

Jeg har selv nylig blitt tipset om denne artikkelen, og vil derfor her viderebringe det jeg synes er en god og oppdatert oversikt over og brukertest av Linux lydspillere.

Kanskje er det også nyttig først med en avklaring av og mellom de forskjellige lydformatene som her:
Kanskje er det også best først med en oppklaring av de forskjellige lydformatene som her:
http://en.wikipedia.org/wiki/WAV

En aha-opplevelse for meg var å oppdage at mange ikke klarer avspilling av tradisjonelle lyd-CDer og WAV format filer, på det versjonsnivået lydspillerne hadde da testen ble foretatt.
Men her som ellers kan forholdene og egenskapene endres relativt raskt.

To spillere synes p.d å peke seg ut som de mest robuste, dog avhengig av behov og smak: Mplayer og XMMS.

http://www.linux.com/article.pl?sid=06/03/24/1610220

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav phunk » tir 04.04.2006 22:21

Amarok er min favoritt. Uten tvil. Fantastisk og med mye potsnsiale med geniale plugins.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Linux Audio players - lydspillere

Innleggav KMJ » tir 04.04.2006 22:41

terjejh skrev: jeg synes er en god og oppdatert oversikt over og brukertest av Linux lydspillere.


Jeg synes det var en grei oppramsing av diverse spillere for Linux, men utover det er artikkelen ett makkverk. Det eneste den egentlig forteller er at Ubuntu Dapper Drake 6.04 trenger mer arbeid før den er klar for release.

Den sier så godt som ingen ting om de forskjellige programene annet enn at så godt som alle har dårlig oppsatt og ustabile bakender og at Dapper selvfølgelig ikke kommer med prioritære pluggin.

De fleste spillerne bruker jo enten de samme bakendene eller i det minste de samme bibliotekene uansett. Så når det gjelder støtte for formater så er ikke det spesielt spenende, og en hadde vel rundt 80% av dem ut av boksen med for eksempel Noatun på Mandrake for 3-4 år siden(og 95% med MS dll'er, Flac var ikke utbredt da:-).

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav trondd » tir 04.04.2006 22:41

Forholdsvis uinteressant artikkel spør du meg. Artikkelen tar opp en av de store utfordringene for fri programvare, multimedia, men nevner ikke i en setning hvorfor situasjonen er som den er. Dette er helt klart diskutert opp og ned i andre forum, men det er fortsatt mange som ikke har fått det med seg.

Mplayer ble tydeligvis kåret til den store vinneren, fordi den spilte alt de kastet mot den uten noe problem. Grunnen til at mplayer gjør dette er fordi den benytter et sett av lettere modifiserte dll'er som er «stjålet» fra en windows-installasjon, og følgelig er det helt uaktuelt for de store distribusjonene som Fedora og Ubuntu å legge den med i sine operativsystem.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 04.04.2006 23:13

phunk skrev:Amarok er min favoritt. Uten tvil. Fantastisk og med mye potsnsiale med geniale plugins.

Ja, men ikke når den ikke fungerer :;
http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=2787

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav phunk » tir 04.04.2006 23:25

terjejh skrev:
phunk skrev:Amarok er min favoritt. Uten tvil. Fantastisk og med mye potsnsiale med geniale plugins.

Ja, men ikke når den ikke fungerer :;
http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=2787


hehe, amarok'en min fungerer heller ikke for tiden. eller rettere sagt. Kde er helt død. Blir en Gentoo reinstalasjon på meg nå snart. for første gang på 2 år. blir gøy =)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sturla » ons 05.04.2006 0:53

...Grunnen til at mplayer gjør dette er fordi den benytter et sett av lettere modifiserte dll'er som er «stjålet» fra en windows-installasjon, ...


Det er helt riktig dette med at multimedia under Linux og annen fri programvare er en stor utfordring. Og at denne på ingen måte er løst. Det som er så forbannet ved det hele, er at dette er en av grunnene til at mange vegrer seg for å bruke Linux og andre fire OS. Uten slik støtte mister vi mange.

Det er også viktig å fortelle om hvorfor det er slik.

Spørsmål til deg trondd. Hvor finner jeg informasjon som forteller det du sier om at Mplayer bruker modda .dll'er? Skulle vært interesant å lese om dette.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » ons 05.04.2006 0:58

MPlayer bruker DLL's fra Windows for å få muligheten til å spille av WMV9, Real og Quicktime. Resten er native.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » ons 05.04.2006 1:01

Det må vel være i grenseland av hva som er lovlig vel...

Vet ikke helt hva jeg skal mene om det.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » ons 05.04.2006 11:25

Grenseland? Ja, men hvis du vil ha muligheten til å spille av WMV9, Real og Quicktime så har du ikke akkurat så mange valg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav (m) » ons 05.04.2006 13:00

amaroK can be displayed with a WinAmp or iTunes-style interface. It would not play my WAV, FLAC, ASF, WMA, my mono MP3, or my downloaded podcast MP3s, and it would not play my audio CD.


Det er ikke amaroK, men hvilken engine som benyttes som er skyld i dette. Jeg har spilt av alle formatene som nevnes på min amaroK...
medlem i 232 måneder
 

Innleggav terjejh » ons 05.04.2006 16:57

sturla skrev:Det må vel være i grenseland av hva som er lovlig vel...
Vet ikke helt hva jeg skal mene om det.

Om enn ikke direkte sammenlignbart; det er ikke så dumt å "importere" noen brukbare TT fonter heller i visse tilfeller.
Personlig ønsker jeg å kjøre med høyest mulig nivå på bibliotekene for å være kompatibel til å spille av hva det enn måtte være av proprietære formater.
Tror dette er med på å bryte ned monpolenes verden :;

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]