Uninett speil av openSUSE

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav Smjor » man 25.09.2006 15:52

Derfor spør jeg hva som får mer erfarne brukere til å velge suse o.a. fremfor det jeg, ved tilfeldighet, har valgt.


Tror ikke du kan si at et større antall erfarne brukere velger SuSE.

Hvilken distro man velger er smak og behag. Det er ganske mye mer enn pakkebehandleren som betyr noe. Yast (som ikke kun er en pakkebehandler) er vel et kjempeverktøy for mange, SuSE har massevis av pakker på CDer (noe Ubuntu ikke har) osv.

Kjempefint at Ubuntu er midt i blinken for deg (og veldig mange andre). Atter andre vil mene at bl.a. Yast er grunn nok til å velge SuSe. Frihet til å velge:-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Prognatus » man 25.09.2006 17:20

Enig med forrige taler. :)

Jeg valgte Ubuntu fordi en kamerat foreslo den og jeg regnet med å kunne spørre han dersom jeg sto fast. Men jeg hadde ikke hørt om Ubuntu i det hele tatt før nå i våres. Pussig i grunn at ikke nettavisene f.eks. har skrevet mer om den.

Personlig tror jeg ikke argumentet om at den skal være så lett å teste, installere og bruke, er avgjørende. Isåfall ville f.eks. Knoppix hatt mange flere brukere. Pakkesystemet til Debian er etter min mening et stort pluss, men det oppdager ikke brukerne fordelene med før de har installert Ubuntu. Så jeg tror heller ikke det argumentet er avgjørende for at så mange velger Ubuntu.

En av grunnene til at Ubuntu er så populær, kan være at de deler ut Live-CDer gratis. På den måten kan LUGer og også firmaer dele ut CDer til alle som er interessert. Det er vel tross alt enklere med en bootbar CD i hånden enn å måtte laste ned og brenne selv. En annen grunn er muligens det at de har flere forskjellige grafiske grensesnitt å tilby - ferdig tilpasset. Til slutt at den kommer fra Afrika og er "cool". Det første jeg sa da jeg hørte navnet Ubuntu, var: "Jøss, det høres ut som den kommer fra Afrika!" Min kamerat sa da at det gjorde den også! Fra Sør-Afrika... Da skjønte jeg litt mer. Sør-Afrika er jo som kjent ikke helt sammenlignbar med de andre landene i Afrika. Men det at den har sin opprinnelse i den 3. verden tiltrekker seg kanskje en del brukere derfra, pluss de som evt. har et horn i siden til alt som kommer fra vesten.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav terjejh » man 25.09.2006 20:20

Egentlig bryr jeg meg ikke om hva folk bruker, bare de bruker Linux eller en annen Unix distro ;) Tilfeldigheter kan som eller i livet ha avgjort hva man begynte med og fortsatte med. At Linux har fått så bra innpass på brukernivå og vokser oppover (slik også Windows gjorde), har gitt Linux en voksende kraft, som selv Microsoft ikke lenger tør overse.

Man kan også mene og tro mangt og mye politisk omring gratis vs.kommersialitet, men vi kommer ikke bort fra at Redhat og Novell/Suse har vært og fortsatt er lokomotivene som har dratt fram supportert Linux på bedriftsnivå så langt. Jeg har forresten stusset litt på hvorfor det heter "opensuse.org" vs. "ubuntu.com". Kan det være en tanke om at sistnevnte skal "com'mersialisers" på et senere tidspunkt? (ubuntu.org er noe helt annet)

Selv begynte jeg først med CP/M først i 80-årene, så 5 år med Cromix og Unix S.V terminalkommandoer, menyer og Uniplex. I 90-årene SunOS4/SunView, så Solaris/OpenWindows/CDE og uungåelig alle Windows fom. 3.x.
Jeg begynte så smått å se på Linux på hjemmePC'en i 1999, da jeg kjøpte PCW/IDG-boka "Redhat Linux 5.2" med to CD'er. CD1 inneholdt komplett(!) RH 5.2, Apache og Gnome. CD2 inneholdt WordPerfect, Quake-2 demo, Netscape 4.5, KDE pluss kjerne 2.2.4, dvs. ikke småtterier ;)

