Kompilere ny kjernen? Hvor skal man legge kildekoden?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Kompilere ny kjernen? Hvor skal man legge kildekoden?

Innleggav nc » søn 28.05.2006 23:55

Kom over et skriv ifra Linus Torvalds om hvordan han anbefaler at man skal forholde seg til hvor man legger kildekoden til kjernen når man skal oppgradere til en ny versjon.

Linus foreslår at når man skal kompilere en ny versjon av kjernen bør man
- Ikke legge den i /usr/src/. La den originale kildekoden til kjernen som GCC er kompilert ut ifra være /usr/src/linux
- Kompiler kjernen i hjemmekatalogen din, du trenger ikke være root for å kompilere, bare for å installere.
- Bruk ikke symbolske linker ("ln -s") noen plass.

Link: http://linuxmafia.com/faq/Kernel/usr-src-linux-symlink.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav olear » man 29.05.2006 2:20

Etter min mening skaper det bare rot, særlig når noe skal kompileres mot den nye kernelen. /usr/src er etter min menig plassen hvor kildekoden til kernel skal ligge.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav thorak » man 29.05.2006 14:08

Enig med olear.
I tillegg er kritikken til linus sånn jeg leser den hovedsakelig rettet mot bruk av symlinker for å definere kernel-headers.
På gentoo er dette problemet løst ved å ha en egen pakke for kernel-headers, kernel-headers trenger ikke å matche kernel-version, jeg regner med at andre distroer løser dette på tilsvarende måte. En oppdatering av kernel-headers medfører i prinsippet at også glibc, gcc og andre systemkomponenter må oppdateres, så må i prinsippet allt annet også oppgraderes for å få ett stabilt system, dette er ikke noe man gjør hver dag.

Ekstra moduler kompileres mot gjeldende kjerne, som den forventer å finne som /usr/src/linux, derfor vil det sannsynligvis gi deg problemer dersom denne ikke finnes

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]