Slå Av (PowerOff) PCen med acpi=force

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Slå Av (PowerOff) PCen med acpi=force

Innleggav terjejh » lør 27.05.2006 15:51

Vet (husker) ikke om dette spesifikt har vært diskutert før her på forumet; uansett det skader neppe om en god ting gjentas.

Kanskje flere med meg har irritert seg på at strømmen på "gammel PCen" ikke lot seg slå av med "Shutdown" fra Linux, men ble surrende å gå etter siste linja i nedkjøringsprosedyren. Windows i multiboot på samme PC, AMD/K7 i mitt tilfelle, har har alltid greidd å slå av PCen ordentlig.

Nå skal det sies at jeg ikke har forsket så mye på dette og slått meg til ro med at slik var det bare for alle distroene jeg har prøvd siden Redhat 5, SuSE 8 og oppover. I alle fall de jeg spurte, kunne ikke gi noen løsning på problemet. Noen fikk PowerOff til å fungere (antagelig på nyere PCer), andre ikke.

Endringen kom med førsteutgaven av SuSE 10.0, som plutselig greidde å slå av strømmen. Vel, tenkte jeg, nå var denne funksjonaliteten endelig implementert i Linux 2.6 kjerna. Men så, etter en anbefalt online update av kjerna på SuSE 10.0 noe senere, fungerte ikke PowerOff lenger.

Da dette heller ikke fungerte i OpenSuSE 10.1 betaen jeg prøvde, tok jeg det opp på OpenSuSE forumet. Ved å kjøre en diff på boot logfilene fra de to kjernversjonene, fikk vi bekreftet at det vedkommende som svarte også trodde.
Den første 10.0 hadde acpi=force automatisk påsatt, oppdatereingen senere hadde gått tilbake til acpi=off.
Forklaringen var visstnok at acpi=force ikke hadde vært ordentlig standardisert og derfor ikke fungerte på alle gamle PCer før en gitt dato.

Men ved å sette acpi=force i min Grub menu.lst fungerte Power Off både fra tidligere SLES9 og SuSE 10.0. Dette har jeg nå redigert inn for min SuSE 10.1 menu.lst, mens Ubuntu 5.06b på samme multiboot PC klarer PowerOff uten at acpi=force settes i samme menu.lst. Her utskrift av første halvdel av min redigerte menu.lst (i SuSE 10.1 filsystemet) :

    dhcppc3:/ # cat /boot/grub/menu.lst
    # Modified by YaST2. Last modification on fre mai 26 00:44:01 CEST 2006

    color white/blue black/light-gray
    default 0
    timeout 8
    gfxmenu (hd0,7)/boot/message

    ###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
    title SUSE Linux 10.1
    root (hd0,7)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda8 vga=0x317 resume=/dev/hda1 splash=silent showopts acpi=force
    initrd /boot/initrd

    title Ubuntu, kernel 2.6.15-23-386
    root (hd0,9)
    kernel (hd0,9)/boot/vmlinuz-2.6.15-23-386 root=/dev/hda10 ro quiet splash vga=0x317
    initrd (hd0,9)/boot/initrd.img-2.6.15-23-386
    # savedefault
    boot

    ###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
    title Windows
    chainloader (hd0,1)+1
Sist endret av terjejh den fre 20.10.2006 1:26, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav linux » lør 24.06.2006 21:33

syntaxen for shutdown er vel f.eks.

shutdown -h 1

da slår maskinen seg av om et minutt ??

har du forsøkt kommandoer som halt, reboot, poweroff, suspend??

edit:

kom på at init 6 slå vel også av maskinen? (muligens en feilhusk, det er vm og jeg har tatt en øl)

Erfaren
medlem i 216 måneder
 

Innleggav fiksve » lør 24.06.2006 21:56

Alle de kommandoene benytter seg av samme funksjonalitet, og å bruke 1 istedenfor 'now ' forteller bare kjernen at den skal vente et minutt før den kjører avslutningssekvensen, noe som kan brukes til å gi aktive brukere en advarsel slik at de får lagret unda..

Det som altid har funket for meg er å deaktivere ACPI og heller laste inn APM modulen. APM er steingammelt, og støttes fult ut av alt.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav lahgoon » søn 25.06.2006 21:49

linux skrev:kom på at init 6 slå vel også av maskinen? (muligens en feilhusk, det er vm og jeg har tatt en øl)


init 6 restarter,
init 0 slår av :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]