NetworkManager i Ubuntu

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

NetworkManager i Ubuntu

Innleggav Roberth » ons 23.08.2006 23:25

Jeg har løsningen for veldig mange som plages med å få sitt trådløst nettverks kort på talefot, jeg kom over et program som het NetworkManager i Linux Format, Mark Shuttleworth, han som grunnla, og leder utviklingen av Ubuntu, anbefaler på det sterkeste, jeg har lenge blitt plaget med at jeg ikke får mitt trådløse nettverks kort opp å gå NetworkManager var løsningen, slik gik jeg fram:

Kode: Merk alt
sudo apt-get install network-manager


så kjører du

Kode: Merk alt
sudo wlassistant


Refresh listen, velg ditt nettverk, og connect, og quit, så skal nettverket ditt opp å gå;)
Men ikke klag hvis det ikke funker, det er 70% sjangse for at det ikke funker, derfor lar Mark være å implementere dette GENIALE verktøy i Ubuntu u heldigvis, mitt trådløse netverks kort funket nesten out-of-box med dette verktøyet.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav jtopland » tor 24.08.2006 1:17

Bra! Skal tipse mine venner om det. :-)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

NetworkManager

Innleggav vifill » tor 24.08.2006 8:31

Denne er helt genial, og forhåpentligvis blir dette med på ulike Live-CDer etterhvert, slik at man får vist hvor enkelt trådløsnettverk nå er blitt under linux.

Skulle vise det for en nabo - men siden pakken var ikke med på CDen fikk jeg heller ikke vist hvor enkelt det var å komme på nett med Linux, jeg måtte jo først koble til nettverkskabler for å laste ned pakken og så koble til trådløsnettverket...

Men som Mark sier - det er fortsatt trøbbel med noen typer nettverkskort og da er man like langt...
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Ogger » tor 24.08.2006 8:38

vill tro dette bør legges på "tips og triks , favoritter" delen av forumet ;)

slik at tråden ikke forsvinner :)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Roberth » tor 24.08.2006 10:35

Å finnes det her også?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav olear » tor 24.08.2006 12:04

Flyttet til Tips og triks, favoritter :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 24.08.2006 13:33

Til orienternring er Network Manager allerede inkludert i OpenSuSE 10.1. Der er to GUI frontender for Gnome og KDE respektive, som etter oppstart kjøres som system tray applets. Disse har menyer for nettverkskonfigurering, faste/trådløse og VPN, der sistnevnte kan konfigurere OpenVPN eller Cisco klienter.

Her en link til OpenSuSE's prosjektside med skjermbilder for KNetworkManager
http://en.opensuse.org/Projects/KNetwor ... _.28VPN.29
som også refererer til bl.a
http://www.redhat.com/magazine/003jan05 ... rkmanager/
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Roberth » tor 24.08.2006 14:59

Har ikke prøvd Opensuse 10.1, men det sjokkerer meg ikke, fordi Opensuse leveres med sykt mye programvare.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]