Freespire Linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Freespire Linux

Innleggav terjejh » tir 29.08.2006 20:15

DinSide Data har en "review" (test) av Freespire 1.0
http://www.dinside.no/php/art.php?id=315349

Edit:
Linspires nedlastingstjeneste er blitt gratis
http://digi.no/php/art.php?id=316659
Sist endret av terjejh den tor 31.08.2006 17:13, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 29.08.2006 21:16

Installeres på 10 min.? Ubuntu live cd installern installerer ubuntu på 5 min. hos meg ;) har en AMD athlon64 3000+, 1024 mb ram, sata harddisk og dvd-rom...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav phunk » ons 30.08.2006 1:16

jeg holder meg unna freespire/linspire. Synes det er helt idiotisk å ta betalt for tilgang til opensource programvare. Samt at de gjør alt så vanskelig som mulig ellers ved å ikke inkludere GCC.
Ubuntu/kubuntu er et mye bedre alternativ såvitt jeg kan se.
Nå må jeg innrømme at det er minst 2 år siden jeg var borti Linspire.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav trondd » ons 30.08.2006 16:55

Da må du lese nøyere: Freespire koster ikke penger... Freespire vs Linspire kan sammenlignes med SLED vs OpenSuse, Fedora vs RHEL etc. Men siden du er en .*buntu-beliver så slakter du vel lett de og :)

Jeg synes ikke det er noe galt i om folk tjener penger på fri programvare. Tvert i mot er det bra hvis det bidrar til å spre fri programvare. Som med mange ting er det ikke selve varen linspire tar seg betalt for, det er innpakningen. Hey, de selger jo tross alt vann på flaske for en halv 50-lapp i butikken, så da må vel noen kunne ta seg betalt for å pakke programmer og holde liv i en tjener for å ha de på :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Roberth » ons 30.08.2006 17:16

Godt sagt Trondd ;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav geirendre » ons 30.08.2006 18:00

Tror faktisk Linspire er inne på noe med sin Freespire utgivelse.
Skal man nå ut til et større publikum må det nok kommersialiseres og gjøres enklere for "mannen i gata" og ta ibruk Linux.
Innebygd støtte for lisensierte format er vel et must i så henseende.
Her er det vel bare Freespire og DreamLinux som foreløpig levere dette med distroen.
Men så lenge alle PC'er som selges kommer med Windows ferdig installert blir det ikke enkelt for andre å komme til.
Burde vært en lov som sa at det ikke var lov å selge maskiner med forhåndsinstallert programvare, og at den ikke kunne være innbakt i prisen på produktet.
Hvis folk så at det fantes et helt eller delvis gratis alternativ til Windows ville nok flere vært fristet til å prøve ut noe nytt.
Er jo enda slik at når man nevner Linux for ikke-data kyndige folk får man ofte bare et undrende blikk tilbake med spørsmålet "Linux, hva er det? Aldri hørt om det."

Som Churchill sa:
This is not the end, it's not even the beginning of the end, but it might be the end of the beginning...."

:-P

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav fiksve » ons 30.08.2006 18:04

Selve installasjons CD'en er gratis, men har de ikke Clicnrun (Eller hva det var) i freespire også? En slags abonentsordning som gir tilgang til ekstra software via et debian-lignende repository. Jeg synes også at det er greit at bedrifter lanserer kommersielle versjoner av Linux, spesielt større satsinger som Novel som gir veldig mye tilbake til åpen kilde, men tror det er ganske få her inne som er villig til å betale årsavgift for å få tilgang på noe så selvsagt som et pakkelager.

Men for all del, dette er ikke noen kritikk av det opprinnelige innlegget, norsk presse dekker ikke så mye linux stoff at det er plagsomt!
medlem i 235 måneder
 

Innleggav phunk » ons 30.08.2006 19:52

ClicknRun er herved gratis!
NÅ har jeg ingenting imot linspire/freespire lengre. Alt som trengs nå er GCC, men det kan vel skaffes via clicknrun?
Vil foresten nevne at jeg ikke har noe imot firmaer som tjener penger på salg av dokumentasjon, support og ekstra-tjenster som faktisk koster noe å lage.

http://www.desktoplinux.com/news/NS8523030175.html

Slashdot:
After five years of charging an annual fee for their CNR (click and run) service, Linspire has dropped the annual fee, making the CNR service free. This combined with their previous announcement of open sourcing the CNR client, and the Freespire project, is all very big news. This means Freespire users can now have a free distro, using a free CNR service."

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav olear » ons 30.08.2006 19:59

phunk skrev:ClicknRun er herved gratis!
Vil foresten nevne at jeg ikke har noe imot firmaer som tjener penger på salg av dokumentasjon, support og ekstra-tjenster som faktisk koster noe å lage.

Men betale for det som krever mest arbeid er uaktuelt?