Slik fortsatte og prøvde jeg litt på de påfølgende RH-versjonene, inntil jeg skulle gjøre alvor og installere RH9 på en ny Intel server på kontoret. Stor ble derfor skuffelsen da installasjonen strandet allerede på manglende SCSI disk driver. Dette gjorde meg nyskjerrig på Suse Linux, som jeg hadde lest skulle ha omfattende hardware-støtte. Først SuSE 8.x evaluering og så kjøp av JDS2/SLE8.1 og 9.0 Pro, som alle smalt rett inn på maskinvaren RH ikke klarte. Det jeg underveis oppdaget i tillegg, var SuSE's YaST2, GUI-baserte konfigurasjonsverktøy som gjorde meg overbevist. Jfr eksempelvis konklusjonen i siste avsnitt i denne artikkelen:
http://www.devx.com/opensource/Article/ ... 54?pf=true

Nettopp YaST verktøyene mener jeg er det som spesielt kan få nybegynnere på Linux til raskt å finne seg tilrette. Selv om jeg fra før har vært vant med og fortsatt kombinerer med kommandonivå ved siden der det passer, ser jeg ingen grunn til å gå tilbake i tid. Jeg har installert Ubuntu 6.06 ved siden av Suse 10.0 for å følge med hva som skjer der, men har fortsatt ikke helt sett det lyset. Det jeg ser, er at 6.0.6 er et stort framskritt i fht 5.04 og at den har fått en grafisk installer i tillegg til Synaptic pakkebehandleren.

Men jeg vil absolutt anbefale Ubuntu-brukere en grundig prøvetur på SuSE for å sammenligne selv. Gnome og KDE er like og under er Linux'ene (LSB) relativt like. Den store forskjellen ligger i verktøykassa YaST2, som bare vokser i omfang. Utskrift fra "man" og opplisting av yast2-modulene kan gi et bilde av omfanget:

dhcppc1:/home/terje # man yast2
Kode: Merk alt
NAME
       YaST2 - universal configuration utility

SYNOPSIS
       yast2 [ options ] [ module ] [ module specific options ]
       yast2 --install <package> [ <package> [ ...  ] ]

DESCRIPTION
       YaST2  is used to configure the system. It can configure a common hard‐
       ware (sound cards,  printers,  keyboards,  mice),  network  connections
       (network  cards,  ISDN cards, modems, DSL connections), network clients
       and services (NFS, NIS), as well as a general system options (language,
       partitioning, software, bootloader).

       YaST2  comes  with  two  frontends: QT and ncurses.  Both frontends are
       functionally equivalent.  The correct frontend  is  selected  automati‐
       cally  based  on  the  available components and the current environment
       (the DISPLAY variable).

       Use yast2 alone to launch the YaST2 Control Center from which  you  can
       select  a  particular  configuration  module  or  use yast2 <module> to
       launch the module directly.

OPTIONS
       -g, --geometry
              Default window size (QT frontend only).

       -h, --help
              Print a usage and exit.

       -i, --install <package> [ <package> [ ... ] ]
              Install an RPM package. The package can be a single short  pack‐
              age  name  (e.g.  gvim)  which will be installed with dependency
              checking, or the full path to an rpm package (e.g /tmp/gvim.rpm)
              which will be installed without dependency checking.

       -l, --list
              List all available modules.


dhcppc1:/home/terje # yast2 -l
Kode: Merk alt
Available modules:

add-on
answering_machine
autoyast
backup
bluetooth
bootfloppy
bootloader
checkmedia
controller
dhcp-server
dirinstall
disk
dns
dns-server
dsl
fax
firewall
GenProf
groups
host
http-server
hwinfo
idedma
inetd
inst_release_notes
inst_source
inst_suse_register
irda
isdn
joystick
kerberos-client
keyboard
lan
language
ldap
LogProf
lvm_config
mail
modem
mouse
nfs
nfs_server
nis
nis_server
ntp-client
online_update
online_update_setup
pci_id
power-management
powertweak
printer
profile-manager
proxy
remote
restore
routing
runlevel
samba-client
samba-server
scanner
SD_AddProfile
SD_DeleteProfile
SD_EditProfile
SD_Report
security
sound
subdomain
support
sw_single
sysconfig
tftp-server
timezone
tv
update
users
vendor
view_anymsg
x11
xen
Sist endret av terjejh den tir 26.09.2006 13:26, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav TorbX » man 25.09.2006 22:18

Virker som om enkelte her trodde jeg argumenterte for eller mot den ene eller andre distribusjonen, noe som ikke er tilfelle, bare så det er sagt...

Av pur interesse lurte jeg bare på hva som trekker folk til de(n) distribisjonen(e) de bruker. For min del var det som sagt ren og skjær tilfeldighet/uvitenhet. Dersom noen her for eksempel bruker fedora, så skulle jeg likt å vite om det er betenkning bak valget, eller om også deres valg (som mitt eget) hviler på tilfeldigheter.

