Gnome/Nautilus tekstbasert adressefelt

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Gnome/Nautilus tekstbasert adressefelt

Innleggav terjejh » tor 13.04.2006 1:34

Vet ikke om dette emnet har vært tatt opp før. Uansett, gjentagelse av en god ting kan neppe skade, selv om det for noen kan fortone seg som en heller uvesentlig detalj.

Selv har jeg alltid satt pris på fleksibiliteten av å kunne kombinere det beste fra terminalkommandoer og grafiske filhåndterere. Typisk filadresse kopiering fra/til med X copy&paste, dvs. merk adresse med venstreklikking og kopier adresse direkte til med midtreklikk, muliggjør raske forflytninger i filsystemet, det være seg med grafisk filbehandler eller terminalvindu. Tilsvarende automontering av CD/DVD media og kopiering av lengre filadresser fra Nautilus til terminalvindu for å boltre seg videre der.

Kanskje flere med meg derfor har irritert seg over at Nautilus trolig i versjon 2.8 eller 2.10 synes å ha forlatt det tekstbaserte adressefeltet og blitt en ren museklikk sak for å forflytte seg i filsystemet? Selv ikke Win2k, kanskje senere (?) eller OS X (?) har gått til en slik ytterlighet, med fare for rask utvikling av både senebetennelse, musesyke og ikke minst frustrasjon pga. treghet (jeg har heller aldri fordratt å skrive teksmeldinger på mobil). Det skal i all rettferdighet likevel tilføyes at det går langt raskere å klikke seg tilbake i filsystemet med softknappene enn nedover.

Vel, ikke fullt så galt. Etter å ha prøvekjørt litt rundt med Gnome 2.12 og nå 2.14 fantes det en utvei av uføret likevel; Ctrl-L (for Location) forvandlet frustrasjonen til gjensynsglede med adressefeltet.
Som vel kjent kan Nautilus som flere andre filhåndterere startes i to modi, eksempelvis:

alt. 1) Høyreklikk på hjemmefolderen på desktoppen og velg "Bla gjennom mappe (Browse)" fra menyen, som er min foretrukne variant uansett desktop.
Nautilus startes med et vertikalt, splittet vindu med trestruktur i venstre del og innholdet i høyre del.
Ctrl-L her og det tradisjonelle tekstbaserte adressefeltet (Location) erstatter softknappene.
(eller tregere med musa fra menyen: Gå>Plassering)

alt. 2) Dobbelklikk med venstre museknapp på hjemmefolderen for åpning av innholdet i ett enkelt vindu. Med Ctrl-L her i Gnome 2.14, spretter opp en ekstra adresseboks (i 2.12 fortsatt som i alt. 1 ovenfor).
Denne sprettopp-varianten med Ctrl-L er også tilgjengelig ved åning eller lagring av filer i andre applikasjoner som gedit, Seamonkey nettleser og bildevisning etc.

Nå gjenstår egentlig bare å finne en mulig konfigurasjonsfil, der man kan sette tekstbasert adressefelt som default åpning, uten å måtte trykke Ctrl-L. Forslag?

Referanse:
http://gnomesupport.org/wiki/index.php/GnomeMyths

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav sturla » tor 13.04.2006 11:51

Hm.. ser jo ut som du vet hva du driver med da. Men hvis jeg har forstått spørsmålet riktig, vil du ha adressefeltet opp i Nautilus hele tiden. Dette er jo såre enkelt å få til egentlig, og skal kunne styres fra innstillinger i selve Nautilus mener jeg. Sitter på jobben på Win XP maskin her, så jeg får ikke prøvd. Men let litt og jeg tror du skal finne det.

Tar jeg feil her så kan det være at innstillingen er å finne i gconf under Nautilus kanskje. Men jeg mener jeg stilte på dette inne fra selve Nautilus, sist jeg forandret dette. Dvs. rett etter installasjon av Dapper Drake :-)

Skal kikke på det når jeg kommer hjem, om du fortsatt lurer :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav rstormo » tor 13.04.2006 12:05

Åpne eks. hjemmemappe, velg brukervalg fra menyen. Her finner du tab "oppførsel"
Sett en huke for "bruk alltid tekstbasert adressefelt." såre enkelt.


--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav terjejh » man 17.04.2006 22:39

rstormo skrev:Åpne eks. hjemmemappe, velg brukervalg fra menyen. Her finner du tab "oppførsel"
Sett en huke for "bruk alltid tekstbasert adressefelt." såre enkelt.

Takk for tipset!
Ja, det er riktig, dette kan settes slik i Gnome 2.14/Nautilus 2.14. Ved også å huke av for "Alltid åpne i leser-(browser)vindu, kommer det tekstbaserte adressefeltet opp ved å dobbelklikke på hjemmemappa.
Nautilus 2.12.0 synes derimot ikke å ha dette valget (sjekket etter i SuSE 10.0/Gnome 2.12.0). Ctrl-L synes derfor å være eneste mulighet her, eller også for den som bare temporært ønsker å skifte til tekstbasert adressefelt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » man 17.04.2006 22:47

Spørsmålet er allerede besvart, men for ytterliggere fleksibilitet se
http://linux1.no/node/1374
andre avsnitt. Fungerer meg bekjent også på 2.10

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav terjejh » man 17.04.2006 23:26

ak skrev:Spørsmålet er allerede besvart, men for ytterliggere fleksibilitet se
http://linux1.no/node/1374
andre avsnitt. Fungerer meg bekjent også på 2.10

Takk for det. gconf-editor gjorde susen også for Nautilus 2.12. Tilføyer bare her at på SuSE 10.0 kan gconf-editor selvfølgelig også startes fra Programmer>System>Konfigurasjon>Gnome Configuration Editor
(har her både Gnome og KDE installert, men formoder det her ikke utgjør noen vesensforskjell)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]