Å sette sammen en distro er mye arbeid, så det er ikke en selvfølge at det skal være gratis.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav BioTech » ons 30.08.2006 20:45

Jeg bruker Freespire av en enkel grunn; simplicity.

Bare les konklusjon fra dinsides erfaring med Freespire. Alle de minuspunktene er meningsløs for min del, det er ting som ikke faller under mitt brukerbehov, og/eller ting jeg kan være uten. Og som dinside ikke har fått med seg, CNR (click-n-run) er nå gratis mot at du ikke kan dra nytte av like mange muligheter som CNR Gold tilbyr (koster $50 - 314 kr), der er det igjen, for min del, ting jeg ikke trenger. Med gratis CNR får du de viktigste mulighetene som f.eks en-klikk-installasjon og oppdateringer. Og over 2000 programmer/applikasjoner gratis med ett enkelt klikk er ikke dårlig!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav sturla » tor 31.08.2006 1:58

Jeg er helt enig med flertallet her om at det å ta seg betalt for distribusjon av fri og åpen programvare, ikke bare er greit, men også viktig for utviklingen av slik programvare. Det geniale med fri og åpen programvare er jo nettopp det at man sammen kan utvikle programvaren, men hver for seg sette sammen løsninger og tilby et godt sluttprodukt. Sammenlikner man med f.eks Microsoft, har jo de et monopol innenfor Windwos plattformen. Slike monopoler kan ikke eksistere innen fri programvare.

Selv har jeg aldri betalt for min bruk av GNU/Linux. Men dette har mer å gjøre med at jeg har funnet min distro i Ubuntu, og generelt i Debian basert Linux. Det meste av kommersielle distroer baserer seg jo på RedHat. Bortsett fra Suse(Novell) da. Linspire er jo basert på Debian, men jeg ser ikke for meg at jeg vil installere Linspire. Kanskje har jeg fordommer. Jeg vet ikke. Jeg tror at om Ubuntu kunne kjøpes for penger, hadde jeg nok seriøst vurdert det ja.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 31.08.2006 3:24

Selv har jeg ikke prøvd Freespire ennå, men ved en ledig stund vil jeg nok gjøre det. Ble likevel overrasket over noe av responsen og vinklingen på linken jeg la inn.

For det første tror jeg ikke hovedpoenget med Freespire har vært hvor fort installasjonen går eller ikke går. Det vil kanskje variere noe fra distro til distro, men er i høy grad avhengig av maskinvaren og kanskje aller mest hvor mye applikasjoner som er inkludert i distroen, og hvor mye man selv ønsker å installerer med det samme. F.eks har man gjerne mer å velge i på en nedlastet DVD enn fra CD versjonen. Jeg skjønner heller ikke poenget med å installere lite fra en enkelt CD, hvis man likevel må laste ned mye tillegg fra nettet etterpå. Har man raskt nett og forbindelse, kan man jo kjøre nærmest alt som en ren internett installasjon. Men som jeg nevnte i en annen sammenheng, det er en fordel å ha installasjonmediet ved reinstallasjoner o.l.

For det andre tror jeg vi alle skal være ydmyke, åpne og takknemmelige overfor nye og forskjellige måter å pakke distroene på. Den verdiøkningen som typisk ligger i å lage et enkelt brukergrensesnitt er viktig for mange, om enn ikke nødvendig for alle. Ikke glem at det er nettopp dette som har vært hovedsukseen til vårt alles kjære Windows og Mac OS X. Selv sier jeg ja takk til både gode GUIer og terminalen. Skal man ha alt gratis, må man også regne med å jobbe noe mer for å få snekret sammen det man ønsker, og dette står en selvsagt fritt til å gjøre som hobby på hjemme PCen.

Til kommersielle anvendelser, spesielt om man ikke selv besitter nødvendig kompetanse og personell, er man gjerne villig til å betale litt for å få en stabil, strømlinjeformet og ferdigpakket distro. Dette også for å spare tid forbundet med nedlasting, ekstra testing og ekstra konfigurering, som gjerne følger med gratisversjonene.

Det ligger vel også i GPL lisensen at det er lovlig å benytte OSS og selge den videre, om man samtidig frigjør sitt eget bidrag til andre. Dette er også en viktig pådriver i videreutviklingen av Linux. Som velkjente eksempler foreligger de to største, kommersielle distroene fra hhv. Redhat og Novell nærmest i sin helhet gratis som Fedora og OpenSUSE med suppleringer; ikke så polerte, stabile og uttestet som enterprise versjonene riktignok, men mer en bra nok for mange og mange formål. Slik er det vel også mer eller mindre for andre kommersielle versjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Klikk en runn

Innleggav slurt » tor 31.08.2006 8:24

PC-BSD (http://www.pcbsd.org) har også Click'N'Run (http://www.pbidir.com/)

Har prøvd dette, og det fungerer veldig greit.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]