Misforstå meg rett, jeg vet for lite om linux til å komme med belegg for at den ene eller andre varianten er bedre eller dårligere.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Smjor » tir 26.09.2006 12:23

Oi oi, dette har potensiale til å bli en lang tråd:-)

Jeg alltid vært svak for RedHat og senere Fedora. RHL9 tjente meg trofast lenge, uten feil. Har aldri forstått folk som bruker uttrykk som "rpm-helvete" osv, rpm/yum er min personlige favoritt når det gjelder pakkehåntering. Fedora er en av de mest gjennomførte distribusjonene, men det irriterer meg hver release lever så kort tid, og at oppdateringene ikke slippes særlig lenge etter EOL (selv om fedora legacy hånterer noe).

For tiden bruker jeg Kubuntu 6.06, den er rimelig "strippet" når den er nyinstallert, og derfor også relativt hurtig. Oppdateringer i flere år fremover, og pakkehånteringen er rimelig grei i bruk.

Tror det er litt tilfeldig hvilken distribusjon man starter med, slett ikke sikkert at den første er favoritten etter en stund. Som sagt, jeg liker rpm-baserte distribusjoner best, skjønner at debian-baserte er meget populære også. De noe mer CLI-avhengige distribusjonene, som Slackware, Gentoo osv., har også en trofast brukerskare, og selv om jeg ikke har den helt store erfaring med disse, kan jeg da klart se fordeler med dem, fremfor f.eks. Fedora, SuSE og Ubuntu.

Skal man ha en linux-installasjon som "bare funker", velg en av de store distribusjonene, de har alle gode brukerforums, og relativt god dokumentasjon.

Ønsker man litt flere utfordringer (og uendelig mye mere moro), er det bare å installere noen forskjellige distribusjoner, og etterhvert som man lærer litt mere om hvordan de er skrudd sammen, vil det vel for de fleste også utkrystallisere seg en distribusjon som man føler seg hjemme med.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav TorbX » tir 26.09.2006 14:57

Hehe! Tråden kan bli ENDA lenger når jeg nå spør hva som er forskjellen på RPM greiene til fedora og apt-get til Ubuntu?

Jeg vet at fordelen med apt get er at man faktisk getter det man vil ha med en gang, men hva er digg med rpm?

Blir det mer i samme klasse som slik ting fungerer på OSX? Det hadde vært digg, for jeg vet aldri hvor programmene mine *egentlig* har lagt seg når jeg har apt-getta dem...

EDIT:
Og sorry til trådstarter for at jeg totalt kupper tråden... :-!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 26.09.2006 16:04

Minst to muligheter i Suse for å finne installerte filer til en programpakke:

1) Med GUI YaST2 og Programpakkens Filliste
2) Spørre med rpm kommando, gjelder også RH/FC

eks.
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~> rpm -ql rdesktop
/usr/X11R6/bin/rdesktop
/usr/X11R6/share/rdesktop
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/ar
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/common
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/convert-map
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/da
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/de
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/de-ch
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/en-gb
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/en-us
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/es
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/et
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/fi
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/fo
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/fr
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/fr-be
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/fr-ca
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/fr-ch
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/hr
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/hu
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/is
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/it
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/ja
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/ko
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/lt
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/lv
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/mk
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/modifiers
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/nl
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/nl-be
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/no
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/pl
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/pt
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/pt-br
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/ru
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/sl
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/sv
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/th
/usr/X11R6/share/rdesktop/keymaps/tr
/usr/share/doc/packages/rdesktop
/usr/share/doc/packages/rdesktop/COPYING
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/AUTHORS
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/ChangeLog
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/HACKING
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/TODO
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/ipv6.txt
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/keymap-names.txt
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/keymapping.txt
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/licensing.txt
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/patches.txt
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/rdesktop.1
/usr/share/doc/packages/rdesktop/doc/redirection.txt
/usr/share/man/man1/rdesktop.1.gz



Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav trondd » tir 26.09.2006 17:51

Haha, distrodiskusjoner er som HiFi-diskusjoner: Mye synsing og lite fakta...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Iznogood » tir 26.09.2006 18:00

TorbX skrev:EDIT:
Og sorry til trådstarter for at jeg totalt kupper tråden... :-!


Neida, bare bra at forumsøk gir mer absurde resultater.

Jeg har forøvrig et forslag, (slik vi kan komme enda mer offtopic), hvorfor ikke bytte navn på dette forumet til Buntu1.no?

