Uninett speil av openSUSE

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Uninett speil av openSUSE

Innleggav Iznogood » søn 24.09.2006 19:58

Jeg sendte en gang i mai eller deromkring en mail til ftp-drift@uio.no der jeg lurte på hvorfor openSUSE ikke ble speilet der. Mange mnd seinere fikk jeg tilbakemelding, og jo dette var ingen dum tanke :) Og nå er speilet der i all sin prakt.

ftp://ftp.uninett.no/linux/opensuse/distribution/

For oss som bruker 10.1 blir det slik
Kode: Merk alt
 Som root:
rug sa -t zypp ftp://ftp.uninett.no/linux/opensuse/distribution/SL-10.1/inst-source Install-Source
og
rug sa -t zypp ftp://ftp.uninett.no/linux/opensuse/distribution/SL-10.1/non-oss-inst-source Non-OSS

Edit: Glemte sub av sources  :)

rug sub Install-Source
og
rug sub Non-OSS

Eller bruk yast/zen gui'ene om dere liker det bedre.

Iznogood
Sist endret av Iznogood den søn 24.09.2006 23:55, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Roberth » søn 24.09.2006 21:29

Kan jeg bruke det speilet til netinstall av oepnsuse 10.1?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Iznogood » søn 24.09.2006 22:37

Ja :-D

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Roberth » man 25.09.2006 0:00

Betyr det at installasjonen vil gå MYE raskere?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav olear » man 25.09.2006 0:13

Spørs såklart på linjen din, men lokale mirrors er alltid det beste valget.

Får selv rundt 4mb sek fra serveren deres.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav TorbX » man 25.09.2006 0:17

Hvordan går man frem for å installere over nett?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav olear » man 25.09.2006 0:20

Du laster ned en netinstall ISO for den distro du vil installere.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav terjejh » man 25.09.2006 3:09

Jeg har også benyttet Uninett de siste par gangene, da jeg ble gjort oppmerksom på at de hadde også openSUSE (det ser man ikke av forsiden). Dernest har jeg lurt på om det er et uoffisielt speil de har, i og med at ingen norske er registrert hos openSUSE.org:
http://en.opensuse.org/Mirrors_Released_Version

Hastighet:
Tidligere i dag lastet jeg ned dvd-isoen av 10.1 x86_64 (3,5 Gb) som nå også er installert på min nye Xeon 5160/Dell Precison 490 i kveld, inklusive online oppgraderinger. Jeg har en 4 Mbit ADSL linje, men får nokså stabilt 480 Kbs konsekvent fra Uninett. Inklusive brenning på en DVDRW, går det fort med 4 timer. Likevel foretrekker jeg dette foran nettinstall, som jeg prøvde en gang med dårlig erfaring. Tross alt kan man jo bruke maskinen til noe annet også under nedlasting.

Etter nye releaser hos Suse, blir det erfaringsmessig stor overbelastning på linjene, som er relativt langsomme ellers også. Derfor er Uninett for oss et optimalt tilbud. Eneste unntaket var da jeg ville ha siste utviklingsrelease 10.2 alfa4 for litt siden. Uninett fikk den ikke på plass før dagen etter at jeg hadde lastet min ned fra openSuse sentralt.
Sist endret av terjejh den tir 26.09.2006 18:24, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav TorbX » man 25.09.2006 8:19

Uninett burde speilte Ubuntu, som har endt opp med å bli mitt valg er i Linux-verdenen.

Sikkert meget OT, men likevel - hva er bra med suse som ubuntu ikke har, liksom? Hva er det som gjør at suse folk velger suse?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav olear » man 25.09.2006 9:05

Kanskje du burde sjekke hva Uninett har før du uttaler deg.

Og over til ditt veldig OT-spørsmål: Nevn en ting som Ubuntu gjør bedre en f.eks SUSE.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Ogger » man 25.09.2006 9:38

ubuntu har apt ;)

de har ikke suse

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav olear » man 25.09.2006 9:46

Så hvis en distro har APT så er den bra? Det er jo samme hvilket pakkesystem en distro har, bare den gjør jobben.

Hvis man først skal slenge dritt. SUSE har Yast, hva har Ubuntu?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav TorbX » man 25.09.2006 10:30

olear skrev:Kanskje du burde sjekke hva Uninett har før du uttaler deg.


Greit, sorry.

olear skrev:Og over til ditt veldig OT-spørsmål: Nevn en ting som Ubuntu gjør bedre en f.eks SUSE.


Hæ? Ja, nei, det er jo det jeg spør om..! Mitt valg av Ubuntu grunner på rene tilfeldigheter. Kanskje ubuntu.com var en pen webside, hva vet jeg...

Derfor spør jeg hva som får mer erfarne brukere til å velge suse o.a. fremfor det jeg, ved tilfeldighet, har valgt.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Roberth » man 25.09.2006 15:30

opensuse kan også få apt uansett, Ubuntu har automatix og automatix bleeder, mer lettvektig enn opensuse, opensuse er ikke like stabil siden de har heller en dash med programvare i stedet for et lite sett med programvare som ubuntu kommer med, Ubuntu har et stort miljø på internett som gjør det ganske enkelt å få hjelp med Ubuntu...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav olear » man 25.09.2006 15:32

Automatix osv er ikke en fordel, heller en ulempe. Noe tall på at SUSE er mer ustabil en Ubuntu? Nå tviler jeg også på at de fleste kjører default Ubuntu.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]