Firefox 2.0 - tar installasjon - øving

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Firefox 2.0 - tar installasjon - øving

Innleggav terjejh » tir 24.10.2006 20:13

Bakgrunn
Jeg installerte Firefox 2.0 "Early Access" på flere Windows maskiner i går, ut fra den selvutpakkende .exe fila. For Linux synes ikke rpm pakker (ei heller andre pakkeformat) å foreligge ennå. Tenkte derfor dette var en passe anledning å gjøre en prøveinstallasjon med den generelle "tar ballen" for Linux. Da programvare oftest kommer tidsnok som pakkeformat, har det blitt relativt lang tid mellom hver gang det er behov for å benytte seg av tar installasjoner.

Fant heller ingen skikkelig installasjonsveiledning for tar installasjon (finnes ofte i Readme fila, som her bare pekte til en url, som igjen heller ikke sa så mye mer). Jeg "tar" derfor dette her som en "liten øving på tar installasjon" for eventuelt andre som måtte være interessert i å prøve. Gjerne for mottak av utfyllende og/eller korrigerende tilleggskommentarer ;)

For utprøving av ny programvare kan det være greitt å installere lokalt på sitt eget brukerområde (/opt som også kan benyttes, gjerne for mer permanente tilfeller og for flerbruker tilgang, krever root aksess under installasjonen.) Jeg installerer her på openSUSE 10.1, men prosedyrene skal være nokså generelle, uansett hvilken Linux/Unix distro man har. Firefox 1.5.0.7 som er installert som standard i openSUSE 10.1 distroen, kan slik beholdes og benyttes i tillegg, inntil rpm pakke for 2.0 foreligger; trolig i nær framtid.

Nedlasting, utpakking og oppstart
Lastet ned fila firefox-2.0.tar.gz til min hjemmekatalog fra et europeisk speil med "f.t." brukbar respons:
ftp://ftp.uni-erlangen.de/pub/mozilla.o ... eases/2.0/

Følgende kommando i et terminalvindu vil så pakke ut et lokalt filtre under en mappe "firefox"
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~> pwd
/home/terje
terje@dhcppc1:~> tar zxvf firefox-2.0.tar.gz
terje@dhcppc1:~> cd firefox
terje@dhcppc1:~/firefox>

I denne mappa finnes nå oppstartskriptet og binærprogrammet for Firefox 2.0
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~/firefox> ls -la fire*
-rwxr-xr-x 1 terje users     5239 2006-10-11 08:57 firefox
-rwxr-xr-x 1 terje users 10501396 2006-10-11 08:57 firefox-bin

Men ved å prøve kommandoen
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~/firefox> firefox

får man seg kanskje en overraskelse over at det fortsatt er den gamle Firefox 1.5.0.7 som starter opp ;)
Årsaken ligger her
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~/firefox> which firefox
/usr/bin/firefox

Ovennevnte er oppstartskriptet for det eksisterende Firefox 1.5.0.7 som har høyere prioritet i søkeadressen (finnes først):
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~> echo $PATH
/home/terje/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin:/bin:\
/usr/games:/opt/gnome/bin:/opt/kde3/bin:/usr/lib/mit/bin:\
/usr/lib/mit/sbin:/usr/NX/bin:/usr/lib/qt3/bin

For derfor å få startet den nye Firefox 2.0, må man enten angi relativ path slik
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~/firefox> ./firefox

eller generelt skrive full path til oppstartskriptet, noe som vil fungere uansett hvor man står plassert i filsystemet ved oppstart, slik:
Kode: Merk alt
terje@dhcppc1:~> /home/terje/firefox/firefox


Oppstarter for Firefox 2.0
Man kan lage seg et enklere kommando-skript eller en symlink på desktoppen for oppstart av Firefox 2.0, som inneholder full adresse til oppstartskriptet.
Jeg valgte å "tilpasse" en oppstarter på Gnome panelet som følger:
Oppstart av Firefox 1.5.0.7 finnes på Gnome programmenyen under
    Programmer>Internett>Nettleser>Firefox
Høyreklikket på sistnevnte Firefox ikon og valgte fra kontekstmenyen: "Legg til denne oppstarteren på panelet"
Firefox 1.5.0.7 ikonet (oppstarteren) havner da på panelet.
Høyreklikket på dette ikonet og valgte Egenskaper fra menyen. Under fanen Grunnleggende gjorde jeg følgende endringer:
Kode: Merk alt
Navn: Firefox -> Firefox 2.0
Kommando: firefox %u -> /home/terje/firefox/firefox %u
<Lukk>

Med enkeltklikk på denne oppstarteren på panelet, vil nå Firefox 2.0 starte opp. Samtidig er Firefox 1.5.07 i behold for oppstart fra programmenyen (enn så lenge).

Norsk Ordbok
På første oppstartskjerm for Firefox 2.0 er der nederst til venstre en link til Installer ordbok nå. Ved klikk på denne og velge Next Page finner man en link Norsk Bokmål og Nynorsk ordliste 2.0.8.2. Videre "Install Now" og "Installer nå" startet installasjonen, som sluttet med en feilmelding:
Kode: Merk alt
Firefox klarte ikke å installere file osv.....se i JavaScript-konsollen...".

Jeg installerte dette på Windows uten feilmelding.

Noen ideer hva som eventuelt gikk galt her på Linux?

Nå ser jeg ikke helt for meg hvor Norsk Ordbok benyttes for en nettleser, men i et Composer vindu som for mail-klientene der man skriver tekst (Thunderbird og Seamonkey Messenger) ser jeg jo nytten.
Andre anvendelser for Norsk Ordbok?
Sist endret av terjejh den tir 24.10.2006 21:16, endret 3 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav TheHand » tir 24.10.2006 20:23

web-logger og andre CMS-systemer har god bruk for en norsk ordbok sånn at man kan sjekke tekstene man skriver for skriveleifer. Selv har jeg lagd ett shellscript for å oppdatere siden min slik at jeg kan bruke vim for å skrive teksten(og dermed bruke aspell for å sjekke for skrivefeil)
medlem i 231 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]