På meg virker det som alle tråder leder til (æøå)buntu, så vi burde ta konsekvensen av dette.

Eventuelt kreve at alle som nevner en annen distro enn buntu, har en disclaimer i starten/slutten av posten der han forklarer at vi vet buntu trolig har en bedre/lettere/mer elegant måte å løse gitte situasjon på.

Jeg vil gjerne avslutte med første apt-get bud, som lyder: Du skal ikke ha andre distoer enn meg!

Iznogood

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 26.09.2006 18:46

Ha, ha, ha
.... Du skal ikke ha andre Buntuer enn meg =-O

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav KMJ » tir 26.09.2006 20:04

TorbX skrev:Jeg vet at fordelen med apt get er at man faktisk getter det man vil ha med en gang, men hva er digg med rpm?


Du har fått noen gøyale svar på tråd-kupp komentaren din, så jeg tenker jeg svarer på denna.

Du surrer fælt med spørsmålet ditt, roter med forskjellige teknologier. Du kunne like gjerne ha skrevet"Jeg vet at fordelen med en hammer er at man faktisk banker det man vil ha med en gang, men hva er digg med spiker". Det hadde gitt like mye mening.

Enkelt sakt er rpm et program/system for å instalere program pakker på systemet, og det er akkurat tilsvarende det du bruker på *buntuen din som heter dpg(filene heter .deb). Men dette merker du ikke, fordi du bruker et verktøy oppå dette for å gjøre jobben enklere, apt-get. Det finnes ingen grunn til at du ikke kan gjøre akkurat det samme med rpm, noe som de fleste faktisk gjør. Du får apt-get for rpm og andre tilsvarende verktøy som gjør akkurat det samme. Som Mandrivas urpmi, RedHat/Fedoras yum eller Smart som også kan brukes mot deb om jeg ikke tar helt feil.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Smjor » tir 26.09.2006 22:01

KMJ skrev:Du surrer fælt med spørsmålet ditt, roter med forskjellige teknologier. Du kunne like gjerne ha skrevet"Jeg vet at fordelen med en hammer er at man faktisk banker det man vil ha med en gang, men hva er digg med spiker". Det hadde gitt like mye mening.


Haha:-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Prognatus » ons 27.09.2006 2:36

trondd skrev:Haha, distrodiskusjoner er som HiFi-diskusjoner: Mye synsing og lite fakta...

Kom gjerne med fakta du. Vi synsere er lutter øre. :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav TorbX » ons 27.09.2006 10:13

KMJ skrev:
TorbX skrev:Jeg vet at fordelen med apt get er at man faktisk getter det man vil ha med en gang, men hva er digg med rpm?


Du har fått noen gøyale svar på tråd-kupp komentaren din, så jeg tenker jeg svarer på denna.

Du surrer fælt med spørsmålet ditt, roter med forskjellige teknologier. Du kunne like gjerne ha skrevet"Jeg vet at fordelen med en hammer er at man faktisk banker det man vil ha med en gang, men hva er digg med spiker". Det hadde gitt like mye mening.

Enkelt sakt er rpm et program/system for å instalere program pakker på systemet, og det er akkurat tilsvarende det du bruker på *buntuen din som heter dpg(filene heter .deb). Men dette merker du ikke, fordi du bruker et verktøy oppå dette for å gjøre jobben enklere, apt-get. Det finnes ingen grunn til at du ikke kan gjøre akkurat det samme med rpm, noe som de fleste faktisk gjør. Du får apt-get for rpm og andre tilsvarende verktøy som gjør akkurat det samme. Som Mandrivas urpmi, RedHat/Fedoras yum eller Smart som også kan brukes mot deb om jeg ikke tar helt feil.


Mmokay.

Jeg blir mer og mer overbevist om at den egentlige forskjell på de forskjellige distribusjoner bare er ikoner, farger og medfølgende pakker. Og at det ellers er SKVETT LIKT over hele fjøla :-D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Smjor » ons 27.09.2006 10:17

TorbX skrev:Mmokay.

Jeg blir mer og mer overbevist om at den egentlige forskjell på de forskjellige distribusjoner bare er ikoner, farger og medfølgende pakker. Og at det ellers er SKVETT LIKT over hele fjøla :-D


Det er vel å ta den litt for langt. Kjernen er ofte distro-tilpasset, systemverktøy varierer mye, hardware-detection er forskjellig osv.

Men det er riktig at mange av finessene som i utgangspunktet stammer fra en distribusjon, hurtig kan implementeres i andre.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]