Tips: Live-CD med GParted!

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Tips: Live-CD med GParted!

Innleggav Prognatus » tor 21.09.2006 14:24

Skal man endre på diskpartisjonene sine, er det nødvendig å gjøre det fra en annen partisjon enn den som skal endres. Men ikke alle har flere enn én Linux-partisjon. Dessuten foretrekker mange å gjøre dlike operasjoner fra en helt annen disk også.

Her kommer en ny "distro" inn og gjør livet litt enklere:

GParted LiveCD 3.1-1

...en CD du bør ha i verktøykassen din! :)
Du får den på en USB-pinne også!

Les mer: http://techgage.com/article/gparted_livecd_31-1

Last ned: http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=115843
(.iso-fil for CD er på 28,5 MB )

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Roberth » tor 21.09.2006 21:09

Har brukt den cd'en siden 0.1 ;) genial live cd

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Prognatus » fre 22.09.2006 1:38

Har du prøvd den siste?

Jeg fikk problemer med den... hmm... kanskje jeg skulle fjerne den første meldingen min så ikke andre kommer ut for problemer... uansett oppfordrer jeg folk til å være forsiktige og ta backup først.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav ak » fre 22.09.2006 3:34

Har relativt gode erfaringer med qtparted, som også baserer seg på parted og som ligger på Knoppix. Men ALLE slike diskverktøy jeg har vært borti (også komersielle, som Partition Magic) har feilet på et eller annet tidspunkt, så man skal virkelig ikke ha noe verdifult på de diskene som berøres, og man må regne med at det oppstår feil senere. En klassiker var at Windows fikk trøbbel med FAT32 partisjoner opprettet av PM og på et passende tidspunkt slår chkdsk til og rydder i filene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Roberth » fre 22.09.2006 7:24

Prognatus skrev:Har du prøvd den siste?

Jeg fikk problemer med den... hmm... kanskje jeg skulle fjerne den første meldingen min så ikke andre kommer ut for problemer... uansett oppfordrer jeg folk til å være forsiktige og ta backup først.


Har hatt noen problemer med den ja, men ikke, noe som førte til at jeg mistet data...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]