Adobe Illustrator m/wine

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Adobe Illustrator m/wine

Innleggav kaffetrakter » tir 25.04.2006 22:09

Dessverre er det fortsatt sånn at det ikke finnes noe fullgodt verktøy for vektorgrafikk til linux.
Inkscape er et bra prosjekt, men er fortsatt i versjon 0,43 mao en lang vei å gå. Bla. fungerer ikke import/eksport mot Adobe Illustrator.

GLA MELDING!!!
Nå har jeg installert Adobe Illustrator 10.3 med wine. Har tidligere forsøkt 4-5 ganger med Codeweavers Crossover office. Det har aldri fungert. Har klart å installere, men ikke fått til å kjøre slik at en faktisk kan bruke programmet. Noe som har vært den viktigste grunnen til å beholde windows i lang tid, (bortsett fra spill da).
Det meste fungerer veldig bra.

Bilde

Et problem er at Illustrator kræsjer en del, men ved litt ettertanke må jeg innrømme at det også skjer i windows. Forskjellen er at i windows tar det omkring 1 minutt før programmet avsluttes. I linux lukkes programmet øyeblikkelig, slik at det kommer som en litt mer brå overraskelse. Når det gjelder ressursbruk så virker det nesten som om Illustrator virker bedre i linux med wine, enn i win XP (har kanskje noe å gjøre med det faktum at Linux har bedre prosess styring enn Win XP).

----------
System: Fedora Core 5 og wine 0,9.12

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav phunk » tir 25.04.2006 22:31

Kan ikke du fortelle oss hvoran du fikk til dette? Måtte du for eks instalere internet explorer, windows installer, codecs eller spessielle .dll filer for å få dette til? Hvilken windows versjon emulerer du?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Adobe Illustrator m/wine

Innleggav olear » ons 26.04.2006 0:47

kaffetrakter skrev:Dessverre er det fortsatt sånn at det ikke finnes noe fullgodt verktøy for vektorgrafikk til linux.
Inkscape er et bra prosjekt, men er fortsatt i versjon 0,43 mao en lang vei å gå. Bla. fungerer ikke import/eksport mot Adobe Illustrator.

Her er jeg veldig uenig. Inkscape er et veldig bra vectorprogram og støtter det meste man trenger (alt?). Bruker Inkscape nesten daglig på jobb og de få mangler det har (import av noen formater) fikser jeg fort med en tur innom Scribus (bruker også Scribus til fargekorrigering noen ganger).

Uansett gratulerer :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav moma » ons 26.04.2006 7:22

Nyeste LinuxFormat har en artikkel om vektorgrafikkprogrammer for Unix/Linux. Den nevner disse (ant. poeng i parentes):

OpenOffice.org Draw (8/10)...
Inkscape (8/10) ...
Xfig (5/10). Synd at denne har så arkaisk GUI. Allsidig, mange typer vektortegninger. ...
GNOMEs Dia (7/10) ...
KDEs Karbon14 (5/10) ...
Sketsa (5/10) koster $49 ...
Glips Graffiti (3/10) ...
Skencil (5/10) ...

Jeg vil også nevne Sodipodi... (forgjengeren til Inkscape) og Xara Xtreme... (mer om Xara...)


OOo-draw kan visst importere SVG vha plugin. SVG-output er direkte.

Litt på siden:
http://www.texmacs.org

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » ons 26.04.2006 14:02

phunk skrev:Kan ikke du fortelle oss hvoran du fikk til dette? Måtte du for eks instalere internet explorer, windows installer, codecs eller spessielle .dll filer for å få dette til? Hvilken windows versjon emulerer du?


For å være ærlig, er jeg ikke sikker på hvorfor det gikk så greit. Men jeg har installert ganske mange wine pakker (fant dem hos Fedora Extras: http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/extras/5/i386/)

Dette er mine wine pakker:
[linux@dell ~]$ rpm -q --all wine*
wine-nas-0.9.12-1.fc5
wine-arts-0.9.12-1.fc5
wine-jack-0.9.12-1.fc5
wine-capi-0.9.12-1.fc5
wine-0.9.12-1.fc5
wine-twain-0.9.12-1.fc5
wine-cms-0.9.12-1.fc5
wine-docs-0.9.12-1.fc5
wine-ldap-0.9.12-1.fc5
wine-tools-0.9.12-1.fc5
wine-esd-0.9.12-1.fc5
[linux@dell ~]$


Installasjonen gikk helt smertefritt (et lite problem er at jeg må bruke "wine file" (windows utforsker) til å søke opp illustrator lenka for å starte Illustrator. Regner med at det går fint å legge til lenke i startmenyen. Men det blir når jeg får tid.

Brukte default windows versjon. Tror det er windows 2000

---------------------------

olear skrev:Her er jeg veldig uenig. Inkscape er et veldig bra vectorprogram og støtter det meste man trenger (alt?). Bruker Inkscape nesten daglig på jobb og de få mangler det har (import av noen formater) fikser jeg fort med en tur innom Scribus (bruker også Scribus til fargekorrigering noen ganger).


Årsaken til at jeg forsøkte å installere Illustrator med wine denne gangen var et mislykket forsøk på å åpne .svg filer i Illustrator jeg hadde redigert i Inkscape. Greit nok at dette kan være Illustrator sin skyld, men det blir omtrent som openoffice uten muligheten til å lagre eller åpne .doc. JEG er iallefall nødt til å ha muligheten til å kommunisere med windowsbrukere med Illustrator.

Klarer heller ikke å åpne alle .ai filer fra Illustrator i Inkscape. Tipset om Scribus var kjekt. Det er jo en reserveløsning jeg aldri har tenkt på.

Har brukt Inkscape litt, men jeg synes det er mer komplisert å få særlig skrift til å bli pent (kanskje det er mulig, men i Illustrator trenger en ikke bale med det, er min erfaring med andre beta-linux programmer at slikt først kommer opp på "windows-nivå" når en nærmer seg versjon 1.0). Samtidig har jeg aldri skjønt det med "lag" i Inkscape. Kan heller ikke se at Inkscape har hjelpelinjer, rutenett og muligheten til å "feste" til disse. Som jeg synes er ganske nødvendig.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere