Uninett speil av openSUSE

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav TorbX » ons 27.09.2006 11:27

Ja, det har du nok rett i. Og for en novice som meg selv, har det neppe så mye å si hvilken jeg velger. :-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav joakimcs » ons 24.01.2007 1:52

Hei!

Jeg syns det er svært vanskelig å velge selv, men skjønner godt at flere har gitt distribusjonen Ubuntu gode omtaler i det siste.

Liker å ha flest mulig operativsystemer installert på flest mulig maskiner til enhver tid for å ha litt oversikt.

Har derfor OS X hjemme, Windows XP SP2 på jobben og drifter en linux (Xubuntu) webserver til privat forumbruk.

Dernest følger jeg med på distrowatch.com for å sjekke hvilke distribusjon som har mest vind i seilene, og installerer jevnlig med ulik grad av frustrasjon/glede.

Uansett:
Prøvde å installere:
OpenSUSE via NetInstall (mislyktes) og DVD.

Utfordringer:
Formulere link til serveren. Taklet ikke vanlig webadresse. Måtte hacke fram til riktig IP via dnsstuff.com. Det går fint an, men det går også an å kjøpe råhavre på felleskjøpet, koke og kjevle det, men de fleste kjøper Bjørns Havregryn og er fornøyd med det. Det var en rekke lignende problemer i forhold til syntaks (trailing slashes, URL-encoding bugs, anonymous FTP access) når systemet var installert og jeg skulle angi hvilken server jeg ville angi som kilde til oppdateringer. Systemet hang seg i flere minutter hver gang den fant ut at ftp-koblingen ikke var noe særlig.

Slike typer problemstillinger er ikke noe du bør møte nye brukere uten nettverkskunnskaper med. Ubuntu fant den norske serveren med de linuxgreiene på (ftp.uninett.no) med en gang.

Linuxdistribusjonenene sitter med mye bra kode, men de sliter masse med å formidle denne kvaliteten. Jeg syns Ubuntu har klart dette kjempebra ved at den tar seg av detaljstyringen selv. Holder meg derfor til Ubuntu, og installerer OpenSUSE og evnt. andre utfordrere med jevnlige intervaller.
medlem i 206 måneder
 

Forrige

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron