Remote backup

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Remote backup

Innleggav fiksve » ons 30.08.2006 22:31

De fleste som har verneverdige data har forhåpentligvis en eller annen backup løsning, vanligvis i form av å kopiere filer til en annen partisjon eller lignende. I bedrifter er dette ikke nok, muligheten for brann og fysisk tyveri gjør at mange administratorer bruker masse tid på å tape backup, som igjen lagres et annet sted.

Et naturlig alternativ er å kjøre backup gjennom internett. Og her kommer rsnapshot inn. Dette er et script som benytter rsync, ssh og symlinker til å gjøre jobben. Rsync sørger for at kun filer som er endret belaster linja og sparer masse tid, ssh sikrer kryptering og autorisasjon (Gjennom nøkkelsett) og harde symlinker sikrer at hver fil i backupen kun tar opp plass en gang på backup pc'en.

Hele systemet styres av en enkel konfigurasjonsfil som er godt dokumetert gjennom kommentarer. Her kan man stille inn hvilke mapper som skal tas backup av, hvor de skal legges, og hvor ofte man skal ta backup. For sistnevnte bruker jeg følgende oppsett:

interval daily 7
interval weekly 4
interval monthly 12

Det vil si at de daglige backupene skal beholdes i syv dager før de overføres til det ukentlige settet. Her blir de rotert fire ganger før de går over i månedsettet som igjen roteres i tolv måneder, og så videre. Selve backupen gjennomføres ved hjelp av følgende crontab:

1 6 * * * /usr/local/bin/rsnapshot daily
1 4 * * 1 /usr/local/bin/rsnapshot weekly
1 2 1 * * /usr/local/bin/rsnapshot monthly

Dersom uhellet er ute kan man så ssh'e inn i backup systemet og hente ut den filen du ønsker, så langt tilbake i tid du ønsker. Jeg har også lagt inn at den skal oppdatere meg gjennom epost, slik at jeg kan gå inn å fikse det hele dersom det ikke kommer noen epost -- Noe som ikke har skjedd enda.

Jeg har brukt systemet i litt over ett år, og er en svært fornøyd latsabb ;)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Lemen » tor 31.08.2006 8:11

Takker for tipset.. Skal se litt på dette senere idag, og hvem vet, kanskje det tar over for min nåværende backup løsning som er basert på rsync og egenproduserte Perl scripts.
medlem i 235